Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 525 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 525 inlägg
Ngn som har bra tips på vad man hittar ngt instrument / elektronik för detta .
Vill ej ha ngt som enbart loggar min/max
Inget för flera tusentals kronor .
Vill ej ha ngt som enbart loggar min/max
Inget för flera tusentals kronor .
Hej
Det finns sensorer från flera tillverkare av smarta system som du kan använda. Till exempel Tapo T310 eller Aqara T1.
Dessa två mäter -20 till +50, så behöver du veta lägre temperatur så mäter SONOFF SNZB-02LD ned till -40.
Det finns sensorer från flera tillverkare av smarta system som du kan använda. Till exempel Tapo T310 eller Aqara T1.
Dessa två mäter -20 till +50, så behöver du veta lägre temperatur så mäter SONOFF SNZB-02LD ned till -40.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 525 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 525 inlägg
Aqara ser intressant ut .Pjosk75 skrev:
Har en hög med Sonoff produkter idag .
Bla. en enhet i garaget som läser av temp / RH och styr en byggfläkt .
TH Elite .
Är dock en grov visning av historiken + laggar 12 h för det mesta .
Redigerat:
Kör med Ecowitt "Wittboy" efter att min Netatmo börjat kräva omstarter med viss oregelbundenhet.
Men låter som det är overkill för ditt användningsområde.
Har förutom temp och luftfuktighet. Regn, vind + rikting, solljus + UV. Lufttryck.
Allt är utan rörliga delar, doppler för vind och piezo-sensor för regn.
Har förutom temp och luftfuktighet. Regn, vind + rikting, solljus + UV. Lufttryck.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 525 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 525 inlägg
Jag har några små Aquara-givare, men batteritiden är löjligt kort, särskilt när det blir kallt, så jag har get upp på dom. Jag har även ett par Hue Outdoor-sensor med R14-batterier som har suttit på väggen två år. Batterinivån i dom är fortfarande över 70%.
Intressant pryl.engs skrev:
Kör med Ecowitt "Wittboy" efter att min Netatmo börjat kräva omstarter med viss oregelbundenhet.
Ska läsa på mer om den, verkar robust.
Om den skulle gå att få in i Homey så är ju saken klar 😀
Hannuse skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar med min gamla Homey Pro (originalet / ”bollen”) i vilket fall.
Har man en wittboy från ecowitt och inte sån traditionell station med mekanisk snurra/vindflöjel som ecowitt också har. Så adderar men den som en sådan ändå. Ecowitt-addonet känner av vilken modell det är så det blir rätt icon och värden. Vet jag var brydd själv på det först när jag inte hittade rätt.
Vill man nörda ner sig rejält samt kolla upp kompabilitet etc rekommenderas denna wiki:
https://meshka.eu/Ecowitt/dokuwiki/doku.php?id=start
Redigerat:
Nu kör jag med både zwave och zigbee här hemma så jag använder dessa
https://www.m.nu/tillbehor/z-wave-rackviddsforlangare-med-sensor-for-temperatur-luftfuktighet
Enda de behöver är en strömkontakt.
Använder en som utesensor och drog en liten förlängningsladd från ett uttag för att få bättre placering på sensorn.
Fungerar riktigt bra.
https://www.m.nu/tillbehor/z-wave-rackviddsforlangare-med-sensor-for-temperatur-luftfuktighet
Enda de behöver är en strömkontakt.
Använder en som utesensor och drog en liten förlängningsladd från ett uttag för att få bättre placering på sensorn.
Fungerar riktigt bra.
Det beror på hur man ser på det.Tomture61 skrev:
Men mental hälsa är värt dom extra pengarna - den är nämnligen fantastiskt bra på att logga, visa historik, skapa csv-filer och kunna visa detta via webbläsare eller mobilapp.
Så personligen tycker jag att den är oerhört prisvärd (har 4 stycken stationer på olika platser).
Nackdelen är att den bara har stöd för 5 sensorer.