El
Dalbotant: 2000W. Fast jag vet inte om det är inklusive fläkten eller utan.
PST: [citat] Jodå FK kostar under 2:- metern. Tex 1,70 /m på Byggmax (100m rulle), inkl moms. Vilket blir ca 5:- metern för fas-nolla-jord. Tillkommer VP rör ca 3,40/m på byggmax : Tot 8,40.. Jämför det med 3-ledares EKK på samma ställe som kostar 8:-/ i 50m rulle. Med hänsyn till spill av VP rör, ev kostnader för färdiga böjar, och dessutom allt dragningsarbete borrningar etc i
Patrik_Hed: Om du vet vart rören i väggen går, så vet du ju att du ska undvika att skruva där... //Patrik
Quist: Brytaren är till för att vid behov kunna släcka lampan även fast dörren är öppen. Den övre dosan är för inkommande el och den nedre är för att täcka själva dörrbrytaren.
GK100: [citat] Har du en vettig plint för utgående ledning i ditt mätarskåp kan du med fördel "dubbla" där.
TLovskog: För ni som vill använda liknande i era hemmapul så finns ju alltid http://www.powercastco.com/. De har en del intressanta produkter. Tyvärr kostar deras development i storleksordningen 1500-2000 USD. Värt att ha i tanken om man är intresserad av tekniken.
fremar: Ikväll blir det ingen bild för det spöregnar så då orkar jag inte gå ut med kameran :)
evoline: 12v möbelspottar från hide a lite som 1210, blir knappt varma ovanför. Bra ljus med klart glas och 20w.
-MH-: På spisen brukar det stå hur det skall kopplas, där kan du se om blått är neutral eller fas (mest troligt). Om du har 3 faser plus jord bara i spisen, så skall jord i mitten på kontakten och du lämnar neutralpinnen tom bara. Ta kort på kopplingsbeskrivningen för spisen och hur det är kopplat i den ändan, om du är osäker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex Bilden visar väggdelen,
Trasselkalle: Bara för att komplettera om någon annan skulle ha snarlika problem: Det var både pumpen och kolen som var slut. Det tog strax under en timme totalt att åtgärda, inklusive felsökning. Maskinen har gått massor de 4 dagar som gått sedan den fixades helt utan problem, så det känns bra nu.
electrocuted: det är nog så att 20A säkringen är till spisen och 10A säkringen är till övriga uttag och belysning i köket. prova att skruva ur dom så ser du ju liksom vad som slocknar.. med 20A säkring enfas kan du ha en 230v enfasspis men effekten blir ju begränsad, du kanske inte kan använda alla plattor samtidigt då, men du har inte mycket mer att välja på. den där andra grejen "diff jump"
sled: Okej.. Ska försöka mej på detta. Tack för hjälpen :)
Danne031: Nej det är inte särskilt vanligt att rattar behöver bytas ut/är det som havererar först på en dimmer. Halvdassig kvalite, otur, ovarsam behandling, kan vara vilket som.
Danne031: Ja växla du av glespanelen, det har ingen betydelse för burken så länge du har något att skruva den i. Plasten brukar jag personligen skära ett något mindre hål i än vad burken är stor, så att man får pressa upp den. Då smiter plasten åt bra nog runt burken, i alla afll har inte jag haft någon isolerare eller snickare som klagat ännu.
warwick: Är med intresserad, ligger ett paket med fibrer till mitt badrum och väntar här så jag behöver inspiration :-)
Tallica: Köpte mina på Jula med inbyggt skymmningsrelä, de funkar helt ok, till ett lågt och bra pris...
Fnularn: Kärt barn har många namn. Rot-dosa=senildosa.
prototypen: Som vanligt beror kabelvalet på förimpedansen, men om det inte är något extremt så är en 5x2,5 mm2 av någon bra sort en bra början. Ta bort uttaget i mätarskåpet och koppla in kabeln i stället. En liten central i pumphuset (med ett 16 A CEE uttag) och motorskydd. Tryckströmbrytare, arbetsbrytare, belysning, frostvakten. Protte
H: [citat] Det är nog något liknande som hänt. Nu är det reklamerat och elfirman ska komma och byta ut det. För protokollet så sätter jag på högtryckstvätten efter jag kopplat in det i eluttaget :cool: Tack alla för hjälpen! Mvh
Mikael_L: [citat] Exakt. Men i praktiken blir det 3G1,5 eller 5G1,5 ungefär 10 gånger av 10. För 4G1,5 och 3x1,5, 4x1,5 och 5x1,5 är dyra och ovanliga. Sen är kabelinstallationer undantaget från de vanliga reglerna, iom att det är tillåtet att använda blå som tändtråd, så elektrikern behöver inte dra en femledare eller nåt annat exotiskt till en strömbrytare, utan där blir det 3g1,5 och
Henrik.B: Tänkte avsluta tråden med info om hur jag tillslut gjorde med de gamla strömbrytarna. Efter många tips och vänliga förslag, kom jag inte fram till någon mekanisk lösning att bygga om strömbrytarna på. Så istället fick vi tänka på annat sätt. Så hur har jag då löst det? I vanliga fall använder jag scenarion med en tryckning på en modern display placerad i köksentrén. Där kan
swecul: korrekta svaret är att det är en ensto brytare, som byttes mot en elko plus...
hempularen: [citat] Om du räknar på materilapriser som du själv kan få ex. elbutik.se. Så kostar ett uttag av lämplig kvalitet (envägs) ca 100kr. En lämplig kabel för ändamålet bör vara EKLK 5g2,5, kostar ca 30 kr per meter. TS skriver att det är ca 2m. Efterssom det dessutom troligen är en höjdksillnad så kan man räkna med att det går åt 4m kabel, inkl lite kopplingsmarginal i båda
Alkemist: Hej, Tack till alla. Jag hade inte tänkt så mycket om framtiden med omdragning så det var bra ni sa det. Det får bli EKLK till garaget och vanlig VP rör bakom gips. Mvh, Mark
hempularen: Ja, jag tror det är dags att stänga här. Ursprungsfrågan var alltså om man som obehörig får dra VP rör dosor för elinstallation etc. Och än en gång konstaterar vi att enl. föreskrifterna är det inte tillåtet (kan teoretiskt sett ge fängelse).
Patrik_Hed: ...alternativt, ett 3-vägs om det estetiska fortfarande är viktigt. :) //Patrik
Rrrrr: [citat] Fast den bryter ju endast vid en felström mot jord. Edit: Eller en felström till någon-annan-stans-än-de-tre-faser-och-nolla-som-passerar-jordfelsbrytaren, som oftast är jord :)