Hej,
Jag tänke kolla om det finns någon stjärna som kan förklara vad som orsakar att uppmätt temperatur fladdrar i mitt gjutna spabad.
Jag värmer badet med en 2kw värmare och en 300W pump som styrs av en shelly plus 2PM, via två kontaktorer. För att mäta vattentemp använder jag en shelly addon och två temperaturgivare enligt bild. En mäter temp i luften och den andra sitter i ett dykrör i vattnet.
Jag styr med ett enkelt script som jag och chatgpt knåpat i hop. Pumpen startar och går 15 min. Sen slås värmen på tills måltemp når och där efter är allt av i 2h.
Problemet är att mätvärdet från den viktiga givaren börjar fladdra under uppvärmning. Först trodde jag att det berodde på störningar från pumpen men sen noterade jag att det inte alltid fladdrar när pumpen går. Det verkar som att det har med temp att göra. Tex kan mätvärdet vara stabilt första dygnet efter vattenbyte,när vattnet är svalt men pumpen går, men börjar alltid fladdra efter stund i varje normal värmcykel.
Jag har slätat över problemet hjälpligt genom att använda ett 2 minuter glidande medelvärde för uppmätt temperatur. Det fungerar hyfsat men inte klockrent. Rått tempvärde kan fladdra flera grader, men medelvärdet verkar återspegla faktisk temperatur hyfsat.
Någon som har några tipps om vad som kan orsaka detta? Och hur jag kan lösa det?
Jag tänke kolla om det finns någon stjärna som kan förklara vad som orsakar att uppmätt temperatur fladdrar i mitt gjutna spabad.
Jag värmer badet med en 2kw värmare och en 300W pump som styrs av en shelly plus 2PM, via två kontaktorer. För att mäta vattentemp använder jag en shelly addon och två temperaturgivare enligt bild. En mäter temp i luften och den andra sitter i ett dykrör i vattnet.
Jag styr med ett enkelt script som jag och chatgpt knåpat i hop. Pumpen startar och går 15 min. Sen slås värmen på tills måltemp når och där efter är allt av i 2h.
Problemet är att mätvärdet från den viktiga givaren börjar fladdra under uppvärmning. Först trodde jag att det berodde på störningar från pumpen men sen noterade jag att det inte alltid fladdrar när pumpen går. Det verkar som att det har med temp att göra. Tex kan mätvärdet vara stabilt första dygnet efter vattenbyte,när vattnet är svalt men pumpen går, men börjar alltid fladdra efter stund i varje normal värmcykel.
Jag har slätat över problemet hjälpligt genom att använda ett 2 minuter glidande medelvärde för uppmätt temperatur. Det fungerar hyfsat men inte klockrent. Rått tempvärde kan fladdra flera grader, men medelvärdet verkar återspegla faktisk temperatur hyfsat.
Någon som har några tipps om vad som kan orsaka detta? Och hur jag kan lösa det?
Byt sensor eller glappkontakt.
Kan det vara så att temperaturen helt enkelt stiger så mycket i mätpunkten när värmaren går? Det är ju värmen i badet du vill mäta, och det mäter du bäst före värmaren. Men sen kanske du även vill ha nån form av temperaturbegränsning på det som kommer ur värmaren så det inte blir skållhett vatten ut.N nybyggarn3 skrev:
Hej,H hakfre skrev:Kan det vara så att temperaturen helt enkelt stiger så mycket i mätpunkten när värmaren går? Det är ju värmen i badet du vill mäta, och det mäter du bäst före värmaren. Men sen kanske du även vill ha nån form av temperaturbegränsning på det som kommer ur värmaren så det inte blir skållhett vatten ut.
Det tror jag inte. Givarens värde fladdrar upp och ner flera grader, med en sampling i sekunden. Det är högt flöde genom värmaren, och dessutom sitter givaren i ett rostfritt dykrör med en del massa.
Jag var säker på att det var pumpen som störde tills jag insåg att värdet inte alltid fladdrar när pumpen går. Kan som sagt vara stabilt hela första dygnet efter byte till kallt vatten, trots att värmare och pump går kontinuerligt.
Du skulle kunna prova byta plats på de två givarna du har, för felsökning, och givetvis ändra i koden så att rätt givare används. Då ser du om det är givaren eller nåt med inkopplingen som strular.N nybyggarn3 skrev:Hej,
Det tror jag inte. Givarens värde fladdrar upp och ner flera grader, med en sampling i sekunden. Det är högt flöde genom värmaren, och dessutom sitter givaren i ett rostfritt dykrör med en del massa.
Jag var säker på att det var pumpen som störde tills jag insåg att värdet inte alltid fladdrar när pumpen går. Kan som sagt vara stabilt hela första dygnet efter byte till kallt vatten, trots att värmare och pump går kontinuerligt.
Hej,H hakfre skrev:
Ja det borde jag göra. Den sitter lite besvärligt till i elcentralen så jag gruvar mig lite för det. Men det är nog det enda rimliga nästa steg.
Det var mer praktiskt att montera den där. Jag ser inte problemet med det. Flödet genom värmaren är över 5m3 per timme. Dykröret är en metallklump. Delta T över värmaren är väldigt lågt. Jag slår på värmaren en gång per värmcykel och stänger av den när måltemp är nådd. Det tar ca 15 min just nu, vid nollgradigt ute. Mätvärdet filtreras för att ta bort enskilda spikar till följd av störningar. Nu kör jag dessutom med ett glidande medelvärde under 2 minuter för att filtrera bort störningarna, vilket verkar fungera hyffsat. Medelvärdet av den påtagligt fladdrande signalen verkar ha en tydlig korrelation med faktisk temperatur.L largab skrev:
Hur skulle givarens placering kunna orsaka att värdet fladdrar?
Ett litet offset räknar jag med till följd av placering,men det är ju lätt att kompensera för. Att givaren sitter i ett dykrör ger nog större offset, åt andra hållet.
Glöm (eventuellt) tidigare svar. Ska hem och kolla hur värmarens termostat är ställt. Det har jag inte tänkt på.L largab skrev:
Tycker dock att termostaten borde ha hysteres.
Edit: Det skulle dock handla om en elektrisk störning vid tillslag som inte har att göra med viken sida om värmaren givaren sitter på.
Klicka här för att svara
