2 570 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
500 w Halogen
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min erfarenhet är att det inte går i en EKLK i förskruvningen på strålkastaren.
Jag satte en plastkabel (som inte torkar som en gummikabel) och satte ett vägguttag bredvid.
Frånskiljningen / säkerhetsbrytning är 100%-ig vid lampbyte.
Protte
Jag satte en plastkabel (som inte torkar som en gummikabel) och satte ett vägguttag bredvid.
Frånskiljningen / säkerhetsbrytning är 100%-ig vid lampbyte.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min sänglampa är inte ansluten med EKLK, inte ens EKRK och den sitter stadigt i väggen, typmrfrenzy skrev:
Visst är det bättre att man klamrar upp en gummikabel än att den ligger på golvet eller utomhus, visst sunt förnuft kan väl få råda.
Protte
instämmer! man behöver inte dra allt in i absurdum, som sagt, ibland är sunt förnuft vettigare än föreskrifterprototypen skrev:
ja men dom utan rörelsevakt brukar leverareras med en halvmeter gummikabel och en fästkonsol att hänga upp dom på väggen med..mrfrenzy skrev:
jag har en 150W halogen i vedboden upphängd i taket och en skarvsladd hängande ut från vedboden bort till husväggen där jag stoppar in stickproppen i ett vägguttag innan jag går ut och får ljus i vedboden, jag vet att det inte är OK men ser ingen större säkerhetsrisk med det, kabeln ligger ju inte ens på marken så den blir inte utsatt för nån mek. åverkan, och jag kan ju plocka ner det på den ljusa årstiden så kan jag ju hävda att det inte är fast installation..
Att använda dragavlastad anslutningsledning m. stickpropp till en halogenstrålkastare är helt ok, bättre brytställe/frånskiljning går ju knappast att få. Använd så kort kabel som möjligt och sätt helst uttaget skyddat från väder och vind. OBS! uttag utomhus ska alltid vara skyddat av JFB.
Om man ska ha en liten invändning så är inte ett uttag lämpligt att använda för inkoppling och brytning under last. Stiften och kontaktblecken svetsar och får försämrad funktion. Men har man inte 2kW på proppen så håller det väl ett tag! 
Ja, om man startar/stoppar en motor på det viset så lär det inte hålla så länge, med en halogenlampa är det ingen fara, och eftersom den stickproppen nog inte kommer att ryckas ur varje dag så är det definitivt inget att oroa sig över.pefo skrev:
Förresten, jag har aldrig sett byggstrålkastare med inbyggd brytare för just det ändamålet, finns det?
Redigerat: