Grundfrågan var ju om det var tillåtet att dra i flera jordtrådar i ett "hål".

Såvitt jag förstått så är det inte tillåtet oavsett hur många trådar man kan ansluta på en jordklämma. Därför att man får aldrig bryta en aktiv jordförbindelse ens tillfälligt. Dvs om man vid service i anläggningen behöver lossa en av jordledningarna, så kommer ju jorden att brytas åtminstonde tillfälligt för ytterligare en grupp, vilket jag har uppfattat som förbjudet.

Man kan ju alltid stänga av huvudbrytaren..;)

Åh faan...

Jga har uppfattat det som att oavsett att man stänger av huvudbrytaren så skall man inte koppla bort en jordtråd som inte är inblandad i den krets man faktiskt servar.

jag tar jun själv aldrig av ett metallhölje på en diazed-central utan att slå av HB! det hoppas jag ingen annan heller gör.. ganska lätt att nudda en fasskruv om man lirkar loss metallhöljet.
så risken för att bryta en aktiv grupp vid service på en oaktiv är ju liten i det fallet, men man får, och ska, inte lägga flera PE eller N under samma skruv.. så det enklaste för TS är att köpa 2 nya skenor med fler anslutningar och sätta dit.

Brukar finnas fina små svetsmärken på plåtkåpor, men plast brinner/smälter å andra sidan så jag föredrar plåt trots allt. HB av först, som sagt.

• Gilla
Stbbs
  • Laddar…
Risken finns att man lossar jorden eller nollan i en grupp utan att märka att ytterligare en följer med. Ibland är det jäkligt trångt och svårt att se alla ledningar runt jord och nollskenan. Slår man sedan på HB så kan det bli lite fyrverkeri om man har otur! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.