Hej

Har en fundering.
I min central är det plats för 5 jordtrådar i plinten.
Är det tillåtet att trycka i två kablar i en skruv?
En diskmaskin ska kopplas in inom snar framtid.
 
  • DSC00108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde inte va ett hinder. Under förutsättning att de får plats.
 
Därimot får man inte lägga två ledare under en skruv, såsom de två vita ledarna till vänster om jordplinten.
 
Hmm

Ja dom vita är Nollan.
Har nog varit så sen 1965 men då var det kanske inte så noga.
 
Dock är det skillnad på nolla och jord, om det är belastning på nollan och det glappar t.ex. för att de ligger under samma skruv, då sprakar det fint och gnistor = brandrisk, speciellt i en gammal dammfylld central.
 
mycke_nu skrev:
Därimot får man inte lägga två ledare under en skruv, såsom de två vita ledarna till vänster om jordplinten.
Är du helt säker på det? Jag har fått för mig att det är tillåtet att två ledare delar skruv om de har samma area. Vore intressant att veta eftersom jag själv har ett skåp där det är kopplat på det viset.
 
1 skruv = 1 ledare står tydligt och klart i "bestämmelserna"
 
ja en kabel per skruv när det gäller såna centraler, i normsäkringar med hissklämma är det dock tillåtet med flera ledare, av samma area.
den jordplinten ser ut som en "ryttare" som är fäst vid nollskenan, var går PEN-ledaren in? på nollskenan eller är det den svarta längst till vänster på jordplinten?
PEN ska ju alltid anslutas till jordskenan och från den ska det avgrenas till N-skenan, via en JFB om man har det.
jag rekommenderar dig att med tanke på att du ska in med fler grupper osv försöka byta central, eller om du inte vill det av utseendeskäl, riv ut de där skenorna och få dit nya skenor med gott om platser på vardera.
en JFB är också en rekommendation.
 
Om anslutningen är gjort för att ansluta en ledare, så får man bara ansluta en ledare.
 
electrocuted skrev:
ja en kabel per skruv när det gäller såna centraler, i normsäkringar med hissklämma är det dock tillåtet med flera ledare, av samma area.
den jordplinten ser ut som en "ryttare" som är fäst vid nollskenan, var går PEN-ledaren in? på nollskenan eller är det den svarta längst till vänster på jordplinten?
PEN ska ju alltid anslutas till jordskenan och från den ska det avgrenas till N-skenan, via en JFB om man har det.
jag rekommenderar dig att med tanke på att du ska in med fler grupper osv försöka byta central, eller om du inte vill det av utseendeskäl, riv ut de där skenorna och få dit nya skenor med gott om platser på vardera.
en JFB är också en rekommendation.

Det kommer bara in två kablar från väggen. En Svart och en gul. Tror dom är 4mm2

Den svarta går direkt in i vänstra yttersta hålet på plinten på bilden, på denna står det även "inkommande nolla" (Dom resterande hålen är märkta med jordsymbolen.)
Sen går det en röd från hålet sidan om till "höljet" i centralen.
Den gula går via en huvudbrytare till fas skenan

Jo jag ska troligen byta central men får bara sånt "vill veta varför" behov när man ser något och får en fundering :)
 
  • central.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att det inte ska uppstå några missförstånd:

Skyddsjord och nolla i gruppledning skall anslutas under egen skruv i centralen.

Sen om det går att få in 10 ledningar i en klämma eller under en skruv spelar ingen roll när det gäller dessa två funktioner.
 
Jo, perfo, det förstår jag, det kunde jag läsa mig till även i den gamla tråden som jag hänvisade till.

Det jag opponerade mig mot var det generella uttalandet om en skruv = en ledare. På en säkring av den gamla klassika porslinsmodellen så får man så vitt jag förstått sätta två ledare på en skruv om dessa ledare har samma area. Eller har jag fel?
 
Du har fel. På en vanlig diazedsäkring får man bara ansluta en ledare, däremot på en automatsäkring med hissklämma får man ansluta flera ledare. Se electrocuteds inlägg ovan.
 
Ok, då kanske det är dags för mig att byta ut det där gamla proppskåpet jag har då, en liten undercentral som sitter i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.