Verktyg & Maskiner
mattiaswahlberg: [citat] Spännande. Nu blev jag nästan sugen på att skruva ner vår plåtfasad också...
VideX: Nja för många kan man nog (egentligen) inte ha. Tänkte göra en snålvariant och sälja den "sämre" av maskinerna och köpa en sticksåg typ Bosch GST.
snickarboden: Sen finns ju DW744 som med sitt anhåll sparkar skiten ur allt. Och då menar jag verligen allt dvs inklusive de stora sågarna. Det klyvanhållet är världens bästa men tyvärr så är inte motorn i samma klass :-( Enfas kolborstmotorer är ingen hit på bordssågar direkt. /Kent
Mats Bengtsson: [citat] Vad gäller dammsugaren har jag Alto, och högtrycken är en Kärscher. Vad jag läst tidigare om Kärscher är att de har ett antal plastserier och ett par högkvalitets metallserier. Köper man deras billiga plastserier får man dåliga saker, men växlar man upp till metallserierna så är det bra grejer. I valet mellan en leverantör som i princip aldrig går sönder och kanske har
Floppman: Tror det finns nån regel som säger att upp till 1,5 ton inte behöver förarbevis.
Mikael_L: En riktig proffsmaskin!! Priset svider bara lite i början, glädjen består.
Rikard Ågren: Jaså, Kellfri är inte att rekommendera. Kollade på en igår, en 777:a. Såg gedigen ut tycker jag, och gick ganska fort. 8k skulle han ha för den, med stödhjul.
Wester: Har ett EU släp av märke tikki trailer. Har massor av gånger lastat så att den sjunkerihop såpass att däcken ligger mot innerskärmarna (har därför tagit ett spett och bänt ut dessa). Hela den bärande ramen böjer sig runt axeln men den har hållt utan problem. Uppskattar att det kan ha vägt någonstans runt 1.3 - 1.5 ton så 3 ggr specad vikt. Vet iförsig att de har samma axel till
Perk: Jag har haft min i ett ett par år och har aldrig haft ett ont ord att säga om denna. Stark så att det har räckt i alla lägen, tillräckligt smidig för att kunna jobba mycket med (relativt tung men med bra balans iom det vändbara batteriet), bra åtkomst till reglage osv... skulle nog sätta 7-8 poäng iaf!! Bältesklippet är väl sådär med två kilo i sidan, men med ett par rejäla
Mange_S: Jag har en och har har kanske hunnit borra hundra hål sedan i sommras när jag köpte den. Passade på när ClasOhlsson nästan slutade med blå bosch i sitt sortiment så det var 50 % rabatt (priset blex starx under 800 om jag minns rätt). Den är liten och mycket smidig, kanske inget att använda till större hål men för 5-8 mm tycker jag den fungerar fint!
Mr Handyman: Har tyvärr samma upplevelse av Sundströmmasken som PHL, jag tror att den är lite för lite helt enkelt, trots att det är den större varianten jag har. För övrigt är jag nöjd med den.
Pingler: Ja, nu när det är officiellt får jag väl avslöja yrkeshemligheten Cutlist. Skämt åsido. Sketchup med plugin Cutlist 4.0 är helt grymt. Så mycket tid man sparar på att rita i Sketchup och sedan använda Cutlist för att få alla kapmått listade tillsammans med bilder på hur varje bit ska tas ut ur skivan. Jag funderar allvarligt på att blommografera till snubbarna som gjort denna
Micke184: [citat] Har du lyckats att skjuta in någon 70-spik eller är det ofta eller bara ibland den inte går in? Om kompressorn vore för klen så borde du ju inte få så kraftig rekyl (eller?). Kolla om slagstiftet kan gå hela vägen (maskinen frånkopplad givetvis!)
Matss: Vad klockan visar har inget med vilken svets den ansluts till. Den visar bara tryck efter reduceringsventilen, men är graderad i l/min. Sen sitter det ett litet munstycke efter klockan som "omvandlar" tryck till flöde.
yens: Haha, jag tänkte precis likadant när jag läste artikeln, och funderade på hur lång tid det skulle ta innan någon påpekade det här :-D
Micke184: [citat] Jag har sålt några på blocket för 2300; dessa har dock varit i gott skick, dvs inte gått på bygge, och det har funnits garanti/maskinen varit mindre än 2 år. Är den bara ytligt sliten så är 1700-1900 rimligt (kanske 2000?). Vet dock inte vad som hänt sedan prishöjningen men just nu ligger dock en del Festool-verktyg ute på blocket för priser som jag inte tror att de får
patst577: Ahh, nu har fräsen kommit! Har inget att fräsa just nu så det står så fint på vardagsrumsgolvet. Varför blev det just det verktyget då?
magentis: Med rätt verktyg är det inga problem.., t.ex med min byggsåg, så tar jag gröver virke än 95mm. Men att få ett bra resultat på en hobby bandsåg kan bli problem. Det går säkert, bara man tar det lugnt, å kan rigga upp virket bra.. Sen är det ju det där med tryckimpregnerat å bra kvalitet i virket, det brukar ju inte precis vara högsta kvalitet som används till det... Så kolla att
byggarätt: Kan bara säga det att dom sk förväntningar kring kvallitet gäller inte längre för allt är image... När det gäller tvättmaskiner så slås man av hur konstigt det är med det stora utbud av modeller som finns? När det gäller konstruktionen så borde det framgå om lagersäten etc är i plast och att ett haveri kostar x..kr att laga om det går att laga överhuvud taget. UPOs kvallite
shelby67: Jag passade också på innan höjningen med: 1 st T 15+3 Li 2,6 Set 1 st Centrotec Systainer 1 st styrskena 2400mm 1 st 20 pack filtersäckar till dammsugarn Måste bara säga att dom har lyckats så bra med denna nya skruvdragare, vilken fröjd.....
borstarmicke: Kollade mitt idag, klockrent för 399:- ! Hultafors rätstege ligger ju på minst 1200:-...
Daniel_N: [citat] Haha, bra fråga! Rapporterar om jag skulle stöta på någon sådan!
Mats Bengtsson: [citat] Kört med FS-PA ett tag, och idag fick jag problem. Jobbar när helst jag kan med bordssågen. Men när den inte räcker till, och jag inte tar fram kap och gersågen, så är det FS-PA som kommer fram. Det innebär kapning av material längre än bordssågens bredd, så nästan alltid innebär det en kombination av MFS (som linjal/mothåll) och FS-PA, som i sig själv inte är mycket
Snorunge: När petersk lade upp länken till Conrad i inlägg #8 på wolfcraft's borrstativ så kunde jag stå ut. När det några dagar senare kom ett mail från Conrad om att jag hade 20% på det jag handlade så insåg jag att loppet var kört.:p När jag fick hem borrstativet kunde jag konstatera att stativet var stabilt, men lite "rappligt" när man skulle tilta det. Man måste nämligen ställa de 2
Mr Handyman: Tycker att det fungerar bra att stoppa in en fem sex stycken säg, 10 & 95mm som man riktat och planat så att bara en kant är ohyvlad. Om de har viss längd kan man hålla ihop paketet i inmatningen med handen, släppa på ett behagligt avstånd, gå runt och trycka ihop det på samma sätt i utmatningen. Har man jämnat till dem i klyven behövs säkert mindre tryck. En annan variant är att
oskis 123: [citat] Jag la om plåttaket i somras och använde Biltemas luftnibbler. Hade exakt samma problem tills jag tröttnade och helt sonika slipade till "huset" så att det gick att ta sej förbi toppar och dalar. Man får inte glömma att olja där man nibblar heller.... Det funkade bra för mej.