370 läst ·
5 svar
370 läst
5 svar
Kan man ta bort koax för tv-antenn för gott?
Renoverar vardagsrummet och har en hörndosa med kombinerat RJ45 för nätverk och koax/tv-uttag, typ en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html...MIqaT_k961kwMVcBmiAx3rlwJaEAQYByABEgIjK_D_BwE
Vi använde antennen på taket ganska länge med en riktigt bra Humax-box, men nu är det ju uteslutande Tele2 via fiber för tv-tittandet. Hade ni klippt bort koaxen och skaffat en smidigare utanpåliggande dosa för enbart nätverk?
Ser ni något tillfälle där man skulle behöva den igen? Det är väl min egentliga fråga här.
Det låg även en 230 kulo med hattar på inne i den här hörndosan så kanske vore idé annars att bara sätta i ett enkelt uttag i hörndosan i hop med RJ45.
Ser att jag la inlägget i fel forumdel, men oklart hur jag flyttar det?
https://www.elbutik.se/product.html...MIqaT_k961kwMVcBmiAx3rlwJaEAQYByABEgIjK_D_BwE
Vi använde antennen på taket ganska länge med en riktigt bra Humax-box, men nu är det ju uteslutande Tele2 via fiber för tv-tittandet. Hade ni klippt bort koaxen och skaffat en smidigare utanpåliggande dosa för enbart nätverk?
Ser ni något tillfälle där man skulle behöva den igen? Det är väl min egentliga fråga här.
Det låg även en 230 kulo med hattar på inne i den här hörndosan så kanske vore idé annars att bara sätta i ett enkelt uttag i hörndosan i hop med RJ45.
Redigerat:
Jag har klippt bort all min koax, och även i sonens hus (till stor del dragit in vanlig nätverkskabel i rören där det gick koax).G gluecifer skrev:Renoverar vardagsrummet och har en hörndosa med kombinerat RJ45 för nätverk och koax/tv-uttag, typ en sån här:
[länk]
Så, gör som du har tänkt, det blir bra tycker jag.
Koaxen är "död".
Jag köpte en massa koaxuttag när jag började renovera, 2002. De ligger fortfarande kvar i en låda och kom aldrig till användning, annat än något enstaka. Nu är allt det borta och det går istället en RJ45 till varje TV.
Det handlar väl mest om man vill ha en backuplösning för marksänd TV (SVT) om/när det vanliga sättet att titta på TV har driftstörning.G gluecifer skrev:
Allt beror väl på vad man behöver. Vi byggde för två år sen och jag ändrade elritningen så jag fick koax dragen. Använder till en parabol och då behövs det.
Klicka här för att svara