Söker ett lättadministrerat system för att övervaka ett fritidshus. Wifi finns och jag tänker mig något som kan kopplas till Home Assistant.
Vill ha följande sensorer:
* Ett par rörelsedetektorer med videoinspelning
* vattennivåvakt i ett källarutrymme
* Temperaturgivare
Har noll koll på sånt här och blir helt förvirrad av det enorma utbudet av kinaprodukter. Vilka beprövade varumärken i privatsegmentet bör jag kolla upp först?
Sector/Verisure går tvärbort.
Vill ha följande sensorer:
* Ett par rörelsedetektorer med videoinspelning
* vattennivåvakt i ett källarutrymme
* Temperaturgivare
Har noll koll på sånt här och blir helt förvirrad av det enorma utbudet av kinaprodukter. Vilka beprövade varumärken i privatsegmentet bör jag kolla upp först?
Sector/Verisure går tvärbort.
Hej
TP-link Tapo har produkter som gör det du efterfrågar.
Osäkert på vad du menar med vattennivåvakt i och för sig. Sensorer som varnar när de blir blöta finns.
* Ett par rörelsedetektorer med videoinspelning
Alla kameror borde gå att använda
* vattennivåvakt i ett källarutrymme
T300
* Temperaturgivare
T310
TP-link Tapo har produkter som gör det du efterfrågar.
Osäkert på vad du menar med vattennivåvakt i och för sig. Sensorer som varnar när de blir blöta finns.
* Ett par rörelsedetektorer med videoinspelning
Alla kameror borde gå att använda
* vattennivåvakt i ett källarutrymme
T300
* Temperaturgivare
T310
Det är ingen mening att ha någon form av vanligt larm i stugan. Inget man kan göra medan det sker. Men bra att veta ifall någon knackat en ruta eller liknande. Så tänker mig snarare övervakning så inte huset tar skada än ett larm i traditionell mening.K knightjocke skrev:
Tänker mig att använda Home Assistant som hubb för detektorerna.
Tack för tips! Vet inte om vattennivåvakt är rätt term, men vill ha koll ifall det kommer in vatten i källaren.Pjosk75 skrev:
Hej
TP-link Tapo har produkter som gör det du efterfrågar.
Osäkert på vad du menar med vattennivåvakt i och för sig. Sensorer som varnar när de blir blöta finns.
* Ett par rörelsedetektorer med videoinspelning
Alla kameror borde gå att använda
* vattennivåvakt i ett källarutrymme
T300
* Temperaturgivare
T310
Nej, det förstod jag. Men det finns ju tex Ajax larm som är ett riktigt larm, där man inte är bunden till ett larmföretag. Som går att koppla på home assistant. Men då förstår jag att du mer nere på den nivå jag också hade tänkt i din situation. En "hemmalösning" för att kunna agera själv.A ajon skrev:Det är ingen mening att ha någon form av vanligt larm i stugan. Inget man kan göra medan det sker. Men bra att veta ifall någon knackat en ruta eller liknande. Så tänker mig snarare övervakning så inte huset tar skada än ett larm i traditionell mening.
Tänker mig att använda Home Assistant som hubb för detektorerna.
Kika på SMLight SLZB-MRW10 eller Home Assistant Connect ZBT-2 som Zigbee-adapter. Den första kan du köra över nätverket och den andra via USB. Då får du in zigbee via zigbee2mqtt i home assistant
Hemma har jag som tempsensorer LYWSD03MMC, men de käkar en del batteri och har bara cr2032. Så inget för sommarstugan där man vill ha lång batteritid. Du kan köra zigbee brandvarnare från Frient, de har tempsensor, men lite varmare i taket än rummet. Så jag skulle nog köra på zonoff grejor där.
För vattenläckage kör jag flera Aquara och är nöjd med batteritid och stabilitet.
Kameror och rörelsensor i ett är inte en grej jag sett. Så det får nog bli separata prylar. Tar TP-link Tapo-kameror idag, men det blir nog reolink när jag bygger vidare eller byter.
Som rörelsesensor har jag en Aquara Motion sensor P1 och en Sonoff SNZB-03, men kan inte säga om jag gillar den ena eller den andra då jag använder dem till olika saker.
Börja kolla vad IKEA har. Där finns temp/luftfuktighetsgivare och vattennivåvakt, mm.A ajon skrev:
Så kan man passa på att sköta belysning mm med deras system som kan hanteras på distans.
Det kan oxo anslutas till HA.
Den största fördelen som jag ser med IKEAs smarta hem grejor är att de är designade och utprovade att användas av "vem som helst" samtidigt som det dessutom finns en support som är van att hjälpa "vem som helst". Man behöver inte vara ingenjör för att hantera grejorna.
Har man tempsensorer, vattensensorer och några kameror kan man ha koll så man vet när man behöver åka och se till stugan. Jag tycker det är ett smart tänk. Man kommer faktiskt väldigt långt utan kameror. Men kameror är såklart bra till mycket.A ajon skrev:
För sensorerna skulle jag säga att IKEAs nya giv med Matter-prylar är förmodligen prisvärda.A ajon skrev:Söker ett lättadministrerat system för att övervaka ett fritidshus. Wifi finns och jag tänker mig något som kan kopplas till Home Assistant.
Vill ha följande sensorer:
* Ett par rörelsedetektorer med videoinspelning
* vattennivåvakt i ett källarutrymme
* Temperaturgivare
Har noll koll på sånt här och blir helt förvirrad av det enorma utbudet av kinaprodukter. Vilka beprövade varumärken i privatsegmentet bör jag kolla upp först?
Sector/Verisure går tvärbort.
Det som återstår att visa är iofs batteritiden, deras nya tempgivare har fördelen att den går på vanliga AAA-batterier jämfört med de flesta andra som kör någon av otalet storlekar på knappceller.
Om matter går bort skulla jag satsa på zigbee-enheter, för temp har jag bra erfarenhet av Sonoff SNZB-02P (runda), de verkar ha riktigt bra drifttid. Deras SNZB-02 (fyrkantiga) tuggar däremot i sig baterier i ganska hög takt.
Länkar till de fyrkantiga, som hos Styrahem har ersatts:
https://www.styrahem.se/p/657/temperatur-och-luftfuktighet-zigbee-sonoff-snzb-02
Har varken fukt eller kamera så inga förslag där.
Wifi-enheter för IoT försöker jag mininimera så gott det går.
Fritidshus - kallställt eller försvarsvärme? Om det senare så är ju innetemp ~ utetemp en indikation på att något har hänt, och då kan ju HA larma via notis.
Redigerat:
Min erfarenhet är att batterierna håller länge. Men jag tycker att de skall hålla 1-2år eller längre och det har jag inte testat. Ligger på några månader, så det säger varken till eller från. Vi får se.fam-lundborg skrev:
IKEA har gått över till laddningsbara NiMh batterier i alla(?) sina produkter. Eftersom de påstås vara designade för sådana kör jag med IKEAs "Ladda". 2st AAA i en "Timmerflotte" bör innehålla väldigt mycket mer energi/kraft är några ynkliga knappceller. Men drifttiden beror på hur de används och återstår att se som sagt.fam-lundborg skrev:
Eftersom deras Mattersatsning började här vid årsskiftet så är det tidigt att se årsförbrukningen...O skrev:
Mina Timmerflotte kom utan batterier, och eftersom det står ett gäng bulkboxar med vanliga AAA så tänker jag nog tugga i mig dem först...O skrev:
IKEA har gått över till laddningsbara NiMh batterier i alla(?) sina produkter. Eftersom de påstås vara designade för sådana kör jag med IKEAs "Ladda". 2st AAA i en "Timmerflotte" bör innehålla väldigt mycket mer energi/kraft är några ynkliga knappceller. Men drifttiden beror på hur de används och återstår att se som sagt.
Ser inte riktigt vitsen med laddbara i tempsensorn, eller hur man på ett effektivt sätt skall planera laddcyklrr för något som i bästa fall håĺler i 9-15 månader. Beroene på årstid så vill jag inte ha driftavbrott mer än max 30 minuter eftersom mina tempsensorer är del i golvvärmetermostater i HA.
Svaret blir detsamma... En del "proprietära" plattformar har dåligt stöd för enheter från andra tillverkare. Problemet blir mindre och mindre ju mer standarden utvecklas, men det är ändå något man behöver ta med i beräkningen.A ajon skrev:
Med t ex Home Assistant eller någon annan öppen plattform spelar det ingen roll.