Nu har det gått väldigt mycket framåt. Fortfarande är en stor del av värmeinstallationerna ofärdiga - dels pga att en quad sitter otillgängligt och inte går att uppdatera (den är av del gamla typen där man inte kan uppdatera med hjälp av serienumret utan man måste trycka in omprogrammeringsknappen), dels för att jag inte lyckats hitta (vare sig fysiskt eller i ETS) tre stycken quads och inte heller en termometer.

Meeen, jag har numera belysning som slås av och på beroende på ljusnivå utomhus samt parametrarna hemma/borta och vaken/sover. Jag har lyckats programmera knapparna (prion) och då även fått termometrarna i dessa att fungera.
Appen är, även om den är ett ”worksin-progress” otroligt mycket snyggare och mer intuitiv än vad installationsfirman levererade. Jag har också lyckats få KNX att nu också styra mina Velux-installationer och grundläggande funktioner i Sonos.

Och framförallt, vilket är det allra viktigaste för mitt välbefinnande, känner jag att jag numera har kontroll över elsystemet som är en så viktig del av min vardagstillvaro.

Stort tack till framför allt @Patrik_Hed och @jbr - er input har varit en enorm hjälp!
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
C Cff skrev:
Nu har det gått väldigt mycket framåt. Fortfarande är en stor del av värmeinstallationerna ofärdiga - dels pga att en quad sitter otillgängligt och inte går att uppdatera (den är av del gamla typen där man inte kan uppdatera med hjälp av serienumret utan man måste trycka in omprogrammeringsknappen), dels för att jag inte lyckats hitta (vare sig fysiskt eller i ETS) tre stycken quads och inte heller en termometer.

Meeen, jag har numera belysning som slås av och på beroende på ljusnivå utomhus samt parametrarna hemma/borta och vaken/sover. Jag har lyckats programmera knapparna (prion) och då även fått termometrarna i dessa att fungera.
Appen är, även om den är ett ”worksin-progress” otroligt mycket snyggare och mer intuitiv än vad installationsfirman levererade. Jag har också lyckats få KNX att nu också styra mina Velux-installationer och grundläggande funktioner i Sonos.

Och framförallt, vilket är det allra viktigaste för mitt välbefinnande, känner jag att jag numera har kontroll över elsystemet som är en så viktig del av min vardagstillvaro.

Stort tack till framför allt @Patrik_Hed och @jbr - er input har varit en enorm hjälp!
Kul att höra!
Jag hoppas du har grottat ner dig ordentligt i Logikeditorn... 😎
 
C Cff skrev:
Nu har det gått väldigt mycket framåt. Fortfarande är en stor del av värmeinstallationerna ofärdiga - dels pga att en quad sitter otillgängligt och inte går att uppdatera (den är av del gamla typen där man inte kan uppdatera med hjälp av serienumret utan man måste trycka in omprogrammeringsknappen), dels för att jag inte lyckats hitta (vare sig fysiskt eller i ETS) tre stycken quads och inte heller en termometer.

Meeen, jag har numera belysning som slås av och på beroende på ljusnivå utomhus samt parametrarna hemma/borta och vaken/sover. Jag har lyckats programmera knapparna (prion) och då även fått termometrarna i dessa att fungera.
Appen är, även om den är ett ”worksin-progress” otroligt mycket snyggare och mer intuitiv än vad installationsfirman levererade. Jag har också lyckats få KNX att nu också styra mina Velux-installationer och grundläggande funktioner i Sonos.

Och framförallt, vilket är det allra viktigaste för mitt välbefinnande, känner jag att jag numera har kontroll över elsystemet som är en så viktig del av min vardagstillvaro.

Stort tack till framför allt @Patrik_Hed och @jbr - er input har varit en enorm hjälp!
Skönt att det börjar ordna upp sig!

Gällande åldern på Quad-pucken så är det inga problem att använda serienummer även på äldre produkter för att programmera med, det är bara att serienumret inte står synligt på alla produkter. Tar vi ABB som exempel (även nya apparater) så behöver man ladda deras apparater som vanligt en gång med programmeringsknappen och därefter dyker produktens serienummer upp och man kan då göra full programmering eller byta individuell adress med hjälp av serienumret.

Vill man däremot programmera genom att skanna QR-kod och på så sätt lägga till apparaten, då behöver man ha en nyare apparat som både är KNX Secure och har en QR-kod.

Sen finns även möjligheten sedan tidigare att skriva över en individuell adress genom att dels ange en ny adress och sedan skriva in vad den nuvarande adressen är.

//Patrik
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Skönt att det börjar ordna upp sig!

Gällande åldern på Quad-pucken så är det inga problem att använda serienummer även på äldre produkter för att programmera med, det är bara att serienumret inte står synligt på alla produkter. Tar vi ABB som exempel (även nya apparater) så behöver man ladda deras apparater som vanligt en gång med programmeringsknappen och därefter dyker produktens serienummer upp och man kan då göra full programmering eller byta individuell adress med hjälp av serienumret.

Vill man däremot programmera genom att skanna QR-kod och på så sätt lägga till apparaten, då behöver man ha en nyare apparat som både är KNX Secure och har en QR-kod.

Sen finns även möjligheten sedan tidigare att skriva över en individuell adress genom att dels ange en ny adress och sedan skriva in vad den nuvarande adressen är.

//Patrik
Detta funkar på mina nyare puckar (Quad plus), men på två av dem jag kommer åt ombeds jag varje gång ändå at till trycka på programmeringsknappen (samma för den tredje, men den kommer jag inte åt så kan inte säkert veta att detta skulle behövas varje gång).
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
C Cff skrev:
Detta funkar på mina nyare puckar (Quad plus), men på två av dem jag kommer åt ombeds jag varje gång ändå at till trycka på programmeringsknappen (samma för den tredje, men den kommer jag inte åt så kan inte säkert veta att detta skulle behövas varje gång).
Intressant! Jag ska låta detta vara osagt faktiskt.

Men behöver du programmera med serienummer eller trycka på programmeringsknapparna om produkten redan är inlagd? Detta är generellt mest något man gör första gången med en ny apparat.

Väljer man "full download" så blir man uppmanad att tryck på knappen för då laddas både indviduell adress och applikationsprogrammet, men väljer man
"Download application" så är det endast applikationsprogrammet som laddas ner.

//Patrik
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Intressant! Jag ska låta detta vara osagt faktiskt.

Men behöver du programmera med serienummer eller trycka på programmeringsknapparna om produkten redan är inlagd? Detta är generellt mest något man gör första gången med en ny apparat.

Väljer man "full download" så blir man uppmanad att tryck på knappen för då laddas både indviduell adress och applikationsprogrammet, men väljer man
"Download application" så är det endast applikationsprogrammet som laddas ner.

//Patrik
Jag behöver trycka på programmeringsknappen. Detta gäller dels den Quad som jag inte kommer åt och dels en annan som jag kommer åt (där behöver jag vid varje download trycka på knappen). Övriga (osäker på om de alla är Quad+) kan jag uppdaterade genom att i ETS trycka på use serial number.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.