Har råkat ut för ett angenämt problem och står inför lite problemlösning :).

Har ett högskåp i mitt kök till vänster mot väggen där jag idag placerade min inbyggnadsugn.
Vad jag inte hade räknat med var att luckan täckte stommen på skåpet och därmed slår ugnsluckan i strömbrytaren på väggen till vänster som i dagsläget är 2,5 cm tjockt vid tjockaste stället på knappen.

Jag behöver en strömbrytare, gärna med dimmerfunktion som inte bygger mer än 1,5 cm ut från väggen, finns det ens något sådant?

Om det finns tar jag tacksamt emot tips!

Tack både klaskarlsson och peter2400, nu känner jag mig lite lugnare så jag slipper oroa mig för att behöva placera ugnen högre upp för att komma undan lampknappen :)

Nuvarande brytaren bygger 25mm. Det känns nom rätt mycket. Det är väl inte en utanpåliggande brytare?

Alltså en utanpåliggande brytare, blir värre att hitta en tunnare brytare i det utförande.
Vad är det för vägg brytaren sitter på ? Kanske finns möjlighet att fälla in en strömbrytare.

min eljo infällda, vilket det där ser ut att åxå vara bygger 18 mm..

Finns även trådlösa brytare som är tunna. Mottagaren byggs in i apparat/kopplingsdosan och sen sätter man brytaren var man vill.
Sådana kan lösa en del problem i fall som dessa men vilka fabrikat man skall satsa på får nån av proffsen svara på.

/Kent

pellefant skrev:
min eljo infällda, vilket det där ser ut att åxå vara bygger 18 mm..
Art.nr 36-6178 är en utanpåliggande strömbrytare.

Vet inte vad som räknas med utanpåliggande faktiskt men jag skall ta hem en elektriker som får kika på det, återkommer sen med hur jag löste det, kanske kan hjälpa någon annan framöver!

Utanpåliggande är när du inte har en dosa bakom, Dvs hela brytaren sitter utanpå väggen.

Jo det är ju liksom ett hål bakom med en klump eller vad man ska säga, gissar att det INTE är en utanpåliggande då? =)

Bloink skrev:
Art.nr 36-6178 är en utanpåliggande strömbrytare.
den bygger ut 3 cm från väggen....
å i de här fallet verkar de ju kanske va en infälld...?

Om det är en kabel spikad på väggen så är det en utanpåliggande brytare, men då är det ju lätt att flytta den.
Om kablarna går i rör inne i väggen så är den infälld

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.