4 366 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
3 Fas till spis. Fäger.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, följer du inte svensk standard (elinstallationsreglerna) så måste du nog ha rätt bra med beräkningar och annat att komma med. Upp till bevis! Eller så har du helt enkelt alldeles för gamla föreskrifter, vilket iofs är ganska allvarligt att stödja ett uttalande på.GK100 skrev:Det är inget absolut krav, i fall som ovan skulle det många gånger vara ok med1.5mm2.
I praktiken tror jag dock att de flesta nyttjar samma area på PE som övriga ledare.
Jag vill inte leda in eventuella hempulare på dessa spår så även jag rekommenderar
inget annat än samma area vid installationer av denna typ.Bara ett svar på frågan MÅSTE.
Kul att se jag inte var ensam men till GK's försvar så har jag för mig om jag minns rätt att man kan göra så på vissa speciella tillämpningar inom industri etc men det är noll tillämpbart på villainstallationer. Lär om inget annat vara svårt att komma upp i de dimensioner så man skiljer på material i ledare *S*
/Kent
/Kent
F.o.m. 16 till 35 är det minst 16 och över 35 är det minst halva fasledares area. Finns ju som sagt möjlighet att räkna ut också, men det är ganska många faktorer inblandade.
när du ändå behandlar detta, så har jag alltid undrat över varför i helsike en PEN ledare kan vara klenare än fasledarna i en kabel, ta en EKKJ 3x25+16 t.ex. hur har dom tänkt sig? man räknar kallt med att det inte ska flyta så mycket ström i PEN då detta är en kabel som matar väldigt mycket olika utrustning och sannolikheten att man sätter igång all enfasutrustning just på en av faserna är mycket liten, men nog är det möjligt, eller är det tänkt att en sådan kabel ska vara förstärkt med jordtag utmed sin väg? vilket jag inte tror då dessa ofta matar undercentraler i större verkstäder..snaggletooth skrev:
Min fråga gälde fasen. då det enbart var där jag stötte på patrull utanför min kunskap.
Förutom bytt 1,5 kvadraten till 2,5 har jag nu dragit nolla. En blå 2,5:a. Den tråden hade jag hemma så den tog jag aldrig upp till diskussion. Jorden var dragen blågrön 2,5:a så den tog jag inte heller upp till diskusion. Hade den tråden hemma oxå.
Fas har jag lämnat en vit orörd. Markerat den andra med svart tejp och bytt den 3:e som då var 1.5:an till brun. Dvs vit, svart och brun. Precis som Danne031 ville ha det.
Förutom bytt 1,5 kvadraten till 2,5 har jag nu dragit nolla. En blå 2,5:a. Den tråden hade jag hemma så den tog jag aldrig upp till diskussion. Jorden var dragen blågrön 2,5:a så den tog jag inte heller upp till diskusion. Hade den tråden hemma oxå.
Fas har jag lämnat en vit orörd. Markerat den andra med svart tejp och bytt den 3:e som då var 1.5:an till brun. Dvs vit, svart och brun. Precis som Danne031 ville ha det.
4-ledarsystem med klenare PEN-ledare funkade bra förr när det mesta var 3-faslaster och det inte fanns så mycket 1-faslaster, frekvensomvandlare, hf-belysning m.m.electrocuted skrev:när du ändå behandlar detta, så har jag alltid undrat över varför i helsike en PEN ledare kan vara klenare än fasledarna i en kabel, ta en EKKJ 3x25+16 t.ex. hur har dom tänkt sig? man räknar kallt med att det inte ska flyta så mycket ström i PEN då detta är en kabel som matar väldigt mycket olika utrustning och sannolikheten att man sätter igång all enfasutrustning just på en av faserna är mycket liten, men nog är det möjligt, eller är det tänkt att en sådan kabel ska vara förstärkt med jordtag utmed sin väg? vilket jag inte tror då dessa ofta matar undercentraler i större verkstäder..
Upp till 16mm2 så måste PE vara lika grov som fasledarna om man inte vill räkna på det.
Om man räknar så behöver man inte göra PE grövre än att man undviker farlig beröringsspänning och frånkopplar inom föreskriven tid, se räkneexempel nedan:
http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf
Om man räknar så behöver man inte göra PE grövre än att man undviker farlig beröringsspänning och frånkopplar inom föreskriven tid, se räkneexempel nedan:
http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf
Elinstallationsreglerna ger två alternativa sätt att bestämma minimiarea för skyddsledare.
1. Använd tabell 54F i SS 436 40 00 denna ger då följande : A1-area fasledare, A2-area PE
A1 <= 16mm2 , A2 = A1
A1 = 16mm2 - 35mm2 , A2 = 16mm2
A1 > 35mm2 , A2 = A1 / 2
Detta som nämnts ovan är en schablon som alltid kan användas andra kontroller och
beräkningar krävs då ej.
2. Se 543.1.1 som ger en alternativ metod att bestämma arean för skyddsledare.
Detta kräver uppgift om felström och dess varaktighet, detta behöver inte bli speciellt
komplicerat.Vi ger oss på ett litet exempel som skulle passa för en spisgruppledning.
Vi utgår från längsta frånkopplingstid för stationär utrustning dvs 5s.
SS EN 60269-1 ger 5-sek värde för smältsäkringar, alternativt söker man detta värde i
SS 424 14 05 tabell 6.
Detta ger vid handen att en 16 A oberoende av fabrikat löser inom 5s vid 65A.
Dessa fakta ger A2 = (65x65x5)^0.5 / 115 där 115 är en konstant tillämplig vid Cu.
A2 blir således ca 1.2mm2 vid fast installation väljer vi därför 1.5mm2 med marginal.
Vi kan generellt säga att vid 16A säkring kan vi alltid välja PE 1.5mm2 om skyddet löser
inom 5s, men hur blir det nu med det så ofta nämnda utlösningsvillkoret?
Vi exemplifierar och ser till att vi har mariginalerna på vår sida genom att anta 1.5mm2
ledare på både fas och PE.
Gruppledningen antas ca 50m (ganska långt tycker jag) detta ger då Zför ca 1300mOhm
i matande central.Som ni ser är detta värde på förimpedans relativt högt och i exemplet
antogs ju 1.5mm2, i vårt fall skulle förhållandet påverkas positivt av 2.5mm2 fasledare.
Här i forumet påpekas ju oftast värdet av JFB och som bekant är denna även ett led i
att uppfylla kraven på att snabbt och automatiskt frånkoppla fel som skulle kunna ge
indirekt spänningssättning av utsatt del.
Detta är det grundläggande i princip i alla utgåvor av nationella elsäkerhetsföreskrifter.
Nej jag använder inga föråldrade utgåvor.
Nej jag förespråkar inte att använda ovanstående metoder i ett hempularjobb eller i
vanliga bostadsinstallationer.
Jag svarar bara att man inte MÅSTE.
Det blev ju tyvärr nästan en tumregel ändå 16A -> 2.5mm2 L-N -> 1.5mm2 PE.
1. Använd tabell 54F i SS 436 40 00 denna ger då följande : A1-area fasledare, A2-area PE
A1 <= 16mm2 , A2 = A1
A1 = 16mm2 - 35mm2 , A2 = 16mm2
A1 > 35mm2 , A2 = A1 / 2
Detta som nämnts ovan är en schablon som alltid kan användas andra kontroller och
beräkningar krävs då ej.
2. Se 543.1.1 som ger en alternativ metod att bestämma arean för skyddsledare.
Detta kräver uppgift om felström och dess varaktighet, detta behöver inte bli speciellt
komplicerat.Vi ger oss på ett litet exempel som skulle passa för en spisgruppledning.
Vi utgår från längsta frånkopplingstid för stationär utrustning dvs 5s.
SS EN 60269-1 ger 5-sek värde för smältsäkringar, alternativt söker man detta värde i
SS 424 14 05 tabell 6.
Detta ger vid handen att en 16 A oberoende av fabrikat löser inom 5s vid 65A.
Dessa fakta ger A2 = (65x65x5)^0.5 / 115 där 115 är en konstant tillämplig vid Cu.
A2 blir således ca 1.2mm2 vid fast installation väljer vi därför 1.5mm2 med marginal.
Vi kan generellt säga att vid 16A säkring kan vi alltid välja PE 1.5mm2 om skyddet löser
inom 5s, men hur blir det nu med det så ofta nämnda utlösningsvillkoret?
Vi exemplifierar och ser till att vi har mariginalerna på vår sida genom att anta 1.5mm2
ledare på både fas och PE.
Gruppledningen antas ca 50m (ganska långt tycker jag) detta ger då Zför ca 1300mOhm
i matande central.Som ni ser är detta värde på förimpedans relativt högt och i exemplet
antogs ju 1.5mm2, i vårt fall skulle förhållandet påverkas positivt av 2.5mm2 fasledare.
Här i forumet påpekas ju oftast värdet av JFB och som bekant är denna även ett led i
att uppfylla kraven på att snabbt och automatiskt frånkoppla fel som skulle kunna ge
indirekt spänningssättning av utsatt del.
Detta är det grundläggande i princip i alla utgåvor av nationella elsäkerhetsföreskrifter.
Nej jag använder inga föråldrade utgåvor.
Nej jag förespråkar inte att använda ovanstående metoder i ett hempularjobb eller i
vanliga bostadsinstallationer.
Jag svarar bara att man inte MÅSTE.
Det blev ju tyvärr nästan en tumregel ändå 16A -> 2.5mm2 L-N -> 1.5mm2 PE.
Har man en uträkning att stödja sig på så är det ok, men räkna med att någon kommer att ifrågasätta det hela (Ja, just det!, det gjorde vi ju
) men använder man tabellen är det ingen tvekan.
Det är det som är så fascinerande med den här branschen; att grova schabloner från tabeller och tumregler tycks smälla så mycket högre än kvalificerade beräkningar.snaggletooth skrev:
Visst, en hel del uträkningar måste vanligtvis göras ändå, men kan man spara lite tid så.... 
Men... sådana beräkningar gör man väl oftast då det rör sig om "lite" grövre areor än på en villa? Industri ja men knappast annars. Man tjänar liksom inte på det på samma sätt som att ersätta grova kopparkablar med alu som i industrisammanhang.
Föresten, välkommen till forumet.
/Kent
Föresten, välkommen till forumet.
/Kent
Tack snickarboden!
Jag nämnde detta bara för att Danne031 använde ordet MÅSTE ovan i tråden.
Naturligtvis skall man följa förenklade tabelleringar odyl vid denna typ av jobb,
men det kan ju även vara bra för folk som inte arbetar med dessa frågor att se
att man kan följa gällande regler på flera alternativa sätt.
En installation enligt exemplet misstänker jag genast skulle rest frågan om inte
en "hempulare av rang" varit framme, så behöver ju inte alltid vara fallet.
Dock tror jag inte att materialkonstanter och liknande är verifierade mot
"Biltema FK" så se upp för alternativa synsätt.
Jag nämnde detta bara för att Danne031 använde ordet MÅSTE ovan i tråden.
Naturligtvis skall man följa förenklade tabelleringar odyl vid denna typ av jobb,
men det kan ju även vara bra för folk som inte arbetar med dessa frågor att se
att man kan följa gällande regler på flera alternativa sätt.
En installation enligt exemplet misstänker jag genast skulle rest frågan om inte
en "hempulare av rang" varit framme, så behöver ju inte alltid vara fallet.
Dock tror jag inte att materialkonstanter och liknande är verifierade mot
"Biltema FK" så se upp för alternativa synsätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Diskussionen om klenare skyddsledare är iofs tekniskt intressant (så jag raderar inget), men snälla: Håll er till ämnet.
Detta gäller en installation av en spis i ett hem.
Jag uppfattar det som att trådskaparen fråga är avklarad och stänger ämnet.
Detta gäller en installation av en spis i ett hem.
Jag uppfattar det som att trådskaparen fråga är avklarad och stänger ämnet.
Produkter som diskuteras i tråden