Hej!

Jag har idag trappkoppling på hallbelysingen på ovanvåningen. Skulle vilja ha dimmers både uppe och nere med bibehållen trappfunktion. Är det möjligt? Hur kopplar jag isåfall?

Mvh,
Ulrik

En radiostyrd dimmer som går in i apparatdosan, och en fjärrkontroll/väggsändare på varje plan är väl enklaste lösningen. Nexa är ett fabrikat som har detta...

Med vanliga "standardapparater" går det inte att få det som du vill, utan titta isf på förslagen ovan...

snaggletooth skrev:
Tryckknappsdimmer typ den här t.ex. finns mer att välja på:

[länk]
Tack! Denna verkar intressant men jag är inte klart över hur den fungerar. Enligt deras text: "Dimmern styrs med en återfjädrande tryckknapp och monteras i en dosa. Flera knappar kan parallell kopplas och styra en dimmer." Hur dimmar jag med en återfjädrande knapp? Är funktionen att man håller inne knappen så dimmas ljuset i en slinga dvs blir ljusare och ljusare och börjar om från noll, dvs mörkt, igen? Hur släcker jag isåfall ljuset, måste man "dimma" tills det blir släckt?

Redigerat:
Desto enklare i så fall att sätta dimmer med trappfunktion i ena änden av trappan, även om du bryter/tänder med den andra knappen så styr dimmern ljusstyrkan.

Danne031 skrev:
Desto enklare i så fall att sätta dimmer med trappfunktion i ena änden av trappan, även om du bryter/tänder med den andra knappen så styr dimmern ljusstyrkan.
Nja, jag vill kunna både tända/släcka och dimma från båda ställena. Enda vettiga verkar vara en central dimmer, men det är lite otydligt exakt hur den styrs.

Knapp dimmer tänds och släcks med korta tryck, dimmar genom att man håller inne knappen, de byter riktning på dimmningen mellan varje dimmning. Dvs dimmar den åt fel håll, så släpp ut knappen och tryck in igen, eller håll den inne tils den går "runt" och byter riktning själv.

Har det i köket och tycker det fungerar helt OK.

Man monterar en liten j-vla fjäder i den befintliga tryckknappen så den blir återfjädrande.
Funkar väldigt bra har monterat ett 20-tal av dessa fjäder försedda brytare, men att få dit
fjädern är inte det lättaste. Jag har bara monterat i eljos brytare.

Betydligt enklare i elkos RS serie. Där sätter man fjädern på själva vippan innan man klickar dit den. Men innan jag kom på det... Det finns en liten ansats under den fasta vipparmen i brytaren som såg ut att vara till för fjädern, fjädern skjöt ut i rummet ett antal gånger innan jag insåg att det var omöjligt och började leta alternativa lösningar.

imported_Thomas skrev:
Man monterar en liten j-vla fjäder i den befintliga tryckknappen så den blir återfjädrande.
Funkar väldigt bra har monterat ett 20-tal av dessa fjäder försedda brytare, men att få dit
fjädern är inte det lättaste. Jag har bara monterat i eljos brytare.

Intressant, E-nummer på fjädern?

/L

Hjälpte en kompis nyligen att plocka bort en dosdimmer då han ville sätta lysrör istället. Där hade den tidigare ägaren (eller dess elektriker) satt lite fönsterlist under ena sidan av tryckknappen så att den alltid fjädrade tillbaka. Alla sätt är bra utom de dåliga...

Loner skrev:
Intressant, E-nummer på fjädern?

/L
e-nummer beror på vilket fabrikat du är ute efter, både längd och tjocklek kan skilja..

Om du tittar på strömställare hos elbutik.se så finns fjädrarna på samma sida, deras artikelnummer är i de flesta fall samma som e- numret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.