Bloink
Bloink: [citat] Tänkte mest på trådskaparens dimmer och antar att Rrrrr gjorde det också. Man får hoppas man får lite kvalité för 1300 i alla fall :)
8 svar · 9,0k läst
bax
bax: Bostadsrättsföreningarna säljer ju inte vidare elen, utan fördelar ut den stora räkningen på respektive medlem.
9 svar · 5,9k läst
P
Paulo1: Det är mycket bra att bryta tvåpoligt (fas nolla) så "tar man bort " jordfelet som eventuellt uppkommit som gör att jordfelsbrytaren utlöser och som medför att man måste ringa elektrikern akut om man inte haft tvåpolig brytare.
2 svar · 3,8k läst
E
Elnissen: Dra fram 2.5 mm2 hela vägen, 3 fas. Sätt ett kombinerat 16A 3 fas med ett 230 enfasuttag. Från kopplingsdosa drar du fram till belysning och brytare med 2.5 mm2. Om du jobbar över 2 meters höjd använder man fallsäkring (fallväst + lina). Man räknar med att fallet kan vara dödligt vid kroppslängden X 1.5 men du kan få allvarliga skador innan dess.
24 svar · 2,4k läst
joflopp
joflopp: Nja, nu tar Biltema 22 kr/m för sin EKKJ 3x2,5, vilket är dyrare än både elbutik och elexpress. Även om de verkar ha höjt sina priser rätt över hela katalogen reagerade jag mest på den nära 50% höjningen på just EKKJ. Tiden lär väl visa om alla andra höjer sina kabelpriser lika mycket eller om Biltema bara ville höja sina marginaler.
9 svar · 2,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Snickarna/klinkerläggarna brukar vilja att man håller sig minst 20cm från golvbrunnen.. för att dom ska kunna göra fallet bra utan att skrapa sönder kabeln. Behöver jag tillägga att förläggning av värmekabel måste göras av behörig elektriker? :)
3 svar · 3,5k läst
N
Nalleboda: Ja, jag fick ju inget klart svar, men några ideer iaf, extra brytare till varje infra hoppar jag nog, men en det där med 4-polig kontaktor för att bryta bort jordfel lät rätt smart, då kopplar man alltså faserna + nollan genom kontaktorn? Något märke/modell/typ ni vill rekomendera där? Timern jag har är så klart en fast installerad modell...
11 svar · 8,0k läst
B
b_hasse: Du kan inte bryta strömmen genom kontaktorns lindning (eller någon annan induktans) tvärt. Har man inget skydd så kan strömmen t.ex. hoppa över den kontakt som försöker bryta, dvs en gnista. Det kan bli höga spänningar och snabba transienter av detta. Det ger störningar och kan vara skadligt för t.ex. halvledarkomponenter. I likströmskretsar är det enklast att koppla en diod över
7 svar · 5,9k läst
Miles
Miles: Tack! Kör på att det kommer att funka då :)
2 svar · 1,8k läst
I
impossible: Hej! Känner någon till en up-light med minst ip 44 där man har möjlighet att först montera samt täta en låda och där man sen placerar själva spotten? Är tänkt som belysning på kaklad utbyggnadshylla i badrum. Ej LED då lampan ska vara dimmbar. //Impossible
0 svar · 1,0k läst
pefo
pefo: [citat] Tja, vår 3x35A ger 24kW och det är inte för lite när "lekstugan" är igång! :)
22 svar · 8,4k läst
P
petersv: Jo, jag kan hålla med. Med TN-C får man utvärdera vilken risk man vill ta. I ditt fall håller jag med om att lokala jordtag anslutna till PEN kan vara det minst onda alternativet. Man får titta på hur marken och lokala installationer i omgivningen ser ut. Vagabonderande jordströmmar från stolpledningar där delar av nollströmmen har gått genom marken har skadat boskap i vissa fall. Jag
22 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: Det finns speciella termostater avsedda för tex. elpannor som ledigt klarar 6 kW. Både dom som kopplar in hela lasten på en gång och dom som "stegar" in lasten i flera steg.
26 svar · 6,0k läst
·
F
Fotsvett: http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004381/1999_5.pdf sida 172...även lite på sid 171
1 svar · 1,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: [citat] Centralen byts så fort badrummet är färdigt (om ca en vecka) En sak i taget :)
8 svar · 1,8k läst
M
Maxwells_Demon: Då blir det till att byta den när jag kommer tillbaks hem efter semestern med andra ord. Sen finns det förhoppningsvis inga fler uppenbara regelbrott kvar i lägenheten att åtgärda. Nästa gång jag köper hus/bostadsrätt skall jag se till att det görs ett EIO Eltest innan jag flyttar in!
16 svar · 10,6k läst
B
BobbyEwing: [citat] Är inte lite syftet med den där bilen man får betala extra för som kund att installatören ska ha vanligt förekommande material och verktyg med sig och inte behöva åka och handla mitt i allt? Jag menar, FK borde väl vara ett av de mest använda materialen man använder som elektriker, då vore det ju synnerligen dumt att inte ha det i bilen.
85 svar · 20,1k läst
·
Bloink
Bloink: Det finns tunna vita slangar du kan dra FK igenom. Vet dock inte om en sådan slang är godkännd som isolering ?! Fräs ett större spår, låter som det bästa alternativet.
7 svar · 3,1k läst
Bloink
Bloink: [citat] Haha :D
10 svar · 33,1k läst
prototypen
prototypen: Mats_o ?? Förr och nu så ska det vara jordat vid diskbänken. Var det bättre förr när resten av köket var o-jordat?? Protte
11 svar · 6,7k läst
Pen
Pen: [citat] Den här är lite knivigare att förklara. Men om någon grupp i den första centralen matas med en fas som går utanför JFB men nollas i nollskenan efter JFB, och denna grupp har en inkopplad belastning, och du har en avslagen huvudbrytare gemensam för båda centralerna under mätningen, och det inte finns ytterligare någon undercentral, så skulle du faktiskt få det här beteendet.
17 svar · 2,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Om det är skyddsledare i den (4G2,5) så är den vanlig som motorkabel i maskininstallationer inom industrin och betingar ett pris av c:a 35:-+moms/m. Kan ju vara en ledtråd.
3 svar · 1,1k läst
P
petersv: Biltemas presstång ger pressningar som inte är täta. Jag vet inte hur det är vid 230V och klena dimensioner men vid högre spänning och grövre ledare har man pressverktyg som ger täta pressningar så att inte föroreningar kommer in och skadar kontaktytan mellan ledare och presshylsan.
5 svar · 7,7k läst
P
Peter_Bromma: kan eller får är som sagt två olika saker... jag kan erkänna att jag gjort precis samma sak för några år sen. Dessutom, (bli inte arga nu) en ikea-vägguttagstimer a 30 spänn som tänder o släcker... lätt som en plätt... men som Pefo säger, inte enligt boken...
2 svar · 1,6k läst
pellefant
pellefant: glöm inte jordfelsbrytaren!
2 svar · 2,7k läst
E
elmont: Det som är viktigt är att man mäter med en typ av "instrument" som INTE ringer eller lyser om motståndet skulle överstiga 2-3 ohm så en ohmmeter duger inte däremot en summer för lågresistans kontinuitetstest
12 svar · 22,0k läst
pellefant
pellefant: jag var in i ett laddrum för blybatterier, där var det helt öppna lysrörsarmaturer! iofs så fanns det en utsugningsfläkt som förreglar laddarna, men ändå...
19 svar · 11,5k läst
B
bonnen: Här finns mycket information http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
1 svar · 2,6k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag tycker det kan vara svårt att hitta under 4-5 lager gammal tapet genom att knacka med något lätt (som skruvmejsel fingrar o dyl), jag rekommenderar hammaren i stället och klappa till ganska ordentligt.
7 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.