H
Hammurajen: OK, tack för svaret.
2 svar · 5,2k läst
M
mrfrenzy: Det här kanske kan vara nåt, får byta till klara lampor bara http://www.tlc-direct.co.uk/Products/BSPH10.html
4 svar · 2,2k läst
v-g
v-g: Mao kan man säga att det är en smaksak hur man vill ha sina grupper sålänge belastningen per säkring är det den ska vara. Enklast måste ju vara att märka på proppskåpet med RUMets namn inte uttag 8,9 0ch 14 på krypvinden. Nu är väl problemet iofs mindre med automatsäkringar men med gamla porslinare är det ett helsike då inte "pluppen" alltid åker ut. Så måste man gå runt med
20 svar · 6,1k läst
·
pefo
pefo: Behöver man X7 eller X8 ska man nog fundera på om man över huvud taget ska installera nån el där. :) Och definitivt inget för hempulare.
2 svar · 2,4k läst
P
Anonymiserad 52827: Förresten, tror ni det är tillräckligt med 9st 35 watts halogenlampor i hall och sovrum? Jag har en trea på 84 kvm och hallen är långsmal på ca 10 kvm och sovrum också på ca 10 kvm (kvadratiskt). 2.30 takhöjd.
6 svar · 2,1k läst
screamin-daemon
screamin-daemon: Jag glömde ritningen....... Glöm nr 6, vet inte varför jag skrev det tio_pepe: Det är ett ojordat uttag. Jag såg det först nu, hade inte tänkt på det. Dessutom sitter det lite gömt.
16 svar · 2,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Sen finns det väl lågenergilampor med GU10 också, eller hur ...? Med sådana eller LED så skulle även jag ha råd, kanske .... :D
14 svar · 7,3k läst
·
B
B6304S1: Tack :) // Kim
5 svar · 16,8k läst
·
E
elmont: Det är inte enbart för att "läsa" mätaren som mätaren bör sitta lätt åtkomligt nätägaren kan ju av någon anledning vilja byta ut mätaren och då är det betydligt lättare om den sitter ute. Jag vet att vissa nätägare är med och "delar på kakan" vid utflyttning av mätare så gör som bonnen säger, ring och kolla.
3 svar · 2,3k läst
Loner
Loner: Frågan är om det där inte bara är IP21 /L
17 svar · 3,8k läst
J
jaeger77: [citat] Det blir inget "häftigare" i det hålet under överskådlig framtid.:). ugn finns redan på separat matning. Om någon om 20 år får för sig att installera nån pizzaugn el dyl så är det hans bekymmer. Vet att kylen helst ska gå på egen fas, men det är ju mest för att minimera risken för att maten blir förstörd om det skulle bli kortis nån annanstans i anläggningen.
23 svar · 3,9k läst
pefo
pefo: En dosdimmer är ju konstruerad för att sitta just i en dosa... Jmft med en vanlig vrid eller touchdimmer är skillnaden i ventilation försumbar.
1 svar · 1,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ja de finns uttagslådor som ser ut som byggcentraler.. Enda skillnaden är att de inte är något bärhantag, och att det inte är INTAG för matningen, utan kopplas in fast anslutet. edit: Tex denna: 19 880 13 5899kr på elbutik.se
6 svar · 3,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Ang. uttag i taket. Jag har satt in en motordriven takskjutport och tänker montera ett tvåvägs uttag för denna i taket. Det andra uttaget blir perfekt när man ska polera bilen! :)
17 svar · 2,5k läst
jojjeblom
jojjeblom: Okay ska kolla upp dessa, tack för tips.
4 svar · 3,2k läst
pefo
pefo: Noterade för ett tag sedan att många försäljningsförbud var ett resultat att korrekt CE-märkning saknades. I övrigt fanns det beskrivningar på rena felaktigheter. Så orsaken till listningen kan ibland vara av byråkratisk orsak. Men det finns ju farliga grejer också. Skadan på stickproppen ser ut att ha orsakats av ett kraftigt överslag mellan fas och skyddsjord. Inte lite som har
6 svar · 5,5k läst
·
T
Tommyboy: Varför inte en kromdimmer?? då kan du dimra var för sig...... http://www.elbutik.se/product.html?product_id=348648&search_page=
9 svar · 4,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Så länge kan du ju koppla in byggfläkten i det gamla mätarskåpet :)
11 svar · 1,3k läst
MickeM
MickeM: [citat] Jodå det finns ännu fler spänningar än så, om det finns 70kV i drift vet jag inte. Normalt så är 50kV:s näten konstruerade för 70kV åtminstonde i det området jag befinner mig i. 6, 10, 20, 30, 50, 70, 130, 275, 220, 400kV.
17 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Det är möjligt att man får använda material som är CE märkt oavsett hur den stämmer med svenska regler. MEN det betyder inte att man får använda samma metoder som i övriga EU länder. Dvs du får troligen köpa polsk kabel och importera den till Sverige, men om den inte uppfyller Svenska regler för isolation, mekanisk styrka osv, så får du inte förlägga den på samma sätt som man
26 svar · 2,7k läst
phl
phl: Är det inte bara bättre att koppla in en energimätare och ta betalt för den faktiska kostnaden? Om du gör det slipper du ju osäkerhet och eventuell osämja för att du tar för mycket/litet betalt.
7 svar · 6,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Meddela fastighetsägaren (bostadsrätt?) att det faktiskt är 2000-talet nu, och att det kan vara dax att dra in 3-fas till alla lägenheter :) Är hällen enbart på 6kW så kan de nog funka oftast. Men du måste vara aktsam vad du kör för laster samtidigt.. Dismaskin, micro, vattenkokare, tvättmaskin, torktummlare osv..
4 svar · 1,3k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, fast du vet; de har mycket större antenner än du... ;-)
24 svar · 4,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ahhhh, ... ...erkänner ! Jag läste superslarvigt... :(
20 svar · 19,0k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag ska också sättar spottar i badrummet. Ringde Maxel och frågade om jag kunde skotta över pottorna med sågspån, då jag har det som isolering. Inga problem, enligt de jag talade med där. Men jag ska nog vira annan isolering runt pottorna ändå. Har även ett planktak mot vinden som jag satt Huntonit mot. Sågade först ett hål inifrån genom Huntoniten, sedan ett större hål uppifrån
8 svar · 4,1k läst
·
R
robertdigital: Ok, det låter ju som vi är inne på samma spår då. Huvudsaken måste ju vara att husägaren vet var brytaren är placerad så han kan informera elektrikern vid behov. Jag har också hört att det är ok att placera brytaren bredvid centralen men lurade på om det fanns nån regel typ "brytare placeras antingen vid centralen eller i det rum där förbrukare som ska brytas är placerad". Det
11 svar · 5,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag ska köra 74 652 30 (Maxel Seal) i hela badrummet. Mest pga utseendet dock :)
8 svar · 4,2k läst
Bloink
Bloink: Det är mycket vanligt att man ser folk som sätter skruv i dosan. Jag hade inte legat sömnlös om natten för en sådan sak. Och som föregånde person säger, så "brukade" man spika fast dosorn i botten.
17 svar · 7,9k läst
P
PST: Prova att torka den ordentligt först...I bastun i ett dygn eller så... Annars säljer rusta just nu en elhydraulisk klyv för 995. (50cm ved). Nedsatt till hälften....
2 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.