3 818 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Vilken dimmer skall jag ha
Sida 1 av 2
Skall ha en Trend. Skriv gärna modell.Fnularn skrev:
Varför skall det vara framkant. Vad jag har fattat skall det vara precis tvärrt om för att reglera den där transformaton.
Kan någon svara på detta under dagen skulle jag bli glad får väl gå och köpa en ny dimmer idag kanske.
Redigerat:
Medlem
· Västra götalands län
· 35 inlägg
Troligtvis innehåller din lampa en elektronisk transformator och behöver i så fall en transistordimmer som är avsedd för detta. Den som larssaman tipsade om bör i så fall fungera (dimmern brukar oavsett fabrikat vara märkt med att den är avsedd för elektronisk transformator).John J skrev:
Om du är osäker på vilken typ av transformator du har så är en tumregel att en konventionell transformator är betydligt tyngre än en elektronisk. Det säkraste är annars att helt enkelt skruva isär lampan så pass mycket att du kan läsa beteckningen på transformatorn.
Medlem
· Västra götalands län
· 35 inlägg
Stort tack att du tar dig tid med detta.ganskaanonym skrev:Troligtvis innehåller din lampa en elektronisk transformator och behöver i så fall en transistordimmer som är avsedd för detta. Den som larssaman tipsade om bör i så fall fungera (dimmern brukar oavsett fabrikat vara märkt med att den är avsedd för elektronisk transformator).
Om du är osäker på vilken typ av transformator du har så är en tumregel att en konventionell transformator är betydligt tyngre än en elektronisk. Det säkraste är annars att helt enkelt skruva isär lampan så pass mycket att du kan läsa beteckningen på transformatorn.
Har en sådan här trafo
Pullman 96041: Toroidal decorative transformer max.300W 230V 300VA alu matt
http://www.paulmann.de/?Land_ID=1&S...60&Kapitel=7819&Artikel=96041&Sprache=EN#7819
Vad skall jag då har för dimmer?? surrandet låter så högt att man hör det 20-30 bort
Medlem
· Västra götalands län
· 35 inlägg
Toroidal transformer betyder i princip ringkärnetransformator, så i detta fall ska du ha en tyristordimmer (framkant).John J skrev: