3 474 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
spishusqvarna problem ,bara 2plattor fungerar
Sida 1 av 2
har en qsp 7030w och när jag startar de 2 nedersta plattorna (alltså dom närmast ugnsluckan) så blir de ljumna .
bytte plats på de små plattorna o det är inte plattorna som är fel på.
ser inga sladdar som är brända eller lösa.
nån som vet vad det kan vara för fel eller haft liknande problem ?
mycket tacksam för svar jocke
bytte plats på de små plattorna o det är inte plattorna som är fel på.
ser inga sladdar som är brända eller lösa.
nån som vet vad det kan vara för fel eller haft liknande problem ?
mycket tacksam för svar jocke
är en snabbsäkring till den o den är ok.
måste vara nån sladd inne eller nått.
kan ta bild på sladdarna o kopplingsschemat om det hjälper?
måste vara nån sladd inne eller nått.
kan ta bild på sladdarna o kopplingsschemat om det hjälper?
Det syns inte på bilden hur det är byglat. Har det fungerat tidigare eller har du just installerat den?
Om den tidigare varit kopplad för två eller tre faser så måste du ändra byglingarna för att den skall fungera med bara en fas som du ser ut att ha. Ofta sitter flera byglingsbleck på varandra för att finnas tillgängliga om man behöver fler.
Erik
Om den tidigare varit kopplad för två eller tre faser så måste du ändra byglingarna för att den skall fungera med bara en fas som du ser ut att ha. Ofta sitter flera byglingsbleck på varandra för att finnas tillgängliga om man behöver fler.
Erik
ska bygla den nu , var nog det som är problemet.
tack för hjälpen
tack för hjälpen
var byglat.
har köpt den precis , så har inte haft den inkopplad innan o inte den andre killen heller som hade den
har köpt den precis , så har inte haft den inkopplad innan o inte den andre killen heller som hade den
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Så dom två inre plattorn plus ugnen fungerar, men inte dom två närmaste plattorna?
Kolla byglingarna igen... På bilden syns det inga byglingar. Du får helt enkelt dåligt med ström till två plattor. Du borde kunna lukta dig fram till felet för nånstans måste det vara dålig kontakt. Vreden kanske?
Kolla byglingarna igen... På bilden syns det inga byglingar. Du får helt enkelt dåligt med ström till två plattor. Du borde kunna lukta dig fram till felet för nånstans måste det vara dålig kontakt. Vreden kanske?
ska kolla vreden med en mätare verkar vara det enda att göra nu
det är byglat enligt schemat
det är byglat enligt schemat
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Lånar tråden lite:
Det är en Skanskasnickare på bygget vars mor som har en 15 år gammal spis. Den har nu börjat bryta en säkring omedelbart när hon slår på en av plattorna, och likaså med ugnen. (Funkat tidigare).
Spotta nu ur er alla olika tänkbara fel.
De ska förmodligen byta ut den eftersom att den är så gammal.
Det är dvärgbrytare.
//Patrik
Det är en Skanskasnickare på bygget vars mor som har en 15 år gammal spis. Den har nu börjat bryta en säkring omedelbart när hon slår på en av plattorna, och likaså med ugnen. (Funkat tidigare).
Spotta nu ur er alla olika tänkbara fel.
De ska förmodligen byta ut den eftersom att den är så gammal.
Det är dvärgbrytare.
//Patrik
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Gamla runda järnplattor brukar få kortslutning förr eller senare. Det har jag erfarenhet av. Ugnsellement kan troligen uppföra sig likadant, fast där har jag personligen bara råkat ut för att det blir avbrott, tråden brinner av.
Om båda felen uppstått samtidigt så låter det mer som ett isolationsfel någonstans i spisen, i ledningar till eller från reglagen.
Om båda felen uppstått samtidigt så låter det mer som ett isolationsfel någonstans i spisen, i ledningar till eller från reglagen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Okej, där ser man.
Ja, jag misstänker att det måste vara någon typ av kortslutning. Vet inte om någon ledare kanske har legat an mot någon varm yta och smält ihop med någon annan. kan det vara möjligt?
Man är ju inge kunnig på spisar, dels för min låga erfarenhet, dels för att på firman så fixar vi inget utan lämnar bara in när det är sånt där.
//Patrik
Ja, jag misstänker att det måste vara någon typ av kortslutning. Vet inte om någon ledare kanske har legat an mot någon varm yta och smält ihop med någon annan. kan det vara möjligt?
Man är ju inge kunnig på spisar, dels för min låga erfarenhet, dels för att på firman så fixar vi inget utan lämnar bara in när det är sånt där.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är ingen annan som har någon idé? "Elmont" vad säger din erfarenhet? 
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Möss?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg