2 529 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Testa sin elanläggning.
Nu har EIO släppt sin "EIO-Eltest", detta verkar vara en bra grejj att göra om man nyss har köpt hus eller ska köpa hus. På hemsidan finns en lista på vilka elfirmor i närheten som utför detta. Om man tycker att det är för dyrt att anlita en elektriker för att kolla upp elen så finns det flera tips på egenkontroller man kan göra, så jag rekommenderar en titt in på: www.eio-eltest.se verkar vara en hel del vettig läsning där för elinstallations-intresserade 
Obs, jag får inte betalt av EIO för att säga detta
Obs, jag får inte betalt av EIO för att säga detta
Rrrrr skrev:Nu har EIO släppt sin "EIO-Eltest", detta verkar vara en bra grejj att göra om man nyss har köpt hus eller ska köpa hus. På hemsidan finns en lista på vilka elfirmor i närheten som utför detta. Om man tycker att det är för dyrt att anlita en elektriker för att kolla upp elen så finns det flera tips på egenkontroller man kan göra, så jag rekommenderar en titt in på: [länk] verkar vara en hel del vettig läsning där för elinstallations-intresserade
Obs, jag får inte betalt av EIO för att säga detta![]()
jobbar du åt Wiréns El AB
Om EIO kunde sammarbeta med försäkringsbranchen och få till en självriskreducering för elrelaterade olyckor för de med en testad anläggning så vore det ju en bra morot.
Men alla mäklare rekommenderar en att göra div besiktningar med Anticimex osv.. Men verkar inte vara många som bryr sig om elen! I ett gammalt hus skulle jag tycka det är minst lika viktigt att besikta elen som nåt annat!
Lite kul är det. Bara man har något litet som inte är nytt så åker man på att man bör göra en test. Äldre än 10 år och ingen jordfelsbrytare men allt annat korrekt. Nu är ju kanske inte risken så stor att man har jordade uttag på så "gamla" anläggningar men lite kul hade jag när jag klickade och såg hur poängen steg eller minskade.
Klicka här för att svara