El
Bloink: Kolla in produkterna med följande E-nummer, kanske är något av intresse: E1740051 E1755071 E1755073
Rrrrr: 90% av alla snygga designerspottar är lågvolt. Är det en sån här du menar: http://www.marelcovinga.se/vinga/img/images_products/7471009.jpg Så är det för lite utrymme för att ha annat än sk "möbelspott" = 20W 12V De går helt enkelt inte att bygga en sådan med 230V spot i.. (inte lagligt iaf)
Rrrrr: Som elmot säger. Viss (i början då light kom?) EKK-Light får man ej använda utomhus. Nuförtiden står det att man får använda EKK-Light utomhus (iaf den vi köper (Ericsson)) Däremot tycker jag personligen (som jag sagt flera gånger förut) att EKLK är betydligt bättre lämpad för klammring (speciellt utomhus) Vi kopplar aldrig heller in kabel som någon annan dragit. Om det inte är
PST: [citat] Svar 1: Vill köpa in materielet självt för det blir billigare....och/eller vill veta exakt vad som monteras Svar 2: Bara luras, har ingen elektriker, kopplar själv....hehe.. Förstås......
PST: Kan inte låta bli att dra en historia: Som alla "vet" är/var standardringklockeknappen på villor radhus mm en sak från "friedland" med vit knapp, svart låda och en liten belyst del nedtill där man skulle sätta in familjens namn. På denna stod det FRIEDLAND"(förstås) vid leverans. När jag skulle titta på en lgh i ett nyproducerat halvfärdigt område (för 20 år sen) tryckte jag på
Rrrrr: De går bra att ha flera i "serie". Du behöver ej någon kopplingsdosa.. Om du ska ha alla på samma säkring eller ej beror mer på vad du ska ansluta för laster än hur många uttag du sätter. Ska du ha många hushållsmaskiner, stor espressomaskin, vattenkokare etc kan de vara ide att sära på de och sätta några uttag på egen grupp.
Rrrrr: Är det inte så, vid överlåtelse av bostad, att armaturer som är anslutna med stickpropp inte tillhör fastigheten och att ni alltså kan ta med dom hem? Gäller ju då såklart ej sådant som är anslutet med stickpropp men BORDE vara fast anslutna.. som lysrörsarmaturer i garage.
tob_ekl: Tack vad trevligt, e lite trött på mcdonalds, pizza, indiskt, thai o annan hämtmat nu..
el_richard: En bra sak för våra kära polska elektriker (fd. smeder, läkare, grisuppfödare) så pratar personalen på malmbergs polska här i stockholm. Malmbergs kvalitet är ju ett kännt begrepp inom el branchen.
pefo: Alla skarvkablar har tillräcklig isolering men skaffa en skarvkabel med 1,5mm2 ledararea som kan vara lite bättre och det är ingen risk att du överbelastar. Det finns vanligtvis sk 300/300 och 300/500 isoleringsklaseer på skarvkablar där den senare är lite bättre. Överhörning till högtalarkabeln ska du inte behöva oroa dig för.
thompo: Helt sant. Visserligen vill jag kunna koka vatten/brygga kaffe och diska samtidigt, men om jag sätter diskmaskinen på grupp 3 och flyttar kaffebryggaren till 2:an borde det vara safe.
Eyeball: Det är helt okej att göra så, har gjort detta många gånger när man gjort om i gamla anläggningar. visst är det smidigare att dra direkt, men ibland går det inte. ska du sen byta från ekk till fk så har du ju inget annat alternativ. sätter du utanpåliggande dosor och slang/vp-rör glöm inte att använda stusar som finns för ansluta slangen i dosan.
erikssonjorgen: OK, tack för svar. Blir att låta elektriker dra fram ny jord från centralen. Tack, Jörgen
pefo: För mycket kaffe är väl inte bra heller!? Beror ju iofs på hur speedad man blir! :D
Rrrrr: kostar kring 5000kr + moms för hela paketet (Kabeluträkning + Alla föreskrifter osv sökbart + Massa mallar) http://www.el-info.se/
pefo: Det mesta i kabelväg har en minumum böjradie som inte skall underskridas. Men det är mest för att inte isolationen skall pressas ihop och ev skadas. Ibland kan det också finnas en risk för att en ledare sträcks men då ska det nog vara en ganska grov kabel som böjs på tok för kraftigt. Koppar är en ganska mjuk metall och tål att böjas kraftigt flera gånger om den inte är skadad.
mrfrenzy: Här finns några som visserligen är väldigt energieffektiva, men vad jag kan räkna ut är det fortfarande inte riktigt lika ljust som en 35W halogen: http://www.molectric.com/index.php?cPath=170 http://www.molectric.com/index.php?cPath=209 http://www.mamut.net/controls/shop/shops/2/default.asp?wwwalias=envirolight&subgid=72&gid=68 Ett annat alternativ är spottar med lågenergilampor
hempularen: Golvgivare bör man ha oavsett om själva regleringen går på rumstemp eller ej. Golvgivare har i många termostater funktionen att begränsa temperaturen på golvet så att golvet inte överhettas (och spricker). Detta gäller elgolvvärme. För vattenburen tror jag att man bara kör på rumstemp. Där övervakas ju vattentemperaturen i slingan redan i golvvärmecentralen.
erikssonjorgen: Satsen består bl a av krympslang för ledarna och hela kabeln för ett bra avslut. Jag har manualen om du behöver få en bild på det? /Jörgen
Lindgrenski: Vinga Twist 20W har jag själv inhandlat att sätta i fönstersmygar, 45mm + gips. http://www.elbutik.se/product.html?product_id=122539&search_page=
pefo: Sen kanske man vill slippa smälla av "stora" JFB:n när motorvärmaren strular. Kan ju vara värt några kronor. Tex så kostar Hagers dubbla dvärgar skjortan så i skenet av det så är en personskyddsautomat inte mycket dyrare och har en del fördelar. Fråga mats_o hur många gånger han skulle fått springa om han haft en automat i stället! ;)
elmont: Ja, lägg den blå (eller märk en ledare blå) och lägg den på nollskenan
mrfrenzy: Ett impulsrelä kostar 51:-. Billigaste dosdimmern jag hittar kostar 221:- Inkopplingen blir ju likadan.
pellefant: 32A uttagen satt ju redan i centralen så varför ta bort dom? det ena har jag till aseaomformarsvetsen och det andra till 400A esabmiggen. bekvämt att slippa rycka ut handskarna och skifta hela tiden...och jag svetsar bara med en svets i taget;) 14*1,5/1,5 fick jag en gång när det var storstädning på en firma jag jobbade på...
electrocuted: har för mig att paxfläktar är väldiht luriga, då de anger att man ska ha allpolig brytning på obruten fas&nolla, men den tredje tråden, tändtråden, finnas inga krav på att bryta???!! skulle jag monterat en pax så skulle jag ju satt den 2-poliga brytaren så den bröt fasen och tändtråden..
kallek: Tack för svaren. Jag kommer markera 25 mm på min borr (OSB+gips) Förhoppningsvis har jag tur. Jag vill ju helst behöva borra fler hål då dessa skulle bli synliga. Då ledningarna är dragna i flexrör så kan de säkert flytta på sig vid behov.