10 509 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
LF Alf och home assistent
Inte testat att koppla bort dem från Alf, men nästan säker på att de kan se vad jag har installerat och skulle man någon gång få en kontroll så ansåg jag inte att det var värt det..
Hoppas Alf gateway kommer som en integration till Ha så man får in allt senare, inkl larmet
Hoppas Alf gateway kommer som en integration till Ha så man får in allt senare, inkl larmet
I år (eller i Göteborg) heter det numera "Trygghetspaket". Dock inte riktigt så oemotståndlig som det erbjudande som @bergquist fick: 20% rabatt på hemförsäkringen, några gratisprylar, installation 495 kr, men sedan kostar det 289 kr i månaden. Med försäkringsrabatten blir det i vårt fall 233 kr i månaden.
Men om det inte går att koppla till HA, så är det inte för mig. Men annars är det nog det närmaste jag kommit till att åtminstone överväga hemlarm.
Men om det inte går att koppla till HA, så är det inte för mig. Men annars är det nog det närmaste jag kommit till att åtminstone överväga hemlarm.
Numera går det att koppla Alf till Home assistant vi ett inofficiellt repository.
https://github.com/hasslabs/homeassistant-alf
Dock inte direkt från huben utan via molntjänsten, så ingen direktkontakt.
https://github.com/hasslabs/homeassistant-alf
Dock inte direkt från huben utan via molntjänsten, så ingen direktkontakt.
Tack, intressant, kan jag få upp alla enheter?
Någon som förresten vet ett sett att kringgå att behöva köpa nimly av just Alf?
Behöver köpa 2 nimly och de tar ganska mycket extra för att de ska bli kompatibla.
Någon som förresten vet ett sett att kringgå att behöva köpa nimly av just Alf?
Behöver köpa 2 nimly och de tar ganska mycket extra för att de ska bli kompatibla.
Ja, alla enheter syns som jag har.B bergquist skrev:
Har inte fått min LeakBot att gå online på mitt wifi, den står som registrerad men den har inte fått någon ipadress.
Jag har tyvärr bara lilla vatten/brand-paketet, så jag har ingen enhet som jag kan ändra någon entitet på. Har redan en massa ZigBee-enheter och tog detta mest för LeakBot och 10%-rabatten.
Leakbot är vad jag vet endast kopplad till Alf, man kan inte koppla den till någon annan enhet eller protokoll. Det verkar vara en nedlåst version av Leakbot.K kardborren skrev: