Alfredo Alfredo skrev:
Om en sensor ”går ner” måste tekniken märka det och larma. Här utgår jag ifrån att man föredrar falsklarm framför uteblivna skarpa larm. Jag får exempelvis ett mail om någon temperatursensor inte rapporterat på ett tag.

Ett svårare scenario är om exempelvis en temperatursensor fortsätter rapportera ”bra” temperatur fast den är ”dålig” men det är nog mindre vanligt.
C Cerb skrev:
Hårdvara gjord för användning som larm har backup i form av batteri och tillgång till mobilnät.

Alla sensorer pingas och uteblivna svar larmas. Osv.
Det hade ju varit nice om man kunde programmera så att ens sensorer pingas med jämna mellanrum, men det verkar ju vara knepigare med den saken..

Gällande tillgång till mobilnät, har då alltså Verisure mm 4G-backup på systemet, där även kamerorna och uppkopplingen till dem fungerar för deras larmcentral att komma åt för att validera inbrott/brand om mitt hus hade varit helt strömlöst och WiFi-löst? Jag hittar ingen riktig information om detta, mer än att deras Larmcentralsbyggnad har reservström i form av dieselgeneratorer..

Jag har gjort samma sak som TS och om strömmen går där zigbee routers går ner: Jag tänker ha redundans för det med en unifi-kamera inomhus där jag automatiserar "privacy mode" på när någon av oss är hemma. Ett av larmets triggar blir då såklart persondetekteringen i Unifi Protect. Närverksracket kommer ha UPS såklart.

gol gol skrev:
När jag började med hemautomation för många år sedan så hade jag precis samma ambition som du att bygga "världens smartaste larmsystem". Insåg dock väldigt snart att det inte är görbart med vanliga hemautomationsprylar. De har helt enkelt inte den driftsäkerheten och stabiliteten som krävs. Så jag valde istället ett riktigt proffslarm för övervakning av de säkerhetskritiska funktionerna som inbrott, brand och vattenläckage. Larmet har jag sedan totalintegrerat med min hemautomation så att jag kan utnyttja larmets och detektorernas status för typisk hemautomation som styrning av belysning, solskydd, HVAC mm. Tycker att jag då fått det bästa av båda världarna. I snart 10 år har larmsystemet bara rullat på utan några som helst konstigheter. Eftersom jag installerade och driftar larmsystemet själv så jag har heller inga månadskostnader.
Med det sagt. så ska naturligtvis var och en välja lösningar efter sitt eget behov, intresse och plånbok.
Vilket larmsystem kör du? Jag har helt dumpat Verisure eftersom de är så dumma i huvudet på det företaget och höjer priset på autogirot utan att meddela innan (något som går emot användarvillkoren, men då kallar de det bara att ”det är inte priset som gått upp med 200%, det är rabatten du haft innan som löpt ut och det får man själv ha koll på 😵). Samt man kan inte få en faktura om man har dem på autogiro. Dessutom är det SVINDYRT!

Så nu ska jag ha ett nytt larmsystem och har precis som du insett att alla prototyper av hemautomstionslösningar jag hittills testat (Arlo, TP-link, Aqara, SmsrtLife, Google Home, iPhones Hem-app samt IKEA Home Smart) med diverse tillhörande hårdvara är alldeles för driftosäkert. Ibland kan man göra automationer och ibland inte med enheter som ska vara kompatibla, Dörrsensorer går off line o s v.

Vad använder du? Jag (är civilingenjör och teknisk doktor så) bör kunna lära mig programmera Home Assistant. Men tror jag kanske behöver ett dedikerat larmsystem också, precis som du kommit fram till. Vad funkar? Trött på mina testsystem nu som alla gör mig besviken på ett eller annat sätt.

J Josefin Starkhammar skrev:
Vilket larmsystem kör du? Jag har helt dumpat Verisure eftersom de är så dumma i huvudet på det företaget och höjer priset på autogirot utan att meddela innan (något som går emot användarvillkoren, men då kallar de det bara att ”det är inte priset som gått upp med 200%, det är rabatten du haft innan som löpt ut och det får man själv ha koll på 😵). Samt man kan inte få en faktura om man har dem på autogiro. Dessutom är det SVINDYRT!

Så nu ska jag ha ett nytt larmsystem och har precis som du insett att alla prototyper av hemautomstionslösningar jag hittills testat (Arlo, TP-link, Aqara, SmsrtLife, Google Home, iPhones Hem-app samt IKEA Home Smart) med diverse tillhörande hårdvara är alldeles för driftosäkert. Ibland kan man göra automationer och ibland inte med enheter som ska vara kompatibla, Dörrsensorer går off line o s v.

Vad använder du? Jag (är civilingenjör och teknisk doktor så) bör kunna lära mig programmera Home Assistant. Men tror jag kanske behöver ett dedikerat larmsystem också, precis som du kommit fram till. Vad funkar? Trött på mina testsystem nu som alla gör mig besviken på ett eller annat sätt.
Larmet är ett av de mest populära företagslarmen, SPC/AIC från ACRE/Vanderbilt. Larmet är ett sk hybridlarm som gör att man kan blanda trådade och trådlösa detektorer. Allra bäst är att tråda in så mycket som möjligt och bara komplettera med trådlösa detektorer vid svårtillkomliga ställen. Integration med Home Assistant görs med en "brygga" från Lundix (det är jag som driver Lundix). Så här ser själva integrationen ut i Home Assistant:

Hmm, skulle man kunna återanvända andra larms sensorer i HA?
Tex de 2G/3G uppkopplade karmen slutar fungera nu?
Eller larm som kräver central uppkoppling, men där servrarna stängs ner?
Var inte det ett problem med PowerMaster utan larmföretagsprenumeration?

J Josefin Starkhammar skrev:

Nu är det en tråd för HA, men du frågade även efter ett dedikerat larmsystem
När det gäller inbrottslarm så har jag helt ersatt mitt larmsystem med övervakningskameror som har AI-funktioner.
På så sätt får jag en notis INNAN inbrottet sker, och kan även bedöma om det var någon bekant eller om det var "skarpt läge".
Kör med kameror från Arlo, och det går att ställa in dessa på en mängd olika sätt, men gissat att det finns många fler fabrikat som löser samma uppgift.
Så jag skulle välja det spåret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.