Bom brukar betyda hålighet bakom, det låter ihåligt när man knackar. Är aldrig bra. Spricka eller inte spricka, det är frågan.

Protte

prototypen skrev:
Bom brukar betyda hålighet bakom, det låter ihåligt när man knackar. Är aldrig bra. Spricka eller inte spricka, det är frågan.

Protte
Tack för förklaringen. Fattade ingenting, tänkte om det var något vanligt "bygg-uttryck" eller dyl.

//Patrik

Tackar också för förklaringen, jag har aldrig hört uttrycket eller varit med om hålighet bakom.

Redigerat:
Ahhh, det var så lite så.

Protte

Thomas59
prototypen skrev:

Protte
Ja "bom" blir det när du inte har fix under hela plattan. Det ÄR en riskfaktor beroende lite på var "bommen" är belägen på plattan. Hörn/sida=större risk, lite mitt på=mindre risk. Risken ska dock inte överdrivas. Har bom under några golvklinkers i mitt nyköpta hus men har det funkat i 10 år så håller det nog 10 år till och sen ska ju badrummet renoveras.

Vad gäller golvvärmeslingan ska väl den läggas av en behörig elektriker eller under överinseende av en behörig elektriker. Är så inte fallet kan den aldrig bli godkänd. En rättskaffens eklektriker bör inte i efterhand godkänna något som han inte gjort/övervakat.

Sedan ska slingan brott/isolationstestas (meggas) innan man flyter och sedan testas igen innan man kopplar in. Protokoll SKA skrivas och medfölja i huspärmen/lägenhetspärmen.

Problem kan uppstå vid en försäljning om protokollet saknas. Som köpare kan man då anse att badrummet behöver göras om och att det är en anledning att pruta.

Stå på dig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.