Vi bor i ett 1½ plans hus byggt 2004. 2006 valde vi att inreda övervåningen. Gjordes av en hantverkare som kan det mesta och är duktig. Nu till problemet. Hantverkaren är behörig plattsättare så badrum är ok. VVS kopplades in av behörig. OK. Problemet är elen. Allt fungerar och vi har inga problem med något men det har framkommit att hantverkaren kanske inte var helt behörig enligt konstens alla regler. Jag tvivlar inte på arbetet han gjort men han är inte behörig enligt svenska regler. Nu har jag fått info om att detta kan ställa till det vid försäkringsärenden (den dagen den sorgen) men framförallt vid försäljning. Vi har t.ex. inget kopplingsschema för övervåningen. Vad ska vi göra? Vet någon vad som gäller?

Det där är vanligare än man kan tro. Har varit i kontakt med flera byggfirmor som påstått sig vara behöriga att göra elinstallationer, efterssom de haft en anställd med utländsk behörighet, i ett fall var det en med svensk utbildning, färsk ut från gymnasiet, men som givetvis saknade behörighet. Varken killen eller byggfirman verkade begripa att behörighet saknades.

Jag tror inte att det behöver vara något problem vid en försäljning, det är ofta så att man inet har eller sparar dokumentation från en elinstallation.

Har ni kvitto från byggfirman på arbetet så är det tveksamt om det igentligen är ert jobb att undersöka huruvida byggfirman har anlitat behörig eller obehörig installatör.

Frågan är väl snarast hur stor risk det finns att något faktiskt är fel?

Om ni ex. har elgolvvärme så bör man fråga sig om den har isolationstestats på ett korrekt sätt? Det följer oftast med ett mätprotokoll med materialet för elgolvvärme, om ni inte har fått det korrekt ifyllt av hantverkaren så är det troligen inte testat, i så fall skulle jag vara lite orolig. Testen måste göras med en isolationstetsare (kallas även megger), ett instrument som oftast inte innehas av hempulare eller andra hantverkare som fuskar i installationsbranschen.

Jag förutsätter att ni har jordfelsbrytare? Kan kanske vara vettigt att kontrollera ev. uttag i badrummet med en enkel uttagsprovare (typ 49kr på Kjell o company), en sådan avslöjar ialla fall akut farliga felkopplingar.

Bäst är givetvis om ni kan hitta en behörig elektriker som går med på att inspektera och godkänna anläggningen. De flesta elektriker vägrar göra en sådan kontroll, de kan inte ta på sig ansvar för något som en annan gjort, de kan ju ex. inte i efterhand inspektera hur golvvärmeslingor är dragna etc. Alternativt så dömmer de ut installationen just för att allt inte går att inspektera, och hela badrummet måste göras om.

Skall tillägga att er hantverkare riskerar fängelse för sitt tilltag. Oavsett om det är något fel eller inte på jobbet.

Vad gäller golvvärmen är jag inte orolig då han är plattsättare och vet vad han gör.

Med risk för att starta ännu en behörighetstråd; Spelar det någon roll om han är världens bästa plattsättare och vet exakt hur man installerar elektrisk golvvärme? Är det inte ändå så att det måste göras av en elektriker pågrund av den oflexibla svartvita lagstiftningen om behörighet, eller är installation av golvvärme på någon sorts undantag?

tysken skrev:
Vad gäller golvvärmen är jag inte orolig då han är plattsättare och vet vad han gör.
Det där är nog bland det dummaste jag hört, ursäkta uttrycket.

Men att tro att en plattsättare automatiskt kan hantera ett värmegolv, det är totalt, helt och absolut fel.

Maxwells_Demon skrev:
Med risk för att starta ännu en behörighetstråd; Spelar det någon roll om han är världens bästa plattsättare och vet exakt hur man installerar elektrisk golvvärme? Är det inte ändå så att det måste göras av en elektriker pågrund av den oflexibla svartvita lagstiftningen om behörighet, eller är installation av golvvärme på någon sorts undantag?
Installera värmegolv kräver samma behörighet som vilket el-arbete som helst.
(om det nu inte är 12volts matta eller vattenburet såklart)

För att inte tråden ska driva i väg, nej golvvärme utgör inget undantag. Det finns INGA undantag.

Nu är det kanske bäst att 'tysken' får berätta om det är 230V värmegolv i badrummet innan det drar iväg allt för mycket, eller? ;)

tysken>För att inte krångla till det för mycket så tolkar jag din fråga som vad som gäller vid en försäljning?

Då bör du kanske upplysa köparna om dina funderingar och vara beredd på att de prutar några hundra tusen. Säljare har liksom upplysningsplikt men det där går ju att driva lite som man vill.

Att det inte finns ritningar på ovanvåningen lär nog inte vara något bekymmer, är inte så vanligt att man gör upp ritningar på ombyggnader och renoveringar. Dessutom vill jag se den köparen som kollar igenom sådana *S*

En viktig fråga är dock om du har kvitto på hela jobbet? Ett sådant sätter dig i en bättre situation än om det ser ut som om du själv gjort allt.

Ett förslag, låt en elfirma kolla över elen i hela huset, ni blir lugnare och det ser även bättre ut inför en eventuell försäljning, om inte någon köpare då börjar undra varför ni gjorde en sådan på ett så nybyggt hus? *S*

/Kent

Att han är duktig plattsättare betyder absolut ingeting när det gäller om en värmeslinga är korrekt lagd (och korrekt testad) eller ej.

Har du inte fått ett mätprotokoll från isolationstesten så kan du förutsätta att den inte är utförd (f.ö ett krav för att garantin från tillverkaren skall gälla). Att då göra en isolationsmätning är det absolut minsta man bör göra för att överhuvudtaget våga gå in i badrummet utan gummiskor.

tysken skrev:
Så en sekreterare med bilkörkort får chippa om sin bil bäst de vill eftersom de jobbar vid en dator hela dagarna och vet hur en "dator" fungerar?

Nu är ni lite väl elaka mot Tyskens formuleringar. Jag har full förståelse att man som beställare tror att plattsättaren tar ansvar för golvvärmen. Det kanske t.o.m. är en så pass ansvarstagande plattsättare att han lejer en egen elinstallatör för den delen av sitt jobb. Många diskussioner på elforumet dör för att man idiotförklarar trådskaparen, alternativt hamnar i en behörighetsdebatt.

/m

Macce skrev:
Nu är ni lite väl elaka mot Tyskens formuleringar. Jag har full förståelse att man som beställare tror att plattsättaren tar ansvar för golvvärmen.
Macce, du har givetvis rätt.

tysken, jag ber om ursäkt då jag givetvis inte borde uttryckt mig så, för även om jag har svårt att hålla med om vad du skrev så kan jag omöjligt veta vilka tankebanor du hade när du skrev det, och vi kan givetvis inte uttrycka precis allt vi vill med bara några få ord. Men men, bryter här och lämnar tråden.

Nu vet jag inte om alla meggar golvvärme vid installation.

Känns inte som att alla elektriker gör det...

Jag ska försöka förtydliga det jag menade. Personen i fråga som gjort hela jobbet är en granne. Jobbat som plattsättare i 15 år. Gör dagligen våtutrymmen. Inte svensk och inte längre medlem i PER då han inte vill betala den höga avgiften för att få uppgifter om de senaste rönen (hans egna ord). Samma sak gäller med elen. Jag tror han vet vad han gör men han är likförbannat inte behörig. Har dock bifogad klisterlapp på min elcentral.....inte för att det ger några garantier....nåväl ..Min fråga är egentligen om det kan ställa till problem för mig vid försäljning och om man ska ta tjuren vid hornen redan nu och göra en besiktning eller liknande. Eller om man ska låta det vara och hoppas på det bästa.

• IMAGE_048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.