Hej,
Hörde för en tid sedan att anslutningsskruvarna ska efterdras efter någon vecka. Anledningen skulle vara att kopparn kallflyter. Låter tekniskt rimligt, men orimligt ur installationsaspekt.
Därför förstår jag finessen med snabbkopplingarna som faktiskt fortsätter klämma när kopparn flyter undan.

Någon som vet?

Man bör göra det, men så vitt jag vet så är det ingen som efterdrar.

Men sedan kan man ju prioritera, det är t.ex. viktigare att efterdra en nollskruv en en skruv i en strömställare

//Patrik.

Om man ändå är och pillar i en gammal central brukar jag efterdra skruvarna (iaf anslutningarna till nollaskena/jordskena/fasskenorna). Ibland sitter de pinsamt löst!

Jag hade några lösa skruvar hemma hos mig, vet dock ej om det beror på kallflytning eller pellejönsmekning, det lutar åt det senare.

Det senaste fenomenet upptäckte jag när jag skulle koppla in en 5G2,5 kabel i brytaren till tvättmaskinen (viktigare med trefasuttag till svetsen än tvättmaskin:)). När jag vek ut sockerbiten med nollan så lossnade den... Fasen + jord satt bra iaf.
Tidigare var det på brytaren till cirk. pumpen som det satt himla löst...

Hur vanligt är det med lösa ledare?

På lite äldre anläggningar är det rätt vanligt med lite lösa skruvar, men oftast ser man det inte om man inte är där och pillar eller om börjar belasta lite hårdare dvs. upp emot 10 A i vanliga uttag och brytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.