10 779 läst ·
67 svar
11k läst
67 svar
Arlo stänger ned hantering av kameror för oss med äldre abonnemang!
Ja, det är ju faktiskt en mycket bra lösning!Johan Gunverth skrev:
Lite mer "pillrande" för någon som är okunnig på nätverk (kan också vara omöjligt), men lösbart för många.
Vi har både Tapo och Imou men har kastat ut Imous NVR och ersatt med BlueIris istället som i sin tur pratar med HA. BlueIris har väldigt mycket bra funktionalitet för scheman, rörelsesensor, alarm, datahantering mm så tanken är att oavsett kamera så ska BlueIris trigga på samma saker och ev även slå igång fler kameror. Sedan ska BlueIris skicka relevant data/larm till HA som ex larmar våra telefoner, startar belysning eller vad vi nu vill. Anledningen till det är att vi redan har en del i HA som gör att vi måste tillåta viss trafik utifrån till/från den (tror maken satte upp det via en app proxy för att hålla den så säkert som möjligt) och kameranätet är väldigt nedlåst så det vill vi inte öppna mot nätet men vi vill kunna få larm från dem.
Som någon skrev så reagerar Tapo-appen väldigt lätt på snö och pga det så missar den ibland bilar som passerar. När allt är flyttat till BlueIris och bortkopplat från Tapos app så räknar jag med att detta inte är ett problem längre och I övrigt fungerar kamerorna väldigt bra och vi är nöjda med dem. Det var lite pyssel med att komma på hur de läggs till i BlueIris men när vi väl listade ut det så var det väldigt enkelt att göra med resterande kameror och vi hade inget strul med någon Tapo-kamera.
Imou-kamerorna var enklare att komma på hur de kopplas upp mot BI men vi har haft en hel del strul med att de inte vill och att vi har behövt fabriksåterställa dem flera gånger innan de dyker upp i BI. En av kamerorna vägrar skicka bild till BI, den fungerade bra vid installation men efter bara några dagar så gick den offline i BI och vägrar komma online trots att den är online när vi surfar direkt till den. En annan av kamerorna går offline i BI flera gånger i minuten men fungerar även den bra att surfa till. Vi har testat allt vi kommer på både på kamerorna och i nätverket utan resultat så efter ett års labbande har vi bara två av fyra IMOU-kameror som fungerar.
Som någon skrev så reagerar Tapo-appen väldigt lätt på snö och pga det så missar den ibland bilar som passerar. När allt är flyttat till BlueIris och bortkopplat från Tapos app så räknar jag med att detta inte är ett problem längre och I övrigt fungerar kamerorna väldigt bra och vi är nöjda med dem. Det var lite pyssel med att komma på hur de läggs till i BlueIris men när vi väl listade ut det så var det väldigt enkelt att göra med resterande kameror och vi hade inget strul med någon Tapo-kamera.
Imou-kamerorna var enklare att komma på hur de kopplas upp mot BI men vi har haft en hel del strul med att de inte vill och att vi har behövt fabriksåterställa dem flera gånger innan de dyker upp i BI. En av kamerorna vägrar skicka bild till BI, den fungerade bra vid installation men efter bara några dagar så gick den offline i BI och vägrar komma online trots att den är online när vi surfar direkt till den. En annan av kamerorna går offline i BI flera gånger i minuten men fungerar även den bra att surfa till. Vi har testat allt vi kommer på både på kamerorna och i nätverket utan resultat så efter ett års labbande har vi bara två av fyra IMOU-kameror som fungerar.
Har reolink, 4 kameror och deras DVR vid sommarstugan. 5 reolink med minneskort utan DVR hemma. Jag är mycket nöjd. Fungerar bra med minneskort i varje kamera. Behöver ingen DVR hemma. Mycket bra app för Andriod och IOS som jag skrev tidigare. Appen jag använder mest är appen för Windows. Alla kameror är POE. Har dock 2 st RLC811 WA som ska upp till våren. Om ni väljer Reolink välj de kameror som har optisk zoom. Det blir så mycket enklare att få till bra övervakning då. Handla direkt från reolink.com. Brukar få leverans inom 3 till 5 dagar. Om man absolut inte vill ha något i molnet så kan man öppna en port i brandväggen och nå DVR:en direkt. Eller om man har publik IP-Adress och har en Router där man kan sätta upp en VPNserver så installerare man en Open-VPN klient i telefonen och/ eller datorn så kommer man åt DVR:en på ett säkert sätt. Alla tycker olika så jag vill bara berätta vad jäg är nöjd med. Bifogar bilder. Bilderna i orginal är mycket bättre och skarpare än vad man kan se här.Hannuse skrev:
Många bra poänger där.
Men jag vill ha det inspelade datat på en annan plats än i samma hus som jag övervakar, och stängs molnet ner, då får jag hitta en ny lösning tänker jag.
Jag har haft en DVR-lösning, men fick sätta upp backupen själv till extern tjänst, och nu tycker jag att det är smidigt att allting bara fungerar.
Blir man av med internet då ser man ändå ingenting på distans, och jag resonerar som så att alla kameror man kopplar upp sig till via en app från tillverkaren är redan "publicerade" på ett eller annat sätt, ungerfär som att vara i molnet fast utan lagring.
Men, vi har alla olika filosofier, en del vill köra trådat, andra trådlöst, en del vill köra nätanslutet, andra batteri osv.
Men ska kika på Reolink för integrationen mot mitt andra system, ni verkar vara många som är nöjda med dom.
Redigerat:
Bra info.S svestr skrev:Har reolink, 4 kameror och deras DVR vid sommarstugan. 5 reolink med minneskort utan DVR hemma. Jag är mycket nöjd. Fungerar bra med minneskort i varje kamera. Behöver ingen DVR hemma. Mycket bra app för Andriod och IOS som jag skrev tidigare. Appen jag använder mest är appen för Windows. Alla kameror är POE. Har dock 2 st RLC811 WA som ska upp till våren. Om ni väljer Reolink välj de kameror som har optisk zoom. Det blir så mycket enklare att få till bra övervakning då. Handla direkt från reolink.com. Brukar få leverans inom 3 till 5 dagar. Om man absolut inte vill ha något i molnet så kan man öppna en port i brandväggen och nå DVR:en direkt. Eller om man har publik IP-Adress och har en Router där man kan sätta upp en VPNserver så installerare man en Open-VPN klient i telefonen och/ eller datorn så kommer man åt DVR:en på ett säkert sätt. Alla tycker olika så jag vill bara berätta vad jäg är nöjd med. Bifogar bilder. Bilderna i orginal är mycket bättre och skarpare än vad man kan se här.
Och dom har ju som sagt var även möjlighet till molnlagring om man vill ha det.
Så, många valmöjligheter, och det är ju bra!
Säger inte emot lagring i molnet. Reolink har en molntjänst som man får betala en del för. Vet inte vad den kostar. Jag är inne på 3:e bytet av leverantör. När villkoren plötsligen ändras och jag inte längre är nöjd så byter jag leverantör även om det kostar en del. Började för 20 år sen med begagnade Axis kameraservrar som gav bild som en gammaldags tjockteve. Man såg om det var bra eller dåligt väder på landet. Eller om någon gick förbi. Inte mer.
Om man vill ha en lokal lösning med egen DVR så är det inte så enkelt. Varje kamera behöver en egen nätverkskapel som går direkt från kameran till DVR:en Finns mycket att tänka på när man väljer lösning. Nog med reklam för Reolink. Finns nog många andra bra lösningar.
Sen om jag läser på lite så har Reolink kommit med en ny DVR som kopplar upp mot deras WIFI-kameror. Då återstår probemet att dra el till varje kamera. Enklare än att dra nätverskabel (kanske).
Om man vill ha en lokal lösning med egen DVR så är det inte så enkelt. Varje kamera behöver en egen nätverkskapel som går direkt från kameran till DVR:en Finns mycket att tänka på när man väljer lösning. Nog med reklam för Reolink. Finns nog många andra bra lösningar.
Sen om jag läser på lite så har Reolink kommit med en ny DVR som kopplar upp mot deras WIFI-kameror. Då återstår probemet att dra el till varje kamera. Enklare än att dra nätverskabel (kanske).
Redigerat:
Ja, jag har ett system från Anran med en DVR.S svestr skrev:Säger inte emot lagring i molnet. Reolink har en molntjänst som man får betala en del för. Vet inte vad den kostar. Jag är inne på 3:e bytet av leverantör. När villkoren plötsligen ändras och jag inte längre är nöjd så byter jag leverantör även om det kostar en del. Började för 20 år sen med begagnade Axis kameraservrar som gav bild som en gammaldags tjockteve. Man såg om det var bra eller dåligt väder på landet. Eller om någon gick förbi. Inte mer.
Det är WiFi, men kamerorna behöver ändå 12V, så man måste dra kabel.
Det systemet funkar säkert, men är ca 10år gammalt nu och ligger i en kartong.
Nu vill jag ha helt trådlöst, blivit bortskämd med det.
Vill du dela med dig kamera modellen och vart man Kan köpa den? Någon föreslog eufy från kjell.K Karl Heinz skrev:Skaffade några arlokameror för 5 år sen. Tröttnade för 1,5 år sen på prishöjningarna och att det blev alldeles för dyrt för vad man fick.
Köpte istället några tp link och billiga gigantiska sdkort på amazon, som rymmer lokalt ofantligt mer än vad jag betalade för att ha hos arlo. På 1,5 år har inköpet av nya kamerorna betalat sig i sparade abbonnemangsavgifter. Och jag har samma funktionalitet i gratis app från tp link (titta i kamerorna i realtid, starta inspelning, få notiser i appen och inspelningar vid olika sorters rörelser, kunna gå tillbaka till inspelade filmer, larmljud från kamerorna lokalt vid rörelser)
Klicka här för att svara