Hmm, även 1300 W bör kunna ta sig igenom fur/gran på 45 mm utan att storkna.
Dock... är klingan slö, klyvkniven sned, eller om anhållet inte är helt parallellt (eller släpper lite) så kan jag gissa att motorn inte orkar.

Byt klinga, testa att plocka av klyvkniven och kör på frihand genom en liggande 95x45 och se hur det går. När och om det funkar så rikta klyvkniven om det behövs och i med den igen. Testa på frihand igen och sen sätt tillbaka klyvanhållet och justera det efter behov.

/Kent
 
Med risk för att låta som en småbarnspappa... Var försiktig! Utan vare sig anhåll och klyvkniv är det lätt att få kast ("kickback"). Har man sett det en gång vill man helst inte se det igen - det kan gå riktigt illa.
 
Testa även att köra på kortare skarvsladd. När jag började bygga körde jag kompressorn på ca 30m skarvsladd och den hade stora problem med att orka igång. När jag sedan fick in elen så har det gått perfekt. 25m 1 kvadrat är inte mycket...
 
jakim skrev:
Testa även att köra på kortare skarvsladd. När jag började bygga körde jag kompressorn på ca 30m skarvsladd och den hade stora problem med att orka igång. När jag sedan fick in elen så har det gått perfekt. 25m 1 kvadrat är inte mycket...
Håller med. EB manualen föreskriver 2.5 mm2 vid 25 m även för den minsta sågen.
 
Mikael_L
Uppdatering.

Jag började med att använda en relativt kort 3x1,5 kvmm skarvsladd.
Gick det bättre? ... nja, kanske. Jag kanske bara inbillar mig att det gick lite bättre, för att jag ville det.

Sen monterade jag en spritt ny Biltema HM-klinga med 300mm dia.

Det gjorde däremot en avsevärd skillnad. Det går fortfarande inte att skjuta på speciellt hårt, men med lite lagom kraft så sågar den helt hyfsat nu.

bax skrev:
Men varför slår nollspänningsskyddet från?
Klarar inte ledningen som matar sågen att leverera den spänning och ström som behövs? Utan spänningsfallet blir så stort att skyddet slår från och sågen ger upp?
Jag undrar fortfarande lite hur den där prylen funkar på min såg...?
Då nollspänningsutlösaren faktiskt är en 400Volt:are...
Kan det vara så att det är en extra lindning i motorn som agerar generator och skapar 400V till nollspänningsbrytaren? (se schemat)
 
Jag har den uppfattningen om dig Mikael att du har tillgång till mätutrustning, kör och mät!! om det blir 400 volt.

Protte

Det kan vara så att hållkraften räcker.
 
Mikael_L skrev:
Det gjorde däremot en avsevärd skillnad. Det går fortfarande inte att skjuta på speciellt hårt, men med lite lagom kraft så sågar den helt hyfsat nu.
Det låter som om enda felet som kvarstår är att motorn är för klen mao. :)
 
Mikael_L skrev:
Uppdatering.

Jag började med att använda en relativt kort 3x1,5 kvmm skarvsladd.
Gick det bättre? ... nja, kanske. Jag kanske bara inbillar mig att det gick lite bättre, för att jag ville det.

Sen monterade jag en spritt ny Biltema HM-klinga med 300mm dia.

Det gjorde däremot en avsevärd skillnad. Det går fortfarande inte att skjuta på speciellt hårt, men med lite lagom kraft så sågar den helt hyfsat nu.


Jag undrar fortfarande lite hur den där prylen funkar på min såg...?
Då nollspänningsutlösaren faktiskt är en 400Volt:are...
Kan det vara så att det är en extra lindning i motorn som agerar generator och skapar 400V till nollspänningsbrytaren? (se schemat)
om du kikar på kopplingschemat på kontaktorn så står det ju: U mindre än 400V så kontaktorn funkar ju säkert för 230 volt upp till 400V
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Jag har den uppfattningen om dig Mikael att du har tillgång till mätutrustning, kör och mät!! om det blir 400 volt.
Är det inte fusk !!!
Att kolla empiriskt? ;)

Teori rules... :rolleyes:


OK, jag har mätt... Vid obelastad motor så blir det 418V över hållreläts spole.
 
Mikael_L skrev:
Är det inte fusk !!!
Att kolla empiriskt? ;)

Teori rules... :rolleyes:
Teoretiskt sett skall sågen fungera! :D
 
Det verkar ju som det funkar som en form av motorskydd då, vid för hög belastning minskar varvtalet och reläet släpper pga låg spänning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.