Rrrrr
Rrrrr: Om du gör arbetet själv så kanske de skiljer 50-100kr på en vindsinstallation.. tror EKLK är ca 3-5kr/m dyrare än EKK
47 svar · 8,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Anledningen till att en PEN ledare skall vara minst 10 mm2 är att man skall få en säker och snabb brytning vid kortslutning mot jord utan risk för personfara. Dom här sakerna går att räkna på och resultatet blir att PEN-ledaren måste vara minst 10 mm2. Vid ett femledarsystem där man har separata N och PE ledare kan man ha klenare dimensioner, exvis 6 mm2.
14 svar · 1,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: 2-10, lagom oprecist intervall... ;-) Problemet med köket är att det sannolikt bara går en matning till de berörda uttagen(eftersom det är en speciell säkring som löser ut). Då räcker det inte med att göra en skiftning i centralen eftersom man då kommer blanda olika grupper i samma dosor. Misstänker att det kräver antingen en/två nya matningsledningar eller byte av säkring till
5 svar · 1,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Dom sålde ut icke-petskyddade uttag på Selga för massa år sen för 5:- / st. Jag, dum/snål som jag var, köpte ett 5pack(eller var de 10pack?). Detta blev liggandes på firman i några år, sen slängde vi de :)
4 svar · 2,6k läst
pellefant
pellefant: dragavlastning=klammer som håller fast kabeln i båda ändarna i detta fall så den inte dras lös- exvis i en vanlig jordat stickpropp så sitter det ett sånt... anslutningskabeln hängs i en böj så den räcker till när lådan dras ut i maxläget...
6 svar · 3,9k läst
Rrrrr
Rrrrr: De har varit många vilda diskussioner på detta forum angående installation av infällda spotlights. Vilka man får täcka över med potta/isolering osv.. Råkade snubbla över denna text som kan vara intressant att läsa. http://www.voltimum.se/files/se/filemanager/filbibliotek/Branschnyheter/2008/juni/F.pdf Som grädde på moset så kommer dessa regler snart att ändras, så detta är mao
0 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag och två andra elektriker tror så. Det är dock bara antaganden som blir svåra att verifiera. Kan ju inte vara någon brandrisk när det är lika svalt på pottan som med en godkänd dito. Kan dock tänka mig installtioner där det finns en mätbar skillnad. Fråga din elektriker igen. Det är ju han som skall ansvara för att det blir rätt. Fortfarande inte godkänt enligt
19 svar · 18,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Om det är tillåtet att rensa bort studsarna, kan det väl vara lämpligt att tejpa över hålen med silvertape innan man monterar dosan... eller ... ?
4 svar · 1,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: De finns färdiga kombinationer, samt kombinationsramar man har för att kombinera själv. Antagligen måste du dock byta kabeln/dra in mera FK dit eftersom troligtvis finns ej nolla + jord framdraget.
1 svar · 2,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Eller sätt en vanlig kronbrytare, fjäder på ena knappen och en sk. "dosdimmer". Eller skulle du ha trappfunktion på den andra knappen måste du köpa en dubbeltrapp istället för kronbrytare. Vet inte vad som blir billigast dock.. detta eller E:1901616
5 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Lägger du isolering 1,2 m brett direkt ovanpå kulverten (50 eller 70 mm tjock cellplast) så fryser det inte på 60-70 cm djup. Har du alltid cirkulation på kulverten så kommer elpatronen inne att hålla vattnet i pannan varmt. Ett vanligt värmeelement löser alla problem i pannrummet, MYCKET billigare än värmekabel. Protte
3 svar · 4,7k läst
T
tob_ekl: Tack för informativt svar electrocuted. Jag låter göra så.
9 svar · 3,9k läst
B
b_hasse: [citat] Som nybörjare på bygg/renoveringsjobb känns det lättare att pilla med VP-röret och dosan, än att byta ut hela skivan. Att byta en gips-skiva är för mig ett riskabelt projekt, men det kanske ändrar sig när jag får lite mer rutin... [citat] Jag har köpt en på K-rauta. Den finns en klisterlapp med JO-EL (www.jo-el.com) på baksidan. Den har 8 markerade ingångar, alla är 20 mm.
10 svar · 6,2k läst
·
G
Granfot: De senaste fläktarna jag har haft har haft den brytaren... Både Cottex och Jula fläktar. (4 stycken hittills... :) ) Smidigt är det i alla fall, även om jag brukar lyckas förvirra mig själv och bli ståendes funderandes över vilken riktning som är rätt. :)
14 svar · 8,3k läst
J
Jaton: men här hittade jag dimbara lågenergi med fjärr från samma tillverkare....*s* http://gnetagalten.se/stockholm-stockholm/hem-_-hush%C3%A5ll-%C3%B6vrigt/dimbara-l%C3%A5genergi-med-fj%C3%A4rrkontroll.html
3 svar · 6,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Till mina Maxel följer det inte med någon lampa :)
3 svar · 1,8k läst
Loner
Loner: Jag har tyvärr inte hittat nån 3-fas häll, så det blir en 2-fas. Så Perilex 16A får "duga" el_richard: Det är nybygge utav villa
9 svar · 2,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Tre läger: Jag vill bara ha det varmt och gott. Får man säga så??:eek:
35 svar · 3,6k läst
pefo
pefo: Dusch eller badkar. Sedan finns det regler för hur hur vatten kondenserar, typ det blir imma, bildas droppar som faller ner osv. Men en toalett med ett handfat klassas inte som badrum.
3 svar · 951 läst
pefo
pefo: Bägge lösningarna fungerar OK men det skall vara återfjädrande strömbrytare. Bägge lösningarna fungerar också med fler än två brytare om man använder kors i den normala trappkopplingen. Fortfarande återfjädrande. Vilken lösning som är bäst ur kabelförbrukningssynpunkt beror lite på hur det ser ut med ledningsdragningen.
23 svar · 22,6k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Du menar förstås joniserande strålning :). Det finns ju elektromagnetisk strålning i form av radiovågor och ljus. http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_str%C3%A5lning Den elektromagetiska strålningen i form av radiovågor från en trefas kraftkabel är dock extremt liten, även den.
20 svar · 7,8k läst
F
Fotsvett: som jag sa innan, ip44, petskydd och jfb. Skydda gärna mot eventuella skador om den sitter vid ett utsatt läge. En 2 polig brytare inomhus vid ex ytterdörren eller där kabeln kommer in är ju inte fel om man vill bryta uttagen dagtid men det är ju helt efter smak.
12 svar · 7,0k läst
electrocuted
electrocuted: enligt dem var ju även knoppledningen dubbelisolerad.. http://www.periodfeatures.net/acatalog/Light_switches.html
6 svar · 6,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Bättre och mer framtidssäkert att ha ett eget nät för internet. Eller iaf dra tomrör/tomdosor i alla rum för framtida användning. Ungefär som dom sa på 70talet: "Varför ska vi dra separata värmeledningar för värmen då de finns elradiatorer!" :)
21 svar · 57,9k läst
pefo
pefo: För att folk inte ska behöva fråga vilken anslutning N och L ska gå till? :D :D I vissa länder har man icke vändbara kontakter och skiljer därmed på L och N. Kanske därför. En del apparater har det betydelse för men de är lite speciella.
4 svar · 1,9k läst
H
HJFF1969: Det finns ju även armaturer med inbyggd rörelsedetektor som även kan styra en extralampa för ett par hundra
15 svar · 10,1k läst
pefo
pefo: Det som kan bli problem är om du tänker köra kaffebryggare, micro och vattenkokare samtidigt på samma grupp. Då kan det behövas dra fram en ny grupp för att klara belastningen.
2 svar · 1,4k läst
F
FLKR: Den såkallade "moment 22" bryts ju om du betaler en del och håller inne med resten tills jobbet är klart...och om du redan har bestridit fakturan så har du ryggen fri...se bara till att det även görs på mail el. dyl. så du har bevis (om han svarar). Som andra redan skrivit...betala för gudsskull inte allt före jobbet är klart!!! FLKR
13 svar · 1,5k läst
S
swecmh: [citat] Nexa har ett bra sortiment med mycket trevliga radiostyrningar via nyckelring, handdosa eller snygg strömställare på väggen. De säljs bl a på Kjell o Co och Jula. Enda nackdelen med dem är om grannen också har lagt sina lampor på samma kanaler eller om traktens busar åker runt med sina sändare och har kul...
11 svar · 4,8k läst
O
oledole: Tackar. Då vet jag vad jag har att välja på. //o
10 svar · 10,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.