El
Johan Gunverth: Ok. Lika bra att köpa en ny med andra ord. Får åka ner på Selga imorgon.
Rrrrr: [citat] De led-lampor med GU10/MR16 socklar för 230V har inbyggd elektronic/trafo. Och som jag har förstått de (har ej speciellt stor personlig erfarenhet) så ska de vara bättre med en separat led-trafo för alla, istället för en liten inbyggd trafo i varje lampa. + De anser nog att led-armaturen håller så länge att det inte behöver vara enkelt att byta ut ljuskällan.
mrfrenzy: Om du inte behöver den kroken på bilden till något annat är det bara att såga av den med bågfil och fästa med en mutter. Annars finns det massor av krokar hos clasohlsson.
Pancha: Jag skulle vilja ha lite hjälp med spottplacering i taket i mitt WC. (nybygge) Har ett WC med duschkabin, handfat och toastol, och försöker hitta en bra placering av spottar. Har tagit fram ett förslag med 4 spottar som jag gärna vill ha kommenter på, samt råd om watt och antal etc. ´samt om ngn har några råd om vilka spottar som vore ett bra alternativ. (takhöjd: 240 cm och 3.6 m2 i
bax: Det första alternativet kan också gå bra, beroende på nätbolag.
Rrrrr: Ok.. Tack elmont! Hade helt missat den sidan på garo.se
Marwi: Borde klara dig med IP44 Kolla på t.ex. http://www.elbutik.se eller http://www.elonline.se
uffe59: Förrådet som skall matas med 65 m ledningen är en 20 fots oisolerad sjöcontainer i stål. Vilken IP klass skall man välja i en sådan miljö? Den ursprungliga undercentralen i containern var jordad till containern via en jordkabel. Bör man göra det? Bör man i så fall även slå ner ett jordspett ansluten till containern? Den står på träreglar nu och har nog dålig jordkontakt.
Rrrrr: Någon elektriker här som sett detta någonstans? Har en kund som efterfrågar en kontorsarmatur (nerpendlad som ser ut ungefär som Thorn SigmaPak) med glödljus! Detta pga att glödljus ska vara bäst för elöverkänsliga. Jag har kollat runt men inte lyckats hitta något. Någon som varit med om att elsanera kontor? hur har ni gjort då? Jag har endast elsanerat ett kontor en gång, och då
electrocuted: troligtvis för att det är en grej som lätt glöms bort..
hempularen: Tackar, det var lite klent med utomhusbelysning hos elbutik.
hempularen: Olyckan med stolpen kostade ett liv (och jag har för mig att någon blev åtalad).
barrington: Lite osäker om detta är rätt forum, men jag försöker... Har fått problem med tvättmaskinen. Under vissa delar av tvättprogrammet hörs tydliga reläklickar och en pump som startar och stannar och tickandet har en frekvens på lite drygt 1 Hz. I övrigt funkar maskinen som vanligt, men det känns inte riktigt bra med klickandet. Någon som känner igen felbeskrivningen och vet vad det kan
pefo: Och eftersom det är svårt att avgöra hur en förlängningskabel påverkar utlösningsvillkoret så smäller man in en portabel JFB ifall man inte har en fast monterad! ;)
snaggletooth: [citat] - Belastningsförmåga - Omgivningstemp 25°C Klamrad på vägg, anhopning 2 kablar = max 16A Klamrad på vägg, 1 kabel = max 20A På horisontell ensam stege, anhopning kablar utan avstånd, = max 16A Max längd 114m (utlösningsvillkor 0,4 s)
el_richard: x = finns igen kontakt med strömbrytaren. endast som en integrerad vidarekopplingsplint. (typ sockerbit)
prototypen: Ja det är lite förvånande, rör i väggen är just för att man inte ska behöva riva väggen. Och utanpåliggande är ju åtkommligt, just utanpå. Löskabel i väggen är såååå korkat att ........................ Protte
prototypen: Känns som det är en produkt som finns BARA för att det GÅR att göra en tvåtrådsdimmer. Protte
el_richard: Hur många säkringar tänkte du ha på den kabeln? hur många nollor? Skyddsjorden? Är den mantlad? Vad står det för märking på kabeln? Rakskarv i mark, med gjutharts eller likn. Be elektrikern kolla på lista 07, där finn det dosor..
RymdApa: [citat] Japp, så var det. Köpte en sån mätare och nu lever både jag och maskinen, tack för all hjälp... :)
prototypen: [citat] Om det var till mig så NÄ, aldrig Malmbergs på så viktiga saker JFB No 1 var en svindyr (över 600 spänn) Schweiz producerad kvalitetssak inköpt på ELFA för minst 20 år sedan JFB No 2 var en hälften så dyr Hager Protte
prototypen: [citat] Dvs skinneffekt och ledningens induktans. Protte
Rrrrr: [citat] De finns gummikabel 3x1,5 med brun/svart/vit/gulgrön (eller om de är andra färger.. inte blå iaf) [citat] 1. En del motorer osv har väldigt klena förskruvningar/kopplingsutrymmen att det knappast ryms en extra ledare i kabeln. 2. På Industrier är det oftast 3fas utan nolla och är de många motorer blir de rätt hög extra kostnad för att dra 5ledare 3. Känns jobbigt att utföra
Pen: [citat] Tack för artikeln och dina erfarenheter. Verkar rätt klart att en standard motor inte mår bra av vattenånga som kondenserar. Angående destillerat vatten så är det moment 22: När kondens-torktumlaren fungerar så får jag gratis destillerat vatten på köpet. Men nu var jag dum nog att hälla ut det innan jag började mecka :-( Iden har faktiskt slagit mig att dränka in en handduk
Rrrrr: Jo precis.. Jag citerade bara elsäkerhetsverket. Jag säger inte att jag aldrig klipper av stickproppen på en anslutningssladd :) Tycker det är lite taskigt mot kund ibland att tvinga på dem massa extra kostnader med jordfelsbrytare osv bara för att slippa klippa stickproppen.
pefo: Det finns en hake med det hela och det är att eftersom datautrustning ofta har skyddsjord och 0V hopkopplat så kan man få skyddsjord tex på chassit på en bildskärm med plåthölje. Så egentligen har man inte vunnit mer på det hela än om man dragit en jordad skarvkabel och pulat in datorn långt in i ett hörn under skrivbordet. Så här är det med mycket av datorelektronik som man
Rrrrr: Man sätter normalt inte centralen överhuvudtaget inne i ett stall (I alla fall inte i lagård med kor/grisar.. har aldrig gjort häststall) utan centralen ska vara i ett centralrum med egen ingång utåt..