13 140 läst ·
52 svar
13k läst
52 svar
Får Polska elektriker utföra el installation i villa?
Sida 1 av 4
Detta är ett utdrag ur
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om
behörighet för elinstallatörer 2007:2
2 kap. Erkännande av yrkeskvalifikationer och yrkeserfarenhet
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]1 § Den som har behörighet för att utföra elinstallationsarbete enligt ett examens-, utbildnings- eller annat kompetensbevis som har utfärdats i ett annat EES-land än Sverige skall efter ansökan hos Elsäkerhetsverket meddelas behörighet i Sverige om sökanden uppfyller kraven i 1 kap. 7-12 §§ i dessa föreskrifter.
2 § Avviker den sökandes kunskaper väsentligt från de krav som ställs skall sökanden ges möjlighet att avhjälpa bristen genom att
a) genomföra en anpassningsperiod om högst tre år, eller
b) att genomgå ett lämplighetsprov som omfattar kunskap och kännedom om de yrkesregler som är väsentliga för att utföra elinstallationsarbete i Sverige.
3 § Den som uppfyller kraven i 2 kap. 1 § har rätt att utan att ansöka om erkännande av sina yrkeskvalifikationer utföra elinstallationsarbete i Sverige om arbetet är tillfälligt. Med tillfälligt arbete avses arbete som är tidsbegränsat. Arbete som är permanent, regelbundet, eller som är tidsbegränsat men regelbundet upprepas anses inte utgöra tillfälligt arbete.
4 § Den som erhållit yrkeserfarenhet genom att utöva yrkesmässig verksamhet med elinstallationsarbete i ett annat EES-land än Sverige skall efter ansökan hos Elsäkerhetsverket meddelas behörighet i Sverige om sökande uppfyller något av följande krav.
Sökande skall ha arbetat
1. under sex år i följd som egenföretagare eller företagsledare eller,
2. under tre år i följd som egenföretagare eller företagsledare, om sökanden kan visa att han för verksamheten i fråga har genomgått en utbildning på minst tre år, eller
3. under fyra år i följd som egenföretagare eller företagsledare om sökanden kan visa att han för verksamheten i fråga har genomgått en utbildning på minst två år, eller
4. under tre år i följd som egenföretagare eller företagsledare om sökande kan visa att han utövat verksamheten i fråga som anställd under minst fem år, eller
5. under fem år i följd i ledande ställning varav tre år med tekniska uppgifter och med ansvar för minst en avdelning i företaget om sökanden kan visa att han för verksamheten ifråga genomgått en utbildning på minst tre år.
Inte helt lätt att svara på frågan alltså....
[/FONT][/FONT]
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om
behörighet för elinstallatörer 2007:2
2 kap. Erkännande av yrkeskvalifikationer och yrkeserfarenhet
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]1 § Den som har behörighet för att utföra elinstallationsarbete enligt ett examens-, utbildnings- eller annat kompetensbevis som har utfärdats i ett annat EES-land än Sverige skall efter ansökan hos Elsäkerhetsverket meddelas behörighet i Sverige om sökanden uppfyller kraven i 1 kap. 7-12 §§ i dessa föreskrifter.
2 § Avviker den sökandes kunskaper väsentligt från de krav som ställs skall sökanden ges möjlighet att avhjälpa bristen genom att
a) genomföra en anpassningsperiod om högst tre år, eller
b) att genomgå ett lämplighetsprov som omfattar kunskap och kännedom om de yrkesregler som är väsentliga för att utföra elinstallationsarbete i Sverige.
3 § Den som uppfyller kraven i 2 kap. 1 § har rätt att utan att ansöka om erkännande av sina yrkeskvalifikationer utföra elinstallationsarbete i Sverige om arbetet är tillfälligt. Med tillfälligt arbete avses arbete som är tidsbegränsat. Arbete som är permanent, regelbundet, eller som är tidsbegränsat men regelbundet upprepas anses inte utgöra tillfälligt arbete.
4 § Den som erhållit yrkeserfarenhet genom att utöva yrkesmässig verksamhet med elinstallationsarbete i ett annat EES-land än Sverige skall efter ansökan hos Elsäkerhetsverket meddelas behörighet i Sverige om sökande uppfyller något av följande krav.
Sökande skall ha arbetat
1. under sex år i följd som egenföretagare eller företagsledare eller,
2. under tre år i följd som egenföretagare eller företagsledare, om sökanden kan visa att han för verksamheten i fråga har genomgått en utbildning på minst tre år, eller
3. under fyra år i följd som egenföretagare eller företagsledare om sökanden kan visa att han för verksamheten i fråga har genomgått en utbildning på minst två år, eller
4. under tre år i följd som egenföretagare eller företagsledare om sökande kan visa att han utövat verksamheten i fråga som anställd under minst fem år, eller
5. under fem år i följd i ledande ställning varav tre år med tekniska uppgifter och med ansvar för minst en avdelning i företaget om sökanden kan visa att han för verksamheten ifråga genomgått en utbildning på minst tre år.
Inte helt lätt att svara på frågan alltså....
[/FONT][/FONT]
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jo men i klartext så innebär det att en polsk elektriker får installera om han har fått svensk behörighet. En Polsk elektriker som just klivit av färjan får inte installera i Sverige.
Om sedan en svensk elfirma med behörig, anställer en polack eller vilken nationalitet som helst så får vederbörande givetvis installera oavsett kunskapsnivå. Det är ju exakt detsamma för en svensk installatör, är han anställd av en behörig så får han vara hur okunnig som helst.
Om sedan en svensk elfirma med behörig, anställer en polack eller vilken nationalitet som helst så får vederbörande givetvis installera oavsett kunskapsnivå. Det är ju exakt detsamma för en svensk installatör, är han anställd av en behörig så får han vara hur okunnig som helst.
Elinstallatörsförordningen 1990:806
kap 6: Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen
kap 7 :Elinstallatören (Allmän behörighet) skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fodras för arbetet.
Är det svar på frågan?
Sen är det som polhem skriver om yrkeskvalifaktioner och yrkeserfarenhet.
kap 6: Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen
kap 7 :Elinstallatören (Allmän behörighet) skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fodras för arbetet.
Är det svar på frågan?
Sen är det som polhem skriver om yrkeskvalifaktioner och yrkeserfarenhet.
Redigerat:
Det är självklart att det skall vara en yrkesman eller sakkunnig i ärendet. Sen kan man ju undra över varför alla EU-körkort gäller i alla EU-länder. Det tycks ju vara betydligt fler dödade i trafiken än av okunniga installatörer i byggbranschen.
Det vill säga en licens i Polen borde givetvis som en CE-märkning även gälla i Sverige! Här har nog "Elverket" mycket att lära.
Det vill säga en licens i Polen borde givetvis som en CE-märkning även gälla i Sverige! Här har nog "Elverket" mycket att lära.
Och ang liknelsen med körkort så är jag övertygad om att det skulle vara hårdare att komma hit och köra bil om inte vi ville ha hit turister och vi själva vill köra bil i andra länder.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har för mig att vem som helst från EU med behörighet får komma hit och ta egna jobb, bara det är avgränsat och tidsbestämt. Ska de bedriva löpande verksamhet tror jag dock att de måste kvittera ut svensk behörighet. Men jag är inte säker, kan ha missuppfattat det. Det togs upp på föreskriftskursen, men minnet är kort.. 
Men hur funkar det och man köper ett hus set med montering i sverige?
Och villan kommer med lastbilar och snickare, elektriker, rörmokaren?
Då bör de kunna göra hela jobbet om de är egna företagare?
Kan tänka mig att fram till el centralen kan det bli problem...
Och villan kommer med lastbilar och snickare, elektriker, rörmokaren?
Då bör de kunna göra hela jobbet om de är egna företagare?
Kan tänka mig att fram till el centralen kan det bli problem...
Det trodde jag också, tills jag började förvalta utrikes belägna fastigheter. Vad gäller el så är min uppfattning att vi inte alls har högre krav på el och elsäkerhet än övriga europa.Odjuret skrev:
Exempelvis så var vi sent ute med jordfelsbrytare jämfört med nordeuropa.
Vi har heller inte krav på besiktning av elanläggningar i publika lokaler vart 5-år som man har i U.K. Det är iofs ett krav som försäkringsbolagen ställer, men jag tror det ligger något myndighetskrav bakom.
Möjligen är det så att vi i Sverige har varit bättre på att tillämpa och efterleva de krav vi har, än andra länder. Men jag får känslan av att skillnaden är på väg att försvinna, och i ganska snabb takt. I ett land som Spanien - där den spontana nordeuropeiska inställningen är att man är "manjana" - ser det förvisso rätt illa ut på många befintliga elanläggningar. Men så fort man ska bygga nytt eller bygga om så är kraven minst "svenska". Och med en betydligt hårdare tillsyn och kontroll än i Sverige.
Nej det stämmer inte, om han kliver av färjan, åker till huset och installerar och sedan åker tillbaka till färjan så får han göra det.