"låg kompetens och bristfällig utbildning och taskig standard i Sverige..". Det tycker jag låter som en omskrivning för att Svenska elektriker inte visste att det är Ok med ingjutna kaplar osv.

Dvs helt enkelt reglerna är olika, och praxis för hur de internatioenella regler som finns idag skiljer.

hempularen skrev:
"låg kompetens och bristfällig utbildning och taskig standard i Sverige..". Det tycker jag låter som en omskrivning för att Svenska elektriker inte visste att det är Ok med ingjutna kaplar osv.

Dvs helt enkelt reglerna är olika, och praxis för hur de internatioenella regler som finns idag skiljer.
eller att Svensk praxis var att Jordfelsbrytare var dumt att ha pga risken att kylskåpet skulle slås ut samt att Jordade uttag skall man bara ha utomhus.

Även om många troror att Sverige leder utvecklingen av EL-standared i välden och står långt över alla andra mindre vetande så är det nog bara att inse att så är det inte och har definitivt aldrig varit så. (enskilda saker som halvljus på dagstid är väl en av dom få elektricitetskopplade saker jag kan komma på som är påväg att bli standard i många länder):)

Kanske snarare så att sverige elektifierades tidigare än många andra länder. Detta kan ha gjort att vi under perioder har haft ett genomsnittligt mer ålderstiget installationsbestånd än vissa andra länder.

Men jag håller som sagt med Nimanjeb i princip. I många andra länder i europa har man vad som verkar vara högre standarder och krav på el totalt sett.

Att vi skulle vara bäst i världen är nog ingen utbredd uppfattning.
Men att vi har, eller i vart fall hade, en av de säkraste standardena i världen är helt klart.
De nya föreskrifterna som nu i stort sett är genomförda, innebär i många stycken en standardsänkning i jämförelse med vad vi hade tidigare.
Syftet med det är att vi ska ha liknande regler inom hela EU.

kamilenski skrev:
Undrar om polska eller tyska (EU) elektriker får utföra el installationer i en villa?
Tja; I vilket land ligger villan?:-)

305 skrev:
Tja; I vilket land ligger villan?:-)
Sverige ligger i Sverige. Eller? ;/

WATTisPOWER skrev:
Att vi skulle vara bäst i världen är nog ingen utbredd uppfattning.
Men att vi har, eller i vart fall hade, en av de säkraste standardena i världen är helt klart.

:D:D
Underbart ironiskt inlägg!!
d^_^bd^_^b

Jag undrar om det går att läsa någonstans om antalet tillbud som har med el att göra /dåliga installationer i länder som Tyskland och Polen.
Det skulle ge lite information om deras kunskaper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.