1 817 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
dragning av elkabel???
Hej
En granne vill skaffa ett elabonnemang han hävdar att det blir billigare att gräva ner elkabeln från en elstolpe på min mark än att dra en luftkabel och få en egen stolpe på sin mark( ca 100 m)??????
En granne vill skaffa ett elabonnemang han hävdar att det blir billigare att gräva ner elkabeln från en elstolpe på min mark än att dra en luftkabel och få en egen stolpe på sin mark( ca 100 m)??????
Utveckla gärna lite
Är förutsättningarna att du har en transformator i din stolpe?
Om så är fallet lär det bli billigast att gräva kabel från din stolpe. Om det inte är så går det nog på ett ut, men kabel borde vara att föredra ändå, han måste ju ändå gå över från luftledning till kabel någonstans så varför inte kabla hela vägen, 100 m är ju ingen sträcka.
Sen så tror jag inte din granne har så mycket att säga till om hur ledningen ska dras utan det är upp till det lokala nätbolaget..
Om så är fallet lär det bli billigast att gräva kabel från din stolpe. Om det inte är så går det nog på ett ut, men kabel borde vara att föredra ändå, han måste ju ändå gå över från luftledning till kabel någonstans så varför inte kabla hela vägen, 100 m är ju ingen sträcka.
Sen så tror jag inte din granne har så mycket att säga till om hur ledningen ska dras utan det är upp till det lokala nätbolaget..
Redigerat:
Jag hoppas verkligen att TS har rätt att neka nätbolaget att dra en markkabel tvärrs över hans privatägda mark/tomt/gård ifall han inte vill ha den där. Är det inte så?Slugge skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Njaa. Rätten att dra ledningar är väldigt stark. Så rent formellt har man som markägare inte så mycket att säga till om, men det går ju att föra en diskussion om lämplig dragning så den stör så lite som möjligt.
Redigerat:
Man har inte rätt att neka ledningsdragning, men det brukar aldrig vara nått problem att föra en dialog med nätägarna och komma fram till en för bägge parter vettig lösning. Samhällsnyttan väger tyngre än den enskildes.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Det är väl så att han får nån form av ekonomisk ersättning för att kabeln dras över hans mark? Det fick min granne när luftledningarna las ner i mark hos mig..... Inga stora summor men ändå.....
Klicka här för att svara