3 613 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Spänningssatt motorhölje!
OK, en ledare var av, 'fasen'. Så beroende på hur du vänder kontakten så har du skyddsjord och nolla eller skyddsjord och fas till motorn. Har du hängt med på lektionerna så bör du känna till att nolla och skyddsjord har samma potential. Mao om du mäter spänning mellan skyddsjord och fas så får du samma resultat som om du mäter mellan nolla och fas. Betyder det för dej att potentialen i motorchassit då är 230V?ECEL2 skrev:
Dessutom, om motorn är hel och du har en felkopplad kabel där skyddsjorden är förväxlad med en av de andra två ledarna, vad händer när du vänder stickproppen år ena hållet och vad händer när du vänder den åt andra hållet? Om det sedan också finns ett isolationsfel i motorn mellan nolla eller fas och chassit, vad händer då? Det ska du lätt klara att förklara när du går tredje året EL.
Redigerat:
Känns som om grabben skulle behöva gå om minst en årskurs 
Pefo: Nej, jag menar inte att chassit är korrekt jordat bara för att det inte har 230 volt, däremot kan han på så sätt kontrollera om det verkligen är strömförande om hans spänningsprovare inte kan mäta kontinuitet. Ett minimum av försiktighet när han står i begrepp att lämna en anläggning med eventuellt spänningssatt hölje i drift utan vidare åtgärd.
När jag läser hans tidigare inlägg noggrannare förefaller det som att han menar att han mätte mot plintarna i motorn, men utifrån hans senare inlägg så låter det inte som att han gör det. Hursomhelst så föredrar jag att ha fel på den säkra sidan.
När jag läser hans tidigare inlägg noggrannare förefaller det som att han menar att han mätte mot plintarna i motorn, men utifrån hans senare inlägg så låter det inte som att han gör det. Hursomhelst så föredrar jag att ha fel på den säkra sidan.
Ja ja. Hade du läst mitt inlägg noggrannare så skulle du ha sett att jag påstod att enda sättet att kolla att höljet är OK är att göra ett kontinuitetstest. Inte om det är strömförande. Är du däremot intresserad av om du har 230V på höljet så går det utmärkt att mäta mellan känd skyddsjord och höljet. Men du har inte koll på om det är OK jordat eller inte om du inte mäter upp någon spänning. Därför säger jag igen att mäta spänningen på höljet är meningslöst för att kolla om det är OK jordat. OK?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden