1 441 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Spisfråga
Sida 1 av 2
Hallå!
Skulle koppla in min nya spis idag, men det blev inte som jag trodde.
Spisen i fråga är en 400 volts spis.
I bak på den där sladden går in är det 4 kablar. En brun på L1, en svart på L2, en blå på L3 samt Grön/Gul på jord.
I Spisuttaget i väggen (periflex, ganska nydraget) är det ju dock 5 kablar. En brun på L1, en svart på L2, en vit på L3 samt Grön/Gul på Jord. Blå är ej kopplad nånstans.
Spisplattorna funkar (alla utom en verkar det som), men ugnen funkar inte alls, och lampan i ugnen började lysa när jag vred på ugn samt spisplattan längst till höger ner.
Nåt verkar allså helt skumt. Hur ska detta kopplas egentligen?
Tacksam för svar.
Skulle koppla in min nya spis idag, men det blev inte som jag trodde.
Spisen i fråga är en 400 volts spis.
I bak på den där sladden går in är det 4 kablar. En brun på L1, en svart på L2, en blå på L3 samt Grön/Gul på jord.
I Spisuttaget i väggen (periflex, ganska nydraget) är det ju dock 5 kablar. En brun på L1, en svart på L2, en vit på L3 samt Grön/Gul på Jord. Blå är ej kopplad nånstans.
Spisplattorna funkar (alla utom en verkar det som), men ugnen funkar inte alls, och lampan i ugnen började lysa när jag vred på ugn samt spisplattan längst till höger ner.
Nåt verkar allså helt skumt. Hur ska detta kopplas egentligen?
Tacksam för svar.
Som sagt kopplingsschemat kan hjälpa . Jag tycker det låter som att du inte har någon nolla framdragen, men jag kan ha fel så jag hoppas att jag inte blir ihjälslagen nu!
nollan behövs inte alltid i 3-fas installationer om jag minns rätt.... kan de vara så att spisen vill ha en nolla? nää ja gissar bara....
som sagt, kopplingsschema kan hjälpa mycket!
nollan behövs inte alltid i 3-fas installationer om jag minns rätt.... kan de vara så att spisen vill ha en nolla? nää ja gissar bara....
som sagt, kopplingsschema kan hjälpa mycket!
ivas skrev:
OK, och du har kopplat enl. det nedre schemat och har byglingar mellan 1-2 och 3-4?
Är alla tre säkringarna till spisuttaget hela (hela på riktigt, inte bara så att pluppen råkar sitta kvar om det är porslinssäkringar)?
Har du något instrument så du kan mäta om det är 400V mellan L1-L2, L2-L3 och L1-L3?
Låter som att ni glömt koppla den blå ledaren på N i uttaget, detta bör dock inte ha något med ditt fel att göra såvida ni inte växlat färgerna eller nåt.
Har du byglingarna och spänningarna såsom nedre bilden visar verkligen??
Kolla detta en extra gång innan du reklamerar spisen.
400 V mellan L1-L2-L3 samt 230 V mellan L!+L2+L3 mot jord och byglat i 3 delar enligt bilden.
Pekar alla brytare uppåt i skåpet men har du kollat mätaren, finns alla faser där?
Har du byglingarna och spänningarna såsom nedre bilden visar verkligen??
Kolla detta en extra gång innan du reklamerar spisen.
400 V mellan L1-L2-L3 samt 230 V mellan L!+L2+L3 mot jord och byglat i 3 delar enligt bilden.
Pekar alla brytare uppåt i skåpet men har du kollat mätaren, finns alla faser där?
Redigerat:
Där har du ditt problem. Du har bara två faser i matningen. Om det beror på något fel i matningen får du se till att få det fixat. Är det meningen att det bara ska vara två faser i din matning och avsäkringen är tillräckligt stor skulle du kunna köra enligt övre kopplingsschemat.ivas skrev:
Hur sjutton lyckas du med det?ivas skrev:
Enda chansen att få 400V mellan L1-L2 är att båda är fungerande 230-faser. Samma med L2-L3. En mätning mellan L1-L3 måste ge 400V så du får nog mäta en gång och rapportera vad du får fram.
Edit: Kan det vara så illa att det är framdraget två faser med tre ledare? Dvs att L1 och L3 går mot samma fas?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg