Hej!

Jag har 3st parallell koppnlade 20w spotlight och en hide a light trafo SET 70F-2

Vad skall jag ha för eljo dimmer för att få detta att funka?

Eljo har ju olika serier någon speciell du tänker på ,trend, nova, senso m.m?

Du ska ha en Framkantsdimmer / triac eller tyristordimmer.

Fnularn skrev:
Skall ha en Trend. Skriv gärna modell.
Varför skall det vara framkant. Vad jag har fattat skall det vara precis tvärrt om för att reglera den där transformaton.

Kan någon svara på detta under dagen skulle jag bli glad får väl gå och köpa en ny dimmer idag kanske.

Redigerat:
J
Jag satte in en tyristordimmer på en lampa jag har och trafon surrar son f*n, vad bero det på?

Hrm alla verka ha fullt upp med att jobba idag, skulle ju velat ha svar på min fråga.
Men får väl bli en runda förbi Elfirman då och byta till en ny dimmer.

E19 016 06.

larssaman skrev:
E19 016 06.
Okej precis den dimmer jag testade med som inte fungerade, få bli att åka och byta den mot en ny som
kanske fungerar.

John J skrev:
Jag satte in en tyristordimmer på en lampa jag har och trafon surrar son f*n, vad bero det på?
Troligtvis innehåller din lampa en elektronisk transformator och behöver i så fall en transistordimmer som är avsedd för detta. Den som larssaman tipsade om bör i så fall fungera (dimmern brukar oavsett fabrikat vara märkt med att den är avsedd för elektronisk transformator).

Om du är osäker på vilken typ av transformator du har så är en tumregel att en konventionell transformator är betydligt tyngre än en elektronisk. Det säkraste är annars att helt enkelt skruva isär lampan så pass mycket att du kan läsa beteckningen på transformatorn.

Fnularn skrev:
Nej, en tyristordimmer används vanligen till konventionella ringkärnetransformatorer. En elektronisk transformator mår bäst av en transistordimmer.

ganskaanonym skrev:
Nej, en tyristordimmer används vanligen till konventionella ringkärnetransformatorer. En elektronisk transformator mår bäst av en transistordimmer.
Ja precis fel av mig slarv, bakkants-dimmer ska den trafon ha.

J
ganskaanonym skrev:
Troligtvis innehåller din lampa en elektronisk transformator och behöver i så fall en transistordimmer som är avsedd för detta. Den som larssaman tipsade om bör i så fall fungera (dimmern brukar oavsett fabrikat vara märkt med att den är avsedd för elektronisk transformator).

Om du är osäker på vilken typ av transformator du har så är en tumregel att en konventionell transformator är betydligt tyngre än en elektronisk. Det säkraste är annars att helt enkelt skruva isär lampan så pass mycket att du kan läsa beteckningen på transformatorn.
Stort tack att du tar dig tid med detta.

Har en sådan här trafo

Pullman 96041: Toroidal decorative transformer max.300W 230V 300VA alu matt

http://www.paulmann.de/?Land_ID=1&S...60&Kapitel=7819&Artikel=96041&Sprache=EN#7819

Vad skall jag då har för dimmer?? surrandet låter så högt att man hör det 20-30 bort :)

J
Ingen som vet?

John J skrev:
Stort tack att du tar dig tid med detta.

Har en sådan här trafo

Pullman 96041: Toroidal decorative transformer max.300W 230V 300VA alu matt

[länk]

Vad skall jag då har för dimmer?? surrandet låter så högt att man hör det 20-30 bort :)
Toroidal transformer betyder i princip ringkärnetransformator, så i detta fall ska du ha en tyristordimmer (framkant).

J
ganskaanonym skrev:
Toroidal transformer betyder i princip ringkärnetransformator, så i detta fall ska du ha en tyristordimmer (framkant).
Om jag sätter in en tyristordimmer så kommer det alltså inte brumma så förb*nnat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.