Hej har fått ett problem nu med elen i mitt hus de är en säkring på 10A som smäller några gånger per dag nu och de konstiga är att de började nu när de blev kallt här uppe i norr, att tillägga är att på säkringen är de bara kopplat till belysning och ett elutag på fasaden som är till julbelysningarna utomhus. och en sak till lamporna som går på den säkringen har tendens att gå sönder ofta. kan de vara ett noll fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Har du märkt några konstigheter med annat som ligger på samma fas som den trilskande säkringen? I så fall kan du ha ett allvarligt fel - glappande PEN.
Kolla också propphuven och passdelen i botten efter "loppor", dvs om den är bränd och ger dålig kontakt. Är säker på att det avhandlats nyligen men hittar inga loppor på forumet...
Kolla också propphuven och passdelen i botten efter "loppor", dvs om den är bränd och ger dålig kontakt. Är säker på att det avhandlats nyligen men hittar inga loppor på forumet...
Kan vara nästan precis vad som helst, men eftersom det var -27 C, då brukar mössen söka sej inomhus.d^_^b
Inte alltför sällan så hittar man dessa i gruppcentralen, döda i olika stadier.
De mössen på bilden brukar dock inte ge upphov till så höga strömmar att säkringen ryker. Färska möss däremot, kan skjuta en 10A, lätt.
Du behöver inte öppna centralen, det brukar kännas på lukten.
Inte alltför sällan så hittar man dessa i gruppcentralen, döda i olika stadier.
De mössen på bilden brukar dock inte ge upphov till så höga strömmar att säkringen ryker. Färska möss däremot, kan skjuta en 10A, lätt.
Du behöver inte öppna centralen, det brukar kännas på lukten.
innan jag bytte till normcentral så hade jag mängder med möss i centralen, dom klättrade mellan skenorna, en lyckades t.om. klättra till nivå 3, mellan fasskena och nollskena!
värst var det när det sprakade under kåpan och en mus hade hamnat mellan 2 faser, fy faaaan vad det stank!!!
jag har lyft locket några gånger efter centralbytet men hittar bara musskit, så dom är där, men trivs väl inte med doften av plast..
värst var det när det sprakade under kåpan och en mus hade hamnat mellan 2 faser, fy faaaan vad det stank!!!
jag har lyft locket några gånger efter centralbytet men hittar bara musskit, så dom är där, men trivs väl inte med doften av plast..
Jo normprylarna är mer musvänliga, inte ofta man hittar brända möss därd^_^b
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Möss pissar alltid på sig när de dör också. Mindre trevligt.
//Patrik
//Patrik
verkar ha löst sig när jag kopplade ur ute belysningen måste varit nå med trafosarna så dom kortslöt eller, och de var bara den säkringen på den fasen. mös finns inga i huset tror jag då vi har 3katter hem här. men jag ska öppna och kolla om pen ledare sitter fast som den ska i centralen och skåpet på fasaden fast de får vänta tills de blir varmare och är de inte felet får jag be nån komma och kolla som vet bättre.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om inte några saker börjat smälla och gått sönder eller börjat brinna så behöver du inte oroa dig över PEN-ledaren.Tomas_B skrev:verkar ha löst sig när jag kopplade ur ute belysningen måste varit nå med trafosarna så dom kortslöt eller, och de var bara den säkringen på den fasen. mös finns inga i huset tror jag då vi har 3katter hem här. men jag ska öppna och kolla om pen ledare sitter fast som den ska i centralen och skåpet på fasaden fast de får vänta tills de blir varmare och är de inte felet får jag be nån komma och kolla som vet bättre.
Fast ju alltid bra att känna på skruvarna i centralen att de sitter.
//Patrik
Klicka här för att svara

