El
Rikard Ågren: Renova med impulsfjäder ska fungera.
patrik659: [citat] Hon går iof sig under epitetet "lilla ingenjörskan" då hon är väldigt intresserad av allt som jag håller på att fibblar med. Hon kanske skulle få sig en låda med "Den lille elektrikern" i julklapp, som jag hade när jag var liten!
prototypen: [citat] Nja det är väl inte så säkert att de ska vara D-kopplade, Y koppling förekommer nog lika ofta och ibland så kan man koppla om beroende vilken effekt man vill ha. Oavsett koppling så behövs inte någon nolla till en gammeldags hederlig patron. Protte
patriklarsson: [citat] Tack, men jag skippar nog din rådgivning! :D Tur iaf att du tar upp forumet med onödiga inlägg! [citat] Japp, jag driver med er! :D //PkL
mr_bygg: I många fall så är en hussäljare inblandad som säljer produkten och borde också kunna förklara vad det är man som kund köper och vad som man måste betala extra för. De flesta förutsätter att man får en ratt när man köper en bil men snart är väl nästan det mesta tillval så en bra tumregel är väl att alltid fråga om allt som man är det minsta osäker på. Jag förstår helt
Hermansson82: Kan ju sätta en kapsling med ett ur i på insidan
Rrrrr: Jag har aldrig använt annat än vanlig gummikabel till hällar/ugnar. Kabeln ska ju förslagsvis ligga UNDER hällen.. inte ovanpå :D
-MH-: Såg jag en sådan koppling i mitt eller någon bekants hus hade jag tagit fram avbitartången. Utan att fråga först. Påminner lite om den där stackarn som hade hittat kopplingsdosor utomhus gjorde av uppklippta glasslådor...
Rikard Ågren: Är det 13 eller 18 modulers bredd? Du kan ju gå upp till en 3x18 i så fall. Annars skulle jag satt in en 4 raders.
Rikard Ågren: Jo de låser varandra.
Danne031: Ström till diskmaskin kan du lika väl ta ifrån närmsta belysning eller vägguttag om det är enklare, micron också men då kanske du behöver tänka dig för bara och inte köra båda maskinerna på en gång.
Rikard Ågren: Elbasen är faktiskt mycket bra och lättläst. Brukar ha den i fikaväskan. Men det står ju mycket där som man inte behöver veta vid en normal villainstallation också.
Rrrrr: Sätt den på lagom avstånd från dörren så att den ej kommer i dörrfodret
calle336: Halloj igen Har nu provinstallerat en http://www.jula.se/infalld-mottagare-127890 som styrs med en http://www.jula.se/digital-fjarrkontroll-127882 Och tycker de va lite halvkass räckvidd. Det kändes ju som man måste vara i samma rum för att kunna släcka å tända. Hur funkar timern?? Antar att man då måsta ha fjärren i samma rum som den mottagaren man vill styra??
@home: Nej, det står ingenting. När jag mätte låg det några millivolt på ingången. Det lär väl vara säkrast att sätta dit ett 230v mellanrelä. Funderar även om det går bra att koppla två radiatorers ingångar till samma relä eller om ingångarna skulle kunna påverka varandra. Jag får väl ringa och fråga LVI. Mailade dom i somras men de har nog mycket att göra för något svara har
Friedrich: Det bästa är ju att dom inte sitter i badrummet givetvis. Slipper klippa till kakel, slipper hål i fuktspärren samt att det är mer betryggande. Men räcker IP44 där de sitter så är det godkänt. Finns många saker som är godkända men som man inte gör ändå.. ;)
elmont: Blir det trångt i röret kan man ju alltid använda ett 20 rör och är det fortfarande för trångt har man nog gjort en rätt grov tabbe i planeringen. Tråd för dubbeltrapp och uttag blir 7 tråd och det är kanske lite mycket men inte omöjligt i samma rör.
meskalin: Gamla jordefelsbrytare som varit liggande en längre tid? Släng. Hur ofta har de motionerats de senaste 5 åren? Var noga med att kontrollera utlösningsvilkor om du skulle använda någon utav dem.
thewolf: Kan nämna som en parentes att min fjv central och gollvvärme central sitter bredvid och under elcentralen. Mellan elcentralen och fjv centralen är det 20cm. Och det var min elektriker som föreslog att sätta elcentralen där så 1m till elemtet ska inte vara några prob.
Rikard Ågren: Man måste nästan vara två stycken, en som rycker och en som lyssnar. Funkar det inte att rycka kan man alltid ta kompressorn och blåsa och känna
fredda_p: tackar för svaren! , då kör jag vidare på aktuell kabel, lite trassel kan jag leva med :) i övrigt kör jag eljo på i princip allt - jag gillar verkligen deras dosor och de konfigueringsmöjligheter som de har.... /Fredda
ECEL2: Lånar tråden. Nattsänkning, hur fungerar det egentligen? Man kopplar väl in nollan på NS-plinten? Är det en styrd nolla från en central termostat eller hur fungerar det?
Rrrrr: Ja.. MVC-bytarjobb de är ju en vintergrejj! Man kan ju inte göra sånt på sommaren heller! :)
FredrikR: http://fredrikrusack.blogspot.com/2009/10/led-lampor.html Kallvita.