Hej!

Jag har precis köpt en ny spis och sprang på problem när jag skulle koppla in denna.
Eftersom mina el-kunskaper är bristande, skulle jag behöva ett par goda råd innan jag ger mig på detta!

I mitt kök har jag en vanlig 230V stickkontakt. Jag har köpt en lämplig sådan kabel (med blå, brun och gröngul kabel) för att montera på spisen.
På spisen finns dock ett för mig förvirrande kopplingsschema och 6 kablar att koppla in sig på. Nr. 4 och 5 (räknat från vänster) är byglade, och nr. 6 är väl jord.
Jag misstänker att min gröngula givetvis skall till nr. 6. Brun till nr. 4, men sedan? Blå till.....?

Jag vore mycket tacksam för lite hjälp här!:confused:
Mvh
Mathias

• Spis PICT0088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spis PICT0089.jpg
    Skapa konto
Om spisen skall köras på enfas, vilket är vad du har i en vanlig stickkontakt så är det schema 1 på bilden som gäller.

MEN du kan inte få tillräckligt med ström ur en kontakt för att köra spisen, skall den gå på enfas så behöver du troligen minst 25A säkring (ett vanligt uttag är oftast bara kopplat med 1,5kvmm tråd som får säkras 10A, i bästa fall har du 2,5kvmm tråd med 16A säkring). Du komemr att behöva en kabel från central till spis på minst 4 kvmm och säkra 25A.

Men det bör stå i installationsbeskrivningen exakt hur mycket som behövs.

Alternativt så får du dra fram 3 fas till spisen 3X 16A.

Och koppla inte in den bara på ditt 10A uttag, i bästa fall går säkringen, annars brinner det.

Skall kanske tillägga att varken att dra fram ny kabel eller säkra upp är något man får göra själv, och det är inget lämpligt nybörjarprojekt för en "lite" olaglig hempulare, det finns många fel att göra och efterssom det handlar om stora strömmar så är det stor brandrisk om man gör något fel.

Hej och tack för ditt snabba svar!

Spisen jag har idag är av den gamla hederliga modellen med gjutjärnsplattor och har gått utmärkt med den vanliga stickkontakten. Jag trodde det var så enkelt att bara köpa en ny spis som går på 230V och koppla in på samma sätt.....!
Kräver denna nyare mer än den gamla?

/Mathias

Vad har du för säkring till den gamla?

Jag har tyvärr inte koll på det alls. Måste hem och se över detta ikväll!
I och med att uttaget som används är enbart ditsatt och avsett för spisen så tycker jag att det borde vara bra dimensionerat för detta, men så gjordes det 1988 också!

Jag skall kolla det första jag gör när jag kommer hem ikväll och kommer med stor sannolikhet återkomma med uppdaterad kunnskap om läget, och hoppas kunna reda ut detta.

Stort tack till er för hjälpen!
Mvh
Mathias

Det är lugnt, vi kan pyssla med nåt annat under tiden. :)

Hmmm....det där var kanske inte helt rätt formulerat av mig =S
Det var ju inte riktigt så jag menade.....och det tror jag ni förstår.
Jag är djupt tacksam för ni klickar runt här och delar med er av er kunskap, och är glad om jag har lika stor tur nästa gång jag postar en fråga....kanske kan jag hjälpa någon nästa gång.....i ett annat ämne dock ;)

/M

:eek: Skojade bara! :D

hempularen skrev:
Du komemr att behöva en kabel från central till spis på minst 4 kvmm och säkra 25A.
20A på 4kvadrat i fasta installationen, dock får anslutningssladden till spisen vara 4mm2 vid 25A säkring.

har du riktig tur så sitter det ett trefas perilex-uttag där, då kan du koppla den enligt schemat nere till vänster. ska du koppla enligt schemat uppe till vä. så lär det ju behövas minst 20A

Var lite snabb med arean.

Det låter ju på TS som att det bara finns ett vanligt uttag idag.

Om din gamla spis har gått på ett vanligt 230V-uttag lär det vara säkrat 16A för någorlunda funktion. Om ingen har fuskat med det förstås, eller så har du bara kokat vatten på spisen en gång i bland ;)

Enfas spisar brukar väl ha 20A säkring...men ett vanligt uttag?
Är det inte max 16 A på vanliga uttag?

Nu har jag (som startade tråden) varit hemma och tittat på den gamla spisen och inser att jag får skämmas rejält nu!!! Spisen gick inte på 230V, utan har beteckningen 380V.:eek:
Ett stort URSÄKTA till er alla, men samtidigt har man säkert lärt sig en hel del av ovan resonemang.
Jag hade "googlat" upp spisen och kunde där läsa klart och tydligt att den skulle gå på 230V. Nu visade det sig att samma modell gjordes i två varianter.....! (Lärdom: Se efter själv....inte google!!).

Detta löser dock inte mitt problem! Jag vet fortfarande tyvärr inte hur jag skall koppla min nya spis, och skulle behöva lite nya tips om någon vänlig/kunnig ser detta.

Det står 380V på den gamla och 400V på den nya....kan jag få detta att fungera, och i så fall hur skall jag koppla? Vilka kablar ska vart (1, 2, .....5)?:confused:
Tack på förhand!
/M

• Spis PICT0092_3.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.