Just Ikea home har en del utveckling kvar. Det är till exempel i dagsläget omöjligt att exportera data från timmerflotte, eller att använda den för att styra scheman. Även visningen av värderna i appen är knasig där bara aktuell dygn visas rätt.

Då är jag betydligt nöjdare med Tapo. Men där går det på andra sidan bara att använda Tapo sensorer eftersom de kommunicerar med ett eget protokoll.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Om man använder tillverkarens användargränssnitt/app för att kolla ock ställa in så är det lätt(are) att fixa automation kring de olika delarna. men ser att hu tänker på HA redan så då är det nog viktigaste att kolla hur man anslutningsbarheten dit är

• Gilla
ajon
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Kameror och rörelsensor i ett är inte en grej jag sett. Så det får nog bli separata prylar. Tar TP-link Tapo-kameror idag, men det blir nog reolink när jag bygger vidare eller byter.
Tapo kameror (jag har c220) har ju rörelsedetektor och igenkänning av person,husdjur och massa annat.
Dom skickar larm till telefonen om du vill.
Skärmbild av en app med inställningar för olika typer av avkänning: rörelse, person, husdjur, fordon, linjekorsning, kameramanipulation, och ljud som gråtande bebis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A ajon skrev:
Tack för alla tips hittills!

Om jag väljer mätare/givare/detektorer som har Matterstandard, finns det då någon fördel med att ta alla från samma tillverkare, eller går det lika bra att blanda?
Hela idén med Threads och Matter är att det skall bli lättare att blanda från olika leverantörer.
Zigbee-standarden tillåter tillägg ovanpå, men jag har ingen koll på Thread eller Matter på den nivån.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Just Ikea home har en del utveckling kvar. Det är till exempel i dagsläget omöjligt att exportera data från timmerflotte, eller att använda den för att styra scheman. Även visningen av värderna i appen är knasig där bara aktuell dygn visas rätt.

Då är jag betydligt nöjdare med Tapo. Men där går det på andra sidan bara att använda Tapo sensorer eftersom de kommunicerar med ett eget protokoll.
Har inga problem att hämta från Timmerflotte i HA, eller att styra baserat på dess värden. Men du kanske har missat att TS har funderingar på Home Assistant som styrsystem.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Ser inte riktigt vitsen med laddbara i tempsensorn
Vitsen är att då följer man tillverkarens rekommenationer. Det är ett generellt tips om man vill lyckas. Speciellt om man inte har så stor kunskap.

Men man gör såklart som man vill med sina egna grejor...

A ajon skrev:
Om jag väljer mätare/givare/detektorer som har Matterstandard, finns det då någon fördel med att ta alla från samma tillverkare, eller går det lika bra att blanda?
Standard innebär att man enas om ett gemensamt sätt. Som att mäta i meter och grader Celsius. Så, ja produkter som följer samma standard fungerar ihop. Vara kompatibla.

Problemet med nyare standarder är att de ofta inte alltid är implementerade korrekt. Med resultat att det inte fungerar som tänkt. Det kan t.o.m. vara så att produkter från samma tillverkare fungerar lite olika. Men rent generellt så skall det fungera ihop så länge komponenterna följer samma standard.

Att välja allt från en tillverkare ökar ofta chansen att det fungerar ihop. Så det är absolut en poäng. Men finessen med standarder är att man faktiskt skall kunna blanda olika fabrikat.

Gäller din fråga en speciell kombination kan man söka/fråga om just den.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.