Förnyar denna tråd i stället starta en helt ny.
När kom regeln om att PEN i EKKJ/FKKJ ska vara minst 10mm2? Fick den vara 6mm2 när "blå boken" gällde? Har det alltid varit minst 16 mm2 på AKKJ eller var det typ 10 mm2 förut?

//Patrik

Kravet på minst 10/16mm² PEN har det varit sen jag började i yrkesskolan 1986 iaf (då gällde STEV-FS, Statens energiverks föreskrifter), men kravet har säkert funnits ännu tidigare.

Redigerat:
Jag antar att 2x1,5+1,5 EKKJ korrekt kan användas för t.ex trädgårdsbelysning där skärmen används som enda jord till armaturen. Att gå på 3x2,5+2,5 känns som overkill för en lampa. Jag har dessutom dubbelväggig 50 mm kabelskyddsslang.

Om du inte redan köpt kabeln så använd E 0030900 N1XV–U 3G1,5 mycket lättare att använda pex än ekkj

elmont skrev:
Om du inte redan köpt kabeln så använd E 0030900 N1XV–U 3G1,5 mycket lättare att använda pex än ekkj
Kopplat och klart men tack för tipset till nästa gång.

Hej!
Ska till att dra kabel i marken till vår nya trekammarbrunn och såg inlägget om E 0030900 N1XV–U 3G1,5, varför är den lättare att använda? Är det värt priset (ClasO 50m ekkj 2x1.5+1.5 519kr, elbutik E 0030900 N1XV–U 3G1,5 50m 700kr)?

Pumpen är en 1-fas pump (har ingen effekt upppgift, Baga pumppaket för slamavskiljare) visst räcker det med 1.5mm2 (avstånd till brunn 15-20m plus ca 10m inomhus)?

/Daniel J

Det är nog bäst att räkna på spänningsfallet, risken finns att pumpen får för lite spänning och då ökar strömmen och lindningen i pumpen brinner.

Vad är det för effekt på pumpen?

Protte

Kollade med BAGA och pumpen är på 400W (230V) så det borde ju fungerar med 1.5mm2?

Kommer nog att funka.

Protte

Pexen kostar oftast mindre, är lättare att skala utan att skada (utan strumpa) och man slipper mixtra med "strupan" (tejp eller pvc slang) och dess spretande kardelar. Pexen är bara att skala och lägga in.

Om ledningen ligger i mark och är ca 30m lång, du kör en motor på 400w så klarar du dig på
1,5mm2 men du kan inte lasta på något mer och inte heller bör du ha längre kabel för det är på gränsen.
Jag skulle gå på 2,5mm2 då är du på säkra sidan om du skulle byta pump i framtiden eller sätta in någon sorts vattenrening.

Du är ett halvår efter............ ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.