Du borde rita om bilden med följande kabelfärger så skulle den bli mycket enklare att läsa-dra kabel ifrån:GurraB skrev:Hej
Jag har skissat upp eldragningen i min bostad.
Tänkte dra kablar till skyddsjord själv, och sen låta en elektriker installera jordfelsbrytare.
Hur ska jag dra?
En jord för 10A & en för 6A säkringen?
OBS att färgerna på bilden och i verkligheten är:
RÖD= JORD
GRÅ= NOLLA
SVART= FAS
GUL= TÄNDTRÅD
GRÖN= TÄNDTRÅD
Grön=Jord
Blå= Nolla
Brun=Fas
Grå=Tändtråd
Svart= Tändtråd.
Är din installation av äldre modell (förra standarden) ska fasen vara svart och tändtråden brun.
Eller är det så att din installation är av en ännu äldre standard där kabel färgerna är röd, grå osv. Då tycker jag du ska byta samtliga trådar så du inte blandar olika standarder.
EDIT:
Nu när jag läser din fråga igen så ser jag att du skriver att trådarnas färg på din skiss OCH I VERKLIGHETEN är röd, grå osv. Det betyder att din anläggning är rätt gammal och jag tycker definitivt att samtliga trådar ska bytas, åtminstone i dom rören du vill ha in jord i. Gammal tråd isolering tenderar att spricka/lossa när man börjar mickla med trådarna.
jakim skrev:Du borde rita om bilden med följande kabelfärger så skulle den bli mycket enklare att läsa-dra kabel ifrån:
Grön=Jord
Blå= Nolla
Brun=Fas
Grå=Tändtråd
Svart= Tändtråd.
Är din installation av äldre modell (förra standarden) ska fasen vara svart och tändtråden brun.
Eller är det så att din installation är av en ännu äldre standard där kabel färgerna är röd, grå osv. Då tycker jag du ska byta samtliga trådar så du inte blandar olika standarder.
Detta är inte iheller någon mall man kan gå efter. Förr (och idag) blandas färgerna hur som hellst. Jag har sett anläggningar som har varit utförd med en o samma färg :eek:
Ok men du missförstod mig nog nu, jag skrev inget om att dra den hur som helst eller man man enbart skulle dra själva jordtråden i rören.. Naturligtvis måste du dra i övriga trådar samtidigt så som fas/tändtråd och neutralledare. Och angående befintliga färger på ledningar så är det inget att bry sig om då allt ändå ska dras nytt så det är bara att följa ny eustandard L1 brun L2 svart L3 grå jord gulgrön neutralledare ljusblå o tändtråd/mellantråd valfri ledig färg. Sen angående ditt sista påstående att jord/nolla ska vara logist ordnade i centralen så ska de naturligtvis ligga i samma ordning som gruppledningarna, hur ska du annars lägga dem?Mikael_L skrev:Nädå, inte riktigt helt så enkelt kan man säga ...
Det finns nämligen några till krav. Jorden ska sas följa den grupp den tillhör, den får inte dras riktigt hur som helst. Nu brukar det iofs vara så att det endast finns en enda grupp i dosor och rör, vanligvis, men säker kan vi inte vara utan att få titta på plats och ställe hemma hos TS.
Sen bör jorden och nollan vara logiskt anordnade i centralen med, jag är inte säker på om det är ett krav, men åtminstånde god elpraxis.
På sätt och vis tycker jag boan's "lägg en Gul/grön på alla ställen där du har en nolla, så blir det rätt." är ett bra råd. Men man borde i vilket fall inspektera och kontrollera lite, för det finns ingen garanti att det inte finns existerande felaktigheter och skum användning av färger på ledningarna.
Jag kan nog räkna upp en hel massa folk i min bekantskapskrets som skulle kunnat ställa till med hur mycket elände som helst om dom fått chansen att missuppfatta det du skrev.
Du har rätt i det du skrev, jag ville mest belysa det du inte skrev.
Du har rätt i det du skrev, jag ville mest belysa det du inte skrev.
Perfekt, det är bra!Slugge skrev:Naturligtvis måste du dra i övriga trådar samtidigt så som fas/tändtråd och neutralledare. Och angående befintliga färger på ledningar så är det inget att bry sig om då allt ändå ska dras nytt så det är bara att följa ny eustandard L1 brun L2 svart L3 grå jord gulgrön neutralledare ljusblå o tändtråd/mellantråd valfri ledig färg.
Klicka här för att svara