jakim skrev:
Alltså, A1 beskriver det som ni diskuterar, om det är bättre med rör eller flerledar kabel med tanke på värmen. A2 är ju en flerledare i rör och den blir förstås varmare för ledarna ligger ihop hela tiden och inte separerade som när det är lösa trådar...

Slutsats: Det är ingen skillnad mellan att lägga tråd i rör eller flerledar kabel utan rör med avseende på belastbarheten. Det är sämre att lägga en flerledar kabel i rör jämfört med löst i ullen. Detta om snaggletooths värden är korrekta.

Men hur var det nu med tanke på gnagarna, är det tillåtet med flerledare i ullen eller måste det gå i rör?
Ska det vara gnagarsäkert är det järn som gäller (kabel EKPK, kabel i pansarrör eller motsv.) men då är vi inne på nåt helt annat

lars_stefan_axelsson skrev:
Visst. Jag var bara ute efter de teoretiska grunderna vad gällde rördiameter, det är klart att vi kan landa långt under ~14A i ett verkligt fall. Vi bortser gärna från praktikaliteterna i akademin. ;-) ;-)
Ja, det är när teori ska översättas till praktik som det oftast skiter sig för akademikerna ;);)

lars_stefan_axelsson skrev:
OK, man säger alltså inget om diametern på rören; vilket är rimligt, man antar väl istället konservativt att det är det minsta möjliga eftersom det är det som man brukar dra.
Det finns andra tabeller för kabelkanaler osv där lite fler parametrar används. Men tabellerna är ingen exakt vetenskap utan mer ett verktyg för att förenkla dimensioneringsarbetet.

snaggletooth skrev:
Ja, det är när teori ska översättas till praktik som det oftast skiter sig för akademikerna ;);)
Nu är jag ju själv tillämpad så "skiter sig" tycker jag är starkt. Men att det är större skillnad på teori och praktik i praktiken än i teorin, det skriver jag under på. ;-) ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.