Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Haha Jo, självfallet, men överlag så... //Patrik
82 svar · 36,6k läst
Dalbotant
Dalbotant: Bumpelibump... Någon som vet hur nära murstocken jag vågar ha plaströr med elkablar i?
14 svar · 2,5k läst
·
A
andersmc: [citat] Vad är det du läser för program (jag förutsätter att det är gymnasiet det handlar om). Inte el-programmet väl? För är det så så måste ni väl ha läromedel eller i alla fall anteckningar från lektioner där en trappkoppling är beskriven?
6 svar · 10,0k läst
@
@home: [citat] 1200:- Var inte så farligt. Såg även att de hade en "EKO" serie som jag antar är billigare. Jag är lite sugen på att sätta upp ett antal energimätare i centralen för att ha koll på vad olika saker drar. Jag skulle tex kunna dela upp det på: Elradiatorer (3 faser) Luftvärmepump (1 fas) Efterssom jag kyler med den på sommaren vill jag se den separat. Belysning (Ligger idag på
102 svar · 19,3k läst
·
F
Friedrich: Ytterliggare ett tips är att göra väl tilltagna böjar, inte för snäva. Blir lättare att dra tråd då också :)
9 svar · 1,2k läst
M
-MH-: Trasiga nätaggregat har jag också varit med om. Vilka mystiska fel har uppstått för dig?
16 svar · 3,4k läst
F
Floppman: [citat] Den löser förhoppningsvis innan säkringen!
15 svar · 4,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Varför skulle högre ljusutbyte ge högre värmeutveckling?
6 svar · 5,3k läst
S
SM4UKE: När det gäller förluster i reaktorerna, ta och kika här: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/03381217.pdf Värdena känns inte orimliga, känn själva på en reaktor som varit i drift ett tag - de blir rejält varma.
10 svar · 23,8k läst
F
Friedrich: Men tankte på att USA inte ens har ett fungerande behörighetssytem för elektriker så ska man kanske akta sig.. Liksom... Fyrkantiga dosor.. Ge mig en hålsåg som gör fyrkantiga hål :P Hur som.. Jag som är elektriker hade inte ens tagit i nåt som saknar CE-märkning med tång ens. Det är inget fel på våra dimmers bara för att man snurra på dom istället för att föra dom upp & ner.
20 svar · 4,7k läst
K
cheetah1: [citat] Jo, dessvärre.
11 svar · 4,9k läst
Patrick E
Patrick E: Här är en länk med olika kopplingar. http://www.elot.se/dokument/eljo-stromstallare-kopplingsschema.pdf Längst nere till höger finns en koppling som ELJO kallar "Trapp/Kontroll 6K". Det är ett annat sätt att göra en trappkoppling på. Kan inte lista ut hur en korsomkopplare ska kopplas in i denna koppling dock. Du kan bortse från nollan till brytaren i deras schema. Den används bara
13 svar · 7,0k läst
T
tele: Vill helst slippa ha för mkt lampor om jag inte behöver. Dessa lampor ska sitta på garaget ut mot vägen, modellerna ser ni i första inlägget, den som bara lyser neråt ska jag ha en ovanför varje garageport (2st) och mellan garageportarna finns en dörr till garaget, där vill jag ha den som även lyser uppåt då jag bör ha siffrorna på huset där ovanför dörren så folk hittar rätt
5 svar · 4,5k läst
Immobil
Immobil: Byt ut tjugorna mot 16A och se vad som händer.
10 svar · 1,4k läst
S
stagesix: och mycke_nu :) bra att veta :) Vi ska nämligen sätta upp 6st spottar 12v i taket och då kör vi som ett stjärn nät. Parallellt. / Johnne
6 svar · 2,6k läst
M
-MH-: [citat] Jodå, de har fått betala tillbaka. [citat] Vattenfall är en koncern med flera olika delar, däribland elnätsbolag. Har du kollat upp nätbolagets vinst?
14 svar · 1,2k läst
svartöra
svartöra: Jag har en liknande situation här - tänkte bryta ett vägguttag ute och en utebelysning med en 2+1-brytare. Jag hade tänkt att använda vit och orange för bruten fas och bruten nolla, för att undvika förväxling. Är jag helt ute och simmar?
4 svar · 2,6k läst
M
Mäster: Oj, jag missade meningen om grävling i din fråga.. annars hade det funkat med ett skymningsrelä.. dvs tänt när det är mörkt ute, Tyckte precis att du nämnde rörelsevakt i din fråga också..;)
8 svar · 1,5k läst
AXS
AXS: Då vet jag bara 50297 på kjell, fast det blir inte så bra det heller. Men kanske kan funka?
3 svar · 1,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: Brukar följa med ett 10ans eller 12ans rör(flexslang) för golvgivaren. Lite svårt att rymma ett 16s rör i golvet. Och lite svårt att byta ut givaren om man lägger den utan rör. (Nu är de iofs rätt svårt att byta ut den även om den ligger i rör, men är iaf inte omöjligt :) )
8 svar · 1,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Är de gummikabel så måste den bytas ut då det är dags att montera riktig central i garaget. Då skulle jag passa på att byta ut mot tex ACEFLEX 5G6 så behöver du ej säkra av den i centralen i huset.
32 svar · 23,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Om det är en väldigt gammal beredare så ta dit en rörmokare samtidigt och byt ut hela skiten :)
10 svar · 2,2k läst
G
gnistjagaren: eftersom du uppenbarliger inte är elektriker så ring en behörig elfirma, dom löser ditt problem.
3 svar · 5,0k läst
M
me&mö: En snickare lärde mig en gång att T70 betyder att ”trissan” (dvs det som fastnar inuti hålsågen) blir 70mm och följaktligen så blir hålet större. Vanligen blir ökningen samma som tändernas tjocklek och skränkning. Följaktligen så ger en hålsåg märkt H70 ett hål med diametern 70mm,[ Bra att veta om man behöver plugga hål som blev fel Jodå, även snickare kan göra
13 svar · 28,8k läst
E
elmont: Om dom skulle kunna utsättas för mekanisk åverkan är EKLK att föredra men för funktionens skull ingen skillnad. Skillander i arbete EKLK är lite lättare att lägga snyggt den tar lite längre tid att koppla, den kostar 30% mer. Vi använder EKLK i kanske 5 % av våra kabelinstallationer i övrigt EKK det har en rent ekonomiskt orsak.
16 svar · 6,7k läst
M
mrfrenzy: Vit apparatkabel med vinklad schuko finns hos Nedis. Gå till valfri tv-handlare och be dom beställa hem "CABLE-703/W". Det finns också ett antal varianter att köpa hos Farnell.
10 svar · 2,3k läst
J
Jehu: [citat] Relaterat 'problem' kopplingston i telefon försvann men bredbandet fungerade ok? visade sig vara kabelbrott i luftledningen reparatören hade sett detta tidigare - bredband fungerar faktiskt med bara en ledare förklara det den som kan kosmosteorin kanske?
5 svar · 4,8k läst
prototypen
prototypen: Släng dig i väggen. Protte
9 svar · 1,8k läst
Hermansson82
Hermansson82: Ta dit en elektriker för inget av detta får du lov att göra själv..... Dra fram en ny grupp med 2,5 mm fk och säkra 16 A problemet löst men som ELEKTRIKER..
10 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Köp Garo från elbutik får du bra kvalla till bra pris. https://www.elbutik.se/product.html/3-pol-dvargbrytare-6ka-c-karaktaristik?category_id=1799
21 svar · 11,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.