Hej,

Jag har precis installerat en Eljo renova rumstermostat för styrning av en elpatron till värme. Termostaten sitter 1500 ÖG i hallen bredvid en dörr till en källartrappa. Styrkablaget kommer från källaren via trappan.

Nu till problemet. Termostaten har ett inställningsområde mellan +5 och +30 grader enligt datablad. Men termostaten är konstant påslagen oavsett temperaturinställning. Det kvittar alltså om jag ställer in temperaturvredet på min, den tycker det är för kallt än då. Då har vi ca. 23 grader i hallen och om det mot förmodan skulle dra från källaren (tätat där kablaget går in med silikon, och dörren till källartrappen är väl isolerad/tätad) så är det sällan under 8-10 grader varmt där nere.

Det känns som det är något knas med termostaten. Eller vad tror ni? Den kostade trots allt 700:-

Det är inte en variant med ingång för exetrn givare?

Och bara en kontrollfråga: Du säger att termostaten är konstant på, hur har du konstaterat det?

Det jag tänker på är att om du "bara" konstaterar att patronen går hela tiden så kanske det kan finnas fler felorsaker.

Föresten, överhuvudtaget, styrkablaget säger du. Vad går det till i andra änden, sitter det en elpanna/värmepump där?

Ärdu säker på att termostaten är kompatibel med värmeanläggningen? Många elpannor ex. kommer med en rumsgivare, det är en pryl som ändrar resistans med temperaturen, och slår alltså inte till eller från, pannan utvärderar sedan hur stort temp felet är och justerar driftskurvan. I det läget skulle det inte fungera speciellt bra med en rumstermostat.

Redigerat:
Termostaten indikerar rött för att "värmen" är på, m.a.o är den dragen och det hörs även ett klick några sekunder efter man slår på den(finns av och på också). Är inte värmen på så indikerar den grönt (visar att nätspänning finns).

Just nu finns det ingen elpatron(kontaktor till elpatron iaf) ansluten i andra änden utan styrkabeln är avdosad och jag har mätt att det finns manöverspänning fram i kablaget hela tiden, oavsett inställning på termostaten.

Temperaturgivaren skall enligt databladet sitta i termostaten. Ingen extern givare skall behövas.

Min värmeanläggning är inte så exklusiv utan består utav en kökspanna samt en elpatron. Elpatronen har endast en termostat för vattentemperatur som vi har använt tidigare. Temperaturen på vattnet i radiatorerna säger ju tyvärr inte så mycket om den verkliga temperaturen inne, därför tänkte jag installera rumstermostaten för att styra en kontaktor till elpatron.

Låter som fel på termostaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.