10 878 läst ·
67 svar
11k läst
67 svar
Arlo stänger ned hantering av kameror för oss med äldre abonnemang!
Hej,
Skriver min förstå tråd på byggahus, är mer en person som läser än skriver men måste skriva av mig gällande vad Arlo håller på med!
Bakgrund: Vi har 6 kameror på Arlo och har haft abonnemang på dessa i ett flertal år. Våra kameror är på tre platser och kunde fram till i helgen styras helt individuellt.
Nu i söndags så var plötsligen detta inte görbart i appen på min android telefon, ej heller på en android platta men på fruns IOS fungerar det samt även på webben.
Det är jag som har abonnemanget och hon har åtkomst till Arlo via appen d.v.s. via mig.
Efter massa felsökning kontaktar jag Arlo support som delger att appen ska uppdateras och ändras, under samtalet förstår jag att uppdaterar jag måste vi ha tre abonnemang för att kunna styra alla kamerorna på dom olika platserna!
Dom har alltså stängt ner individuell schemahantering på gamla appen för att tvinga en ny app som inte ens finns på en playbutik utan man ska installera en Pro5 kamera halvvägs.
Detta för att få sälja fler abonnemang, nu vet jag tyvärr inte det finstilta i mitt avtal men kan verkligen Arlo göra detta?
Finns det fler som har arlo kameror på flera platser med samma problem och kan dom verkligen göra som dom vill?
Jag tänker inte krypa till korset med fler abonnemang utan det blir till att bita i det sura äpplet och titta på nya kameror, förslag mottages gärna!
Skriver min förstå tråd på byggahus, är mer en person som läser än skriver men måste skriva av mig gällande vad Arlo håller på med!
Bakgrund: Vi har 6 kameror på Arlo och har haft abonnemang på dessa i ett flertal år. Våra kameror är på tre platser och kunde fram till i helgen styras helt individuellt.
Nu i söndags så var plötsligen detta inte görbart i appen på min android telefon, ej heller på en android platta men på fruns IOS fungerar det samt även på webben.
Det är jag som har abonnemanget och hon har åtkomst till Arlo via appen d.v.s. via mig.
Efter massa felsökning kontaktar jag Arlo support som delger att appen ska uppdateras och ändras, under samtalet förstår jag att uppdaterar jag måste vi ha tre abonnemang för att kunna styra alla kamerorna på dom olika platserna!
Dom har alltså stängt ner individuell schemahantering på gamla appen för att tvinga en ny app som inte ens finns på en playbutik utan man ska installera en Pro5 kamera halvvägs.
Detta för att få sälja fler abonnemang, nu vet jag tyvärr inte det finstilta i mitt avtal men kan verkligen Arlo göra detta?
Finns det fler som har arlo kameror på flera platser med samma problem och kan dom verkligen göra som dom vill?
Jag tänker inte krypa till korset med fler abonnemang utan det blir till att bita i det sura äpplet och titta på nya kameror, förslag mottages gärna!
Hej
Eftersom det kan vara fler som är okunniga om vad Arlo är för sorts kameror så förklara gärna vad det är abonnemanget tillför?
Är det simkort i varje kamera eller använder de ett befintligt WiFi?
Angående nya kameror så har jag några TP-link Tapo som jag är nöjd med.
Går att koppla mot ett befintligt WiFi, då behöver varje kamera ett minneskort, eller via en hub som kopplas med nätverkskabel.
Finns med nätanslutning eller batteri, för inomhus eller utomhus.
Inget abonnemang behövs utan allt ställs in via en i dagslöget kostnadsfri app. Molnlagring av data kostar om du vill ha det.
Eftersom det kan vara fler som är okunniga om vad Arlo är för sorts kameror så förklara gärna vad det är abonnemanget tillför?
Är det simkort i varje kamera eller använder de ett befintligt WiFi?
Angående nya kameror så har jag några TP-link Tapo som jag är nöjd med.
Går att koppla mot ett befintligt WiFi, då behöver varje kamera ett minneskort, eller via en hub som kopplas med nätverkskabel.
Finns med nätanslutning eller batteri, för inomhus eller utomhus.
Inget abonnemang behövs utan allt ställs in via en i dagslöget kostnadsfri app. Molnlagring av data kostar om du vill ha det.
Arlo har blivit för dyrt på senaste åren och nu vid senaste boosten så sålde jag av allt och köpte paket från Reolink istället. Fungerar hittills lika bra fast billigare i inköp, bättre kvalité och ingen månadsavgift.
Det är en uppsjö. Mest dome med 8 till 16MP. De flesta är trådade men har två som går på wifi och det fina är att dom kan ansluta på befintligt nätverk. Det är ju största nackdelen med Arlo att det måste gå genom deras hub och inte kan brygga.K KTMLarsen skrev:
Attans att jag inte läste detta innan jag uppgraderade appen igår. Nu kan jag och maken inte se varandras kameror, inte styra dem heller. Han har inte uppdaterat sin app ännu, då det inte kommit något "erbjudande", men jag har ju gjort det. Usch.
I år (eller i Göteborg) heter det numera "Trygghetspaket". Dock inte riktigt så oemotståndlig som det erbjudande som @bergquist fick: 20% rabatt på hemförsäkringen, några gratisprylar, installation 495 kr, men sedan kostar det 289 kr i månaden. Med försäkringsrabatten blir det i vårt fall 233 kr i månaden.
Men om det inte går att koppla till HA, så är det inte för mig. Men annars är det nog det närmaste jag kommit till att åtminstone överväga hemlarm.
Men om det inte går att koppla till HA, så är det inte för mig. Men annars är det nog det närmaste jag kommit till att åtminstone överväga hemlarm.
Kanske blev fel tråd.T tophee skrev:I år (eller i Göteborg) heter det numera "Trygghetspaket". Dock inte riktigt så oemotståndlig som det erbjudande som @bergquist fick: 20% rabatt på hemförsäkringen, några gratisprylar, installation 495 kr, men sedan kostar det 289 kr i månaden. Med försäkringsrabatten blir det i vårt fall 233 kr i månaden.
Jag kör begagnade Axis kameror just för att slippa månadskostnader och stabilare mjukvara. Har även en Ring dörrkamera men den är helt värdelös efter några år med batteri och dyrare abonnemang.
Svaret hjälper kanske inte dig med dina Arlo kameror om du inte skulle få för dig att sälja de.
Svaret hjälper kanske inte dig med dina Arlo kameror om du inte skulle få för dig att sälja de.
Eufy rekommenderas varmtK KTMLarsen skrev:Hej,
Inga abonnemang såvida du inte vill ha inspelningar uppladdade till ett moln.
För oss blev det Reolink första systemet installerat och nöjd hittintills, efter att vi bytt dom andra systemen så kommer 3 Arlo Pro4 samt 3 Arlo essential att komma ut till försäljning men är rädd att det inte finns någon köpare!M Mawe85 skrev:
Varit jättenöjd med Arlo också när jag skaffade dem för 3 år sen. Men senaste höjningen av abonnemanget var nästan på 50% så jag ledsnade helt och stängde ner abonnemanget. Nu går det knappt att använda kamerorna, men jag tolererar inte att bli instängd i såna här galna prishöjningar utan någon skillnad i användningen. Kamerorna kostar ju en slant bara dem..
För kännedom, de tre kamerorna jag har, kopplade till mina wlan, är från Reolink.
Man måste tyvärr använda deras skitta app för att ställa in kamerorna som man vill ha dem, men sedan kan man göra rätt mycket från Home Assistant (som har en väldigt bra integration för Reolink).
Hade jag varit flitigare innan jag köpte dem hade jag tittat på POE-versionerna, inte bara wlan.
Man måste tyvärr använda deras skitta app för att ställa in kamerorna som man vill ha dem, men sedan kan man göra rätt mycket från Home Assistant (som har en väldigt bra integration för Reolink).
Hade jag varit flitigare innan jag köpte dem hade jag tittat på POE-versionerna, inte bara wlan.