Byggahus.se

Klammerstorlek till EKLK 3G1,5?

1. Marcus J
    Medlem · 238 inlägg

Marcus J

Medlem
    Jag ska beställa lite elprylar, bl a installationskabel och TC-klammer. Frågan är vad jag ska beställa för klammerstorlek? Vad blir enklast och snyggast till EKLK 3G1,5 (ytterdiameter 9,5 mm). Alternativen är TC 7-10 mm eller 8-12. Eller är det rentav 10-14 mm som gäller? Tacksam för snabbt svar! :)

Redigerat 13 dec 2009 22:50
  2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 336 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    8-12.

3. Marcus J
    Medlem · 238 inlägg

Marcus J

Medlem
    God damn! Tack för snabbt svar. Jag fortsatte googla lite i väntan på svar... I följande PDF över olika kabeltyper, -dimensioner och -klammer står att EKLK 3G1,5 klamras med TC 10-14. Det låter i grövsta laget, eller? :confused:

http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 336 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    8-12 är en relativt ny storlek, innan den fanns användes 10-14 eller 7-10, men 8-12 har den fördelen att 3*1,5 sitter lite bättre i den än i 10-14 samtidigt som den även kan användas till 4*1,5 och 5*1,5 vilket inte går med 7-10, där är 3*1,5 max, sedan spricker den.

5. Marcus J
    Medlem · 238 inlägg

Marcus J

Medlem
    Fotografen, TACK för din insats för ökat vetande! Jag ska lägga ordern bums! d^_^b

6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 144 inlägg

prototypen

Medlem
    Det är ju ganska enkelt:
    TC 7-10 för kabel med diameter 7-10 mm
    TC 8-12 för kabel med diameter 8-12 mm
    TC 10-14 för kabel med diameter 10-14 mm
    osv
    TC 4x7för kabel med diameter oval 4x7mm (typ SKX)

7. Marcus J
    Medlem · 238 inlägg

Marcus J

Medlem
    Avdelningen dryga inlägg... q(;^;)p

Om det ändå vore så enkelt att slutresultatet hade blivit detsamma om man klamrar en 10 mm kabel med TC 7-10, 8-12 och 10-14. Jag förstår enkelheten i ditt resonemang, men jag frågade inte efter vad som är möjligt utan vad som blir bäst. Jag tycker att det är värt att även väga in aspekterna smidighet och estetik.

• Laddar…
  8. prototypen

prototypen

Medlem
    Finessen är att det ska spänna lite så kabeln inte kan åka fram och tillbaka så 8-12 är ett universialklammer. I ditt fall så faller 10-14 bort men det är så att längre tillbaka i tiden så var EKLK grövre, därav rekommendationen om 10-14 som det ståri tråden.

Jaja jag var väl lite dryg, men det blir man då man inte är hemma och får köra Mac (lånad PClaptop)

Protte

9. Marcus J
    Medlem · 238 inlägg

Marcus J

Medlem
    Man kan bli spydig för mindre...;) Jag har lagt order på TC 8-12, som ju verkar vara funkis till mer än EKLK 3G1,5. Tack, även till dig, för dina snabba svar! d^_^b

10. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Med den ursäkten kommer man, i rätt kretsar, undan med det mesta :(

11. prototypen

prototypen

Medlem
    Dessutom har troligen batterierna i den trådlösa musen tagit slut för markören åker bar vertikalt, horisontelt rör den sig inte (finns ju platta men det är inte samma sak)

Protte

12. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 594 inlägg

b_hasse

Medlem
    Jag använde 7-10 för kabel som var ca 10 mm, på en ouppvärmd vind.
    Efter några vintrar så hade nästan alla spruckit. Bytte sedan till 10-14, och
    de håller.
    Min slutsats är att klamrarna inte ska spänna åt för hårt om de ska utsättas för stark kyla.

/Hasse

13. Marcus J
    Medlem · 238 inlägg

Marcus J

Medlem
    Det var ju ett bra tips. Jag ska klamra kabel nästa gång i garaget. Det blir säkert bra med TC8-12 till EKLK 3G1,5. Hoppas jag...:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.