Hej

Jag har skissat upp eldragningen i min bostad.
Tänkte dra kablar till skyddsjord själv, och sen låta en elektriker installera jordfelsbrytare.

Hur ska jag dra?
En jord för 10A & en för 6A säkringen?

OBS att färgerna på bilden och i verkligheten är:

RÖD= JORD
GRÅ= NOLLA
SVART= FAS
GUL= TÄNDTRÅD
GRÖN= TÄNDTRÅD

• El lägenheten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
lägg en Gul/grön på alla ställen där du har en nolla, så blir det rätt.

(och eventuellt om du har 400V el-element som ej har nolla, så ska de också ha jord)

funkade bra för mig.

Går inte att se nått på den skissen ju.

Vet ni vad ni snackar om? Skissen går inte att läsa av.

GurraB, hej och välkommen till forumet. Först och främst, det finns åtskilliga diskussioner på detta forum om vad du får göra och inte får göra. Detta är något du inte får göra utan behörighet. Inte ens dra kabeln åt elektrikern.

Personligen anser jag att du borde be din elektriker att ge ett uppskattat pris på att dra om allt så du får 10 A på alla vägguttag. Eftersom det redan finns ledare i rören går det ganska snabbt att dra nya med hjälp av de befintliga ledarna.

Tack för välkomnandet! :)
Jag vet att man inte får, men tänker gör det ändå.
Hantverkare är för dyra helt enkelt. (Jag har själv varit en inom parabolvärden :eek: )

Försöker lägga till en bättre bild.

• El.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortfarande svårläst, men i alla fall, skyddsledare skall dras till varje uttag (även lamputtag) i ett rum för man får inte blanda jordat och ojordat i ett rum. En skyddsledare för varje säkring (grupp) på varsin anslutning i centralen.

Enligt lag och föreskrifter så får endast en fackman göra detta, men jag kan ju alltid hjälpa dig på traven om du vill..

Som sagt, din bild hjälper inte mycket, men om du nu vill dra om allt i ditt boende så rekommenderar jag dig att skaffa tvinnad fk på trumma, lättast att dra om sakerna då. Men plånboken måste ju få bestämma så det kan bli fk på ask också.

Med tanken på hur gammla kablarna verkar vara så råder jag dig att dra om alla, inte bara lägga till en tamp, då det kan vara jobbigt och faktiskt skada den befintliga kabeln.

Se detta som en liknelse som att om du har dåliga däck på din bil så byter du inte bara ett av däcken... Eller hur?

håller med föregående, trligen går det fortare och är enklare att dra om alla trådar än att dra i en ny, brukar kunna vara pilligt att putta i dragfjädern, och finns risk för att skada befintelig tråd om den är gammal.

i med nytt så e det kalas.

sen så det så att man kan ha jordfelsbrytare utan att ha jordade uttag...

B
måste det alltid diskuteras vad man får och inte får göra?

är det inte bättre att bara diskutera HUR saker ska göras. (i utbildande syfte, jag är sån att jag vill veta VARFÖR mina hantverkare gör på visst sätt.)

Du skriver att du sedan skall låta elektriker installera jordfelsbrytare.

Jag föreslår att du vänder på ordningen. Jordfelsbrytaren ger dig genast en klart förbättrad säkerhet. Och en jordfelsbrytare fungerar lika bra med som utan jordade uttag (en vanlig missuppfattning, att man måste ha jord framdraget för att ha nytta av en jordfelsbrytare).

Då kan du samtidigt troligen få en offert eller kostnadsuppskattning av elektrikern på vad det skulle kosta att låta honom dra in skyddsjord åt dig, kanske visar sig vara såpass billigt att det inte är lönt att göra själv, framförallt om man är lite osäker på hur.

Men det skall även tilläggas att det är lag på att montera jordadeuttag i en ny anläggning, det är väll från 1994 den stadgan kom?
Så om du sätter in en JFB (jordfelsbrytare) så gör du om anläggningen så pass att det borde bytas totalt.. Tolkar jag det som, sen vad det ordagrant står är jag faktiskt inte helt hundra på..

Ezekiel skrev:
Men det skall även tilläggas att det är lag på att montera jordadeuttag i en ny anläggning, det är väll från 1994 den stadgan kom?
Så om du sätter in en JFB (jordfelsbrytare) så gör du om anläggningen så pass att det borde bytas totalt.. Tolkar jag det som, sen vad det ordagrant står är jag faktiskt inte helt hundra på..

Här kan du läsa lite mer ordagrant:

http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001684/ELSAK+FS+2008_1.pdf

Så befintliga installationer behöver man inte uppgradera om man inte ändrar användningsområde som väsentligt påverkar elsäkerheten.

Kan man inte enkelt säga att du drar jorden till alla ställen utom störmställare/dimmers. Och om jag vore du skulle jag inte stirra mig för blind på den där teckningen, den betyder nämligen absolut ingenting.

Mikael_L
Slugge skrev:
Kan man inte enkelt säga att du drar jorden till alla ställen utom störmställare/dimmers.
Nädå, inte riktigt helt så enkelt kan man säga ... ;)

Det finns nämligen några till krav. Jorden ska sas följa den grupp den tillhör, den får inte dras riktigt hur som helst. Nu brukar det iofs vara så att det endast finns en enda grupp i dosor och rör, vanligvis, men säker kan vi inte vara utan att få titta på plats och ställe hemma hos TS.

Sen bör jorden och nollan vara logiskt anordnade i centralen med, jag är inte säker på om det är ett krav, men åtminstånde god elpraxis.

På sätt och vis tycker jag boan's "lägg en Gul/grön på alla ställen där du har en nolla, så blir det rätt." är ett bra råd. Men man borde i vilket fall inspektera och kontrollera lite, för det finns ingen garanti att det inte finns existerande felaktigheter och skum användning av färger på ledningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.