3 739 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Ta upp extra hål i El-dosa
Hej,
Jag har hamnat i ett problem. Jag behöver dra ut en extra ledning från en utav våra el-dosor till golvvärmen i vårt blivande badrum. De tre hål/ledare som finns är alla upptagna och går åt varsit håll. Planen är att borra ett nytt hål och sedan dra utifrån det. Eller är det någon annan som har än bättre lösning?
Jag måste lösa det här i kväll för i morgon kommer plattsättaren, så jag hinner inte köpa någon annan dosa med fler hål i...
Behöver era synpunkter på detta...
Häls
J
Jag har hamnat i ett problem. Jag behöver dra ut en extra ledning från en utav våra el-dosor till golvvärmen i vårt blivande badrum. De tre hål/ledare som finns är alla upptagna och går åt varsit håll. Planen är att borra ett nytt hål och sedan dra utifrån det. Eller är det någon annan som har än bättre lösning?
Jag måste lösa det här i kväll för i morgon kommer plattsättaren, så jag hinner inte köpa någon annan dosa med fler hål i...
Behöver era synpunkter på detta...
Häls
J
Är kopplingsdosan infälld eller utanpåliggande? Och golvvärme är ett kapitel för sig:
http://www.byggahus.se/forum/el/101509-hjaelp-behoerighet.html
http://www.byggahus.se/forum/el/101509-hjaelp-behoerighet.html
Det är en infälld dosa och anledningen till stressen är att plattsättaren ska igång med att kalka väggarna - sen är det för sent att ändra...
Det kommer att vara en behörig elektriker som kopplar in och testmäter slingan. Bra för försäkring mm. (Det ända jag själv har gjort är att sätta upp dosorna och dra rören...)
Det kommer att vara en behörig elektriker som kopplar in och testmäter slingan. Bra för försäkring mm. (Det ända jag själv har gjort är att sätta upp dosorna och dra rören...)
Men, vad är det 3 rör för? Är det en brytare som funkar lite som kopplingsdosa?
Termostaten bör ju sitta på 1.5m eller så, med ett rör in och 2 ner i golvet för värmegolv+givare.
Om du inte har en annan sorts lösning förstås.
Man kan göra ett extra hål, men det vetefan om man får, eller om din elektriker kommer vilja använda det. Om din dosa är en strömbrytare och du ska ha upp en termostat så tycker jag du sätter upp en helt ny dosa och drar fram rören för golvet dit.
Termostaten bör ju sitta på 1.5m eller så, med ett rör in och 2 ner i golvet för värmegolv+givare.
Om du inte har en annan sorts lösning förstås.
Man kan göra ett extra hål, men det vetefan om man får, eller om din elektriker kommer vilja använda det. Om din dosa är en strömbrytare och du ska ha upp en termostat så tycker jag du sätter upp en helt ny dosa och drar fram rören för golvet dit.
Funkar väl alldeles utmärkt att borra ett 16mm hål i dosan och lägga in en Flex-slang eller VP-rör, lite silicon runt så den sitter fast och blir tät.... det har min elektriker gjort flertalet gånger vid modifiering. (siliconet är nog främst om det dras ut)
/A
/A
Det blev ett extra hål med ett fast rör som jag monterade så att det ALLDRIG skulle kunna lossna... Det är två dvs ett för värmegolv o ett för givare. Dom kommer att inspektera det idag så då ser vi om jag får bassning... Ur min synvinkel så känns detta bra!
J
J
Klicka här för att svara