Behöver tips på ersättare för att styra 433Mhz-enheter. Använder i dag den hatade Telldus Znet Lite v2, som fyller den funktion jag behöver. Det senaste halvåret har den dock tappat uppkopplingen mot nätet några gånger. En omstart löser visserligen problemet, men är ändå irriterande.

Har kikat en del på Homey Pro, men när jag läser recensionerna på Kjell så ser jag att väldigt många är missnöjda.

Ni behöver inte svara att jag ska byta alla enheter till någon annan teknik. Önskar bara svar på hur jag kan ersätta min Znet.

N nauleem skrev:
Använder i dag den hatade Telldus Znet Lite v2, som fyller den funktion jag behöver. Det senaste halvåret har den dock tappat uppkopplingen mot nätet några gånger. En omstart löser visserligen problemet, men är ändå irriterande.
Tips 1A: Ersätt den befintliga med en likadan.

Det kanske inte är superlätt att hitta någon, men det är å andra sidan den superlättaste att installera.

Jag har själv ett par stycken Znet, både på fiber-anslutning och via mobilt bredband, inga problem med uppkoppling mot nätet. Har inte rört grejorna på flera år.
Skulle den förlora kontakten mot internet så kör den schema/händelser/appstyrning lokalt.

Vad som däremot kan hända är att USB-laddaren börjar tappa i spänning efter x antal års drift=skumma fel.

Annars har Nexa sin Bridge 3 som stödjer 433 och bör ge ungefär samma funktioner som ZNet. Pris ca 1200 kr.

Varför är den hatad?

blackarrow blackarrow skrev:
En värdig(?) genetisk ersättare, RF HUB, som klarar flera protokoll har tagits fram, säljs av StyraHem.se
Ska funka med HA, 433Nhz pluggar, termometrar mm

[länk]

USB för strömmatning,
ansluter via WiFi
Någon som provat den?
Jag har den och den funkar klockrent, dock använder jag den bara för att ta in data från ett gäng termometrar, dvs jag styr inget.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
En bra variant är att bara köra wifi-enheter, tex Shelly. Då behöver du ingen hub, bara det finn wifi.

N nauleem skrev:
Behöver tips på ersättare för att styra 433Mhz-enheter. Använder i dag den hatade Telldus Znet Lite v2, som fyller den funktion jag behöver. Det senaste halvåret har den dock tappat uppkopplingen mot nätet några gånger. En omstart löser visserligen problemet, men är ändå irriterande.

Har kikat en del på Homey Pro, men när jag läser recensionerna på Kjell så ser jag att väldigt många är missnöjda.

Ni behöver inte svara att jag ska byta alla enheter till någon annan teknik. Önskar bara svar på hur jag kan ersätta min Znet.
Jag gick från Telldus Znet Lite V2 till Homey Pro och är oerhört nöjd över det.
Alltiing fungerar, fast bara så otroligt mycket bättre.
Så jag skulle inte tveka att gå på en Homey.
Flyttade alla min 433 och Zwave relativt smärtfritt.
Det enda som funkade "sisådär" var Nexas Zwave, där fick jag inte full funktionalitet på mätvärden.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag gick från Telldus Znet Lite V2 till Homey Pro och är oerhört nöjd över det.
Alltiing fungerar, fast bara så otroligt mycket bättre.
Så jag skulle inte tveka att gå på en Homey.
Flyttade alla min 433 och Zwave relativt smärtfritt.
Det enda som funkade "sisådär" var Nexas Zwave, där fick jag inte full funktionalitet på mätvärden.
Att Homey är en bra produkt är odiskutabelt, men smakar det så kostar det. Nästan 5000 kr för att som i detta fall, styra enbart 433-mottagare. Då finns det enklare och billigare alternativ imho.

Tipset om RF-HUB (550 kr) kan ju vara en väg att gå, en begagnad ZNet eller lite noggrannare felsökning en annan.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
En bra variant är att bara köra wifi-enheter, tex Shelly. Då behöver du ingen hub, bara det finn wifi.
Tolkade TS som att utbyte av 433-mottagare inte var aktuellt.

E etompau skrev:
Att Homey är en bra produkt är odiskutabelt, men smakar det så kostar det. Nästan 5000 kr för att som i detta fall, styra enbart 433-mottagare. Då finns det enklare och billigare alternativ imho.

Tipset om RF-HUB (550 kr) kan ju vara en väg att gå, en begagnad ZNet eller lite noggrannare felsökning en annan.
Håller med.
Reagerade dock på att den skulle vara till besvikelse för många, vilket jag inte delar.
I alla fall inte i min skrala vänkrets, och inte heller på andra forum.
De få problem jag har haft har berott på egen inkompetens, och detta har lösts via Homeys forum.

En tredje väg att gå kan vara att TS provar någon av mina två Znet som ligger i en låda 😀

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.