Hej,

ska koppla in mitt nya bastuaggregat 8 kw megaline från tylö. Har två lediga grupper i mitt elskåp att välja mellan.

1. 3x10 A trefas där det tidigare suttit en varmvattenberedare
2. 3x16A trefas där det tidigare suttit en tvättmaskin.

Nu har jag läst i instruktionsboken och tylö tycker att jag ska säkra av med 3x12 A. Vad göra? Kan jag sätta den över 3x16 alt 3x10A ? Vilket är att föredra? Eller ska jag byta automatsäkringen i skåpet till 3x12.(Då måste jag ha hit en elektriker och det lär ju inte bli av innan jul)

Hej,
beror ju också på vad du har för ledningsarea fram till aggregatet. Är det 2,5 mm2 är 16 A helt OK.
Jag vet inte om det finns 12 A säkringar, har för mig att 13 A har nämnts här på forumet, men vet inte om det är OK att säkra 1,5 mm2 med 13 A.
Har varit borta från branschen för länge nu ;).

jo det är ju 2,5 mm.

8kW motsvarar ung 12A per fasledare så det är nog det som avses, dvs min säkring. Men du måste nog kolla med bruxet igen om Tylö har ett krav på max 12A säkring?!?! Jag tror inte det.
Så din 16A-grupp med 2.5mm2 ska duga bra.

Bo.Siltberg skrev:
8kW motsvarar ung 12A per fasledare så det är nog det som avses, dvs min säkring. Men du måste nog kolla med bruxet igen om Tylö har ett krav på max 12A säkring?!?! Jag tror inte det.
Så din 16A-grupp med 2.5mm2 ska duga bra.
Har läst igen och det stämmer nog det du skriver. Det är en tabell som har rubrik "ström och ledningsarea " Där det slås fast att den kommer dra 12 Ampere och att man bör ha 2,5mm2 om man tänker koppla in den till 3 fas 400 volt.. Jag sätter den över 16a gruppen så blir det nog bra.

Upptäckte vid kontrollmätning av 16A gruppen (5 ledare) att det enbart var tryck i en fas. Kollar man på centralen kan man faktiskt räkna ut det för de har kryssat de två andra faserna där. Jag är ju ingen expert men det finns väl inga moderna apparater som går på 1 fas 400 volt eller? Det verkar min gamla varmvattenberedare ha gjort. Men det ska väl vara en smal sak för en elektriker att koppla in de övriga faserna i skåpet. Vore smidigt eftersom den kabeln mynnar i en kopplingsbox i närheten av bastun.

man får endast 400v då 2 faser används. bastu skall ha 3*16a och det bör/får endast fackman utföra....

Du kan låta elektrikern lägga in den på det du kallar 3x16, och byta säkringarna till 3x10A. Ska bastun ha tre faser kommer den inte dra 12A per fas, snarare ~ 7A.

ybu skrev:
Du kan låta elektrikern lägga in den på det du kallar 3x16, och byta säkringarna till 3x10A. Ska bastun ha tre faser kommer den inte dra 12A per fas, snarare ~ 7A.
Ja, jag får det till 11.5 A vid full kräm ja i alla fall. 8 kW/692 (1.73*400).

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, jag får det till 11.5 A vid full kräm ja i alla fall. 8 kW/692 (1.73*400).

//Patrik

Gee, jag blandade ihop två siffror jag hade i skallen, ni har så rätt så. Även 8.000 / 230 / 3 = 11,59

Hej,

Skrev fel förut. det är i nuläget tryck på 2 faser och spänningen över dessa två är 400 v. Dock så är det ingen spänning mellan fasoch nolla vilket jag har för mig ska vara 240 v. Jag tror helt enkelt inte att man kopplat faser och nolla i centralen.

Och jag tänkte inte skruva i centralen själv utan har försökt få tag i elektriker. Hittills har 2 st lovat att de kommer "i eftermiddag" men ingen har dykt upp.

bmx skrev:
Och jag tänkte inte skruva i centralen själv utan har försökt få tag i elektriker. Hittills har 2 st lovat att de kommer "i eftermiddag" men ingen har dykt upp.

Har du ringt efter två elfirmor? Vad säger du till elektrikern när den andre redan varit där? :o

Nja jag ringde en i måndags. Han skulle komma måndag eftermiddag. Dök aldrig upp hörde inte av sig.
Då ringde jag en annan som skulle komma tisdag eftermiddag. Dök aldrig upp. Hörde inte av sig.

Nu har jag fått tag på en som ska komma onsdag morgon (som faktiskt lät mycket seriös på telefon) så nu ligger mina förhoppningar hos honom.

Ovanstående är anledningen till att det oftast slutar med att jag gör allt själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.