Det bästa är om du har 3 faser och nolla fram, då ska varsin fas in på 1-2-3, nolla på 4&5 (byglat), Pe på Pe. Hur du kan koppla in den beror på vad du har i uttaget.
Är du osäker så ta hjälp, det är lätt att förstöra en spis genom att koppla nollan fel.

Jag skulle nog vilja föreslå att du tar dit en elektriker, det är iofs inte så himla svårt, men det finns ett antal falluckor, och det är väldigt lätt att förstöra spisen om man gör fel.

Men om du ger dig in på det så se till att koppla jord rätt, så blir det ialla fall inte farligt. Och lyckas du med 110% säkerhet få in nollan rätt så borde du inte lyckas förstöra spisen.

Observera att det är inte säkert att din gamla spis hade nolla (ser inte på kontakten om nollstiftet finns). Men din nya MÅSTE ha nolla.

Ditt spisuttag i väggen skall om det är korrekt installerat ha alla 3 faserna och nolla i sig, även om inte din gamla spis utnyttjade det. Det är tyvärr ganska vanligt med fusk, där man satt upp ett uttag utan nolla, eller med en fas mindre. Så om man skall göra det ordentligt bör man öppna och kontrollera uttaget i väggen. Saknas nollan så blir spisen förstörd, och kan om man har otur tom. börja brinna (nu är det väl inte så mycket brännabrt i spisen, så man skall nog ha otur i klass med kalle anka för det).

OK, nu efter er hjälp och information börjar jag inse att jag antagligen gör bäst i att försöka få hem en elektriker för att få ordning på detta. Det låter säkrast så. Jag trodde faktiskt inte det skulle vara så lurigt som det faktiskt visade sig vara!

Tack för all hjälp!

/Mathias

Schemat uppe till höger ser ut att vara inkoppling utan nolla...

Floppman skrev:
Ja, funkar i Norge, men här har vi 400V mellan faserna ;)

Floppman skrev:
Ja för länder med 230V fasspänning istället för 400V.

Hehe, ni är kvicka...

Jag har nu skruvat av höljet till dosan på väggen och såg då att fem kablar är framdragna till denna.
Det stift på kontakten till min gamla spis som saknas är det övre högra, om man tittar rakt mot stiften. Detta motsvarar ju det övre vänstra hålet om man tittar rakt in i dosan på väggen. Här är den blåa kabeln framdragen, och jag gissar att detta är nollan.
Jag har också noterat att 3 st. proppar på 16A är aktuella.

Är detta nog med information för att man skall veta säkert hur man skall koppla den nya (som jag har förstått skall fungera om nollan var framdragen), eller finns det fortfarande okända parametrar som man måste kolla upp innan inkoppling?

/Mathias

ja då är ju nollan med all sannolikhet kopplad, har du nåt att mäta med så kan du dubbelkolla så det är 230 volt mellan nollan och alla faser.
(även mellan jorden och fas ska det va 230V)

sen så köper du en bit gummikabel 5G1.5 och kopplar brun till L1, svart till L2, grå till L3 blå till N, gulgrön till Jord

samma sak i stickproppen.
det går inte anvnda den stickproppen du har som saknar N-stiftet.

Stort TACK! Nu har jag nog äntligen lyckats inse hur detta skall lösas, med all hjälpsamhet och kunskap på detta forum!

Mvh
Mathias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.