11 754 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Reduceringsventil Argon från jula.
Köpte en sån här häromdagen.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=025065
Grejjen är den att jag har ställt den på fullt flöde men jag kommer ändå inte upp i 20 liter/minuten som är max. Kommer bara upp i 14-15 l/m.
Flaskan jag har är en Mison 18 på 5liter.
Fel på reduceringsventilen eller jag som inte förstår?
Novis.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=025065
Grejjen är den att jag har ställt den på fullt flöde men jag kommer ändå inte upp i 20 liter/minuten som är max. Kommer bara upp i 14-15 l/m.
Flaskan jag har är en Mison 18 på 5liter.
Fel på reduceringsventilen eller jag som inte förstår?
Novis.
Redigerat:
Klarar slangpaketet av 20 liter/minut?
Det kanske är för klen gasledare för det?
Om jag inte minns fel så justerade vi in ungefär 14liter/minut när jag jobbade som svetsare och då var det 400-600A svetsar och grova slangpaket.
Det kanske är för klen gasledare för det?
Om jag inte minns fel så justerade vi in ungefär 14liter/minut när jag jobbade som svetsare och då var det 400-600A svetsar och grova slangpaket.
Va nereoch testade en sak nyss. När jag vrider på flaskan så går visaren upp för l/min upp meddetsamma. Ska den väl inte göra förens jag svetsar?? Vek slangen precis efter reduceringsventilen men inget läckage. Fel på skiten?
Mison är ett produktnamn - varumärke från AGA.CHEMAS skrev:
Argon är ett grundämne som ingår i gas för MIG-svetsar. Mison är en så kallad Blandgas och ventilen är således rätt.
L/minut visaren far upp så fort man vrider på gasen på min fina AGA ventil också.
Men varför du ska ha 20 liter/minut förstår jag inte..... 8-12 är mer normalt och 10 är nog vanligast för normala svetsar.
Mvh
Ok jag förstår.
Alltså jag tänker inte svetsa med 20l/minuten. Klockan va graderad till 20l/min och när jag då vrider upp till max så ska det ju också visa 20l/min o inte något annat. Antingen fungerade inte reduceringen eller så visade klockan fel. Lämnade igen skiten och ska köpa något annat märke. Tack iaf.
Alltså jag tänker inte svetsa med 20l/minuten. Klockan va graderad till 20l/min och när jag då vrider upp till max så ska det ju också visa 20l/min o inte något annat. Antingen fungerade inte reduceringen eller så visade klockan fel. Lämnade igen skiten och ska köpa något annat märke. Tack iaf.
Inte riktigt så enkelt.CHEMAS skrev:Ok jag förstår.![]()
Alltså jag tänker inte svetsa med 20l/minuten. Klockan va graderad till 20l/min och när jag då vrider upp till max så ska det ju också visa 20l/min o inte något annat. Antingen fungerade inte reduceringen eller så visade klockan fel. Lämnade igen skiten och ska köpa något annat märke. Tack iaf.![]()
Har du inte kapacitet i ditt slangpaket så kan det ju inte bli 20L/ minut.
Jag har positiva erfarenheter av dessa prylar från Jula, De är väldigt prisvärda.
Vad klockan visar har inget med vilken svets den ansluts till. Den visar bara tryck efter reduceringsventilen, men är graderad i l/min. Sen sitter det ett litet munstycke efter klockan som "omvandlar" tryck till flöde.
Klicka här för att svara